Psychological Features of Examination Anxiety in Psychology Students
Abstract
The article analyzes the problem of psychological characteristics of examination anxiety among psychology students. The results of the examination anxiety characteristics study are presented. Girls are characterized by a higher test anxiety than boys. During the session period, girls are characterized by a greater emotional distress associated with examination anxiety than boys. The peculiarities of personal and reactive (situational) anxiety of psychology students during the session and in the intersessional period were studied. Young men are characterized by lower values of personal and situational (reactive) anxiety than girls. For girls, these indicators are on the threshold between the average and high levels of anxiety. In general, the boys in the sample are more anxious than the girls. The specificity of examination anxiety of different sex’s psychology students with different academic performance has been studied. In boys, the level of examination anxiety, interferes with achievement, is significantly lower than in girls. This allows us to conclude that it is in girls, in contrast to boys, that examination anxiety is found, which negatively affects the results of activity during the preparation for tests and exams and passing the test and examination tests. The revealed level of examination anxiety in most cases stimulates and promotes the activities of young men in the period of preparation for tests and exams and passing the test and examination tests than girls. The interrelationships of examination anxiety indicators with indicators of personal and reactive anxiety, success and motivation of students have been studied. Among the dominant motives of educational motivation in the group of young men, avoidance, communicative and professional motives prevail. For girls, educational activity is directed by professional and educational-cognitive motives. Correlation analysis showed that psychology students, whose educational activity is directed to avoidance motives, are characterized by less anxiety and show less anxiety about exams, in contrast to students with educational and cognitive motivation. Psychology students, whose educational activity is guided by a professional motive, are characterized by less anxiety.
Downloads
References
Список посилань
Білоус, Р. М. & Саннікова, І. С (2019). Психологічні особливості тривожності студентської молоді. Теорія і практика сучасної психології. 2(5), 25-28. https://doi.org/10.32840/2663-6026.2019.5-2.5
Галієва, О. М. (2019). Диференціація понять «тривога» та «тривожність». Психологія та соціальна робота. 24, 1(49), 32-48. https://doi.org/10.18524/2707-0409.2019.1(49).185763
Гулько, Г. О. (2017). Психологічні чинники актуалізації особистісних властивостей тривожного спектру в ситуації досягнення. (Дис. канд. психол. наук). Київський національний університет імені Т. Шевченка, Київ. http://scc.univ.kiev.ua/upload/iblock/974/dis_Gulko%20GO.pdf
Діомідова, Н. Ю. (2016). Психічні стани успішних та неуспішних студентів у ситуації іспиту Психологія і особистість. 1(9), 119-128. https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/537614.pdf
Єгорова, О. Б. & Аслонян, Т. С. (2019). Роль самоактуалізації в подоланні тривожності у дівчат та юнаків, студентів педагогічних вишів. Гуманізація навчально-виховного процесу. 6(98). 339-348. http://gnvp.ddpu.edu.ua/article/view/197472/197651
Корнієнко, І. О. (2015). Проблема опанування у ситуації високої тривожності. Науковий вісник Мукачівського державного університету, Серія «Педагогіка та психологія». Випуск 1(1), 147-152. http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvmdupp_2015_1_37.
Коць, Є. М. (2018). Психологічні особливості когнітивно-поведінкових стратегій осіб із соціальною тривожністю (Автореф. дис. канд. психол. наук). Луцьк. 20 с. Доступно: https://ra.vnu.edu.ua/wp-content/uploads/2018/07/Kots-YE.M.-Avtoreferat.pdf
Неведомська, Є. О. & Михайловська, Т. О. (2016). Як подолати педагогу тривожність студентів? Освітологічний дискурс. 1(13). 131-144. https://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/346
References
Bіlous, R. M. & І. S. Sannіkova (2019). Psychological features of student youth anxiety. Teorіja і praktika suchasnoї psiholog. 2(5), 25-28. https://doi.org/10.32840/2663-6026.2019.5-2.5
Galієva, O. M. (2019). Differentiation of the concepts of «anxiety» and «anxiety». Psihologіja ta socіal'na robota. 24. 1(49). 32-48. https://doi.org/10.18524/2707-0409.2019.1(49).185763
Gul'ko, G. O. (2017). Factors of actualization of the personal properties of the anxious spectrum in a situation of achievement: (Dis. kand. psihol. nauk). Kievskij nacional'nyj universitet imeni T. Shevchenko, Kiev. http://scc.univ.kiev.ua/upload/iblock/974/dis_Gulko%20GO.pdf
Dіomіdova, N. Ju. (2016). Mental states of successful and unsuccessful students in an exam situation. Psihologіja і osobistіst'. 1(9). 119-128. https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/537614.pdf
Єgorova, O. B. & T. S. Aslonjan (2019). The role of self-actualization in overcoming anxiety in girls and boys, students of pedagogical universities. Gumanіzacіja navchal'no-vihovnogo procesu. 6(98). 339-348. http://gnvp.ddpu.edu.ua/article/view/197472/197651
Kornієnko, І. O. (2015). The problem of mastering in a situation of high anxiety. Naukovij vіsnik Mukachіvs'kogo derzhavnogo unіversitetu, Serіja «Pedagogіka ta psihologіja». Vipusk 1(1). 147-152. http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvmdupp_2015_1_37.
Koc', Є. M. (2018) Psychological features of cognitive-behavioral strategies of persons with social anxiety: (Avtoref. dis. kand. psihol. nauk). Luck. 20 s. https://ra.vnu.edu.ua/wp-content/uploads/2018/07/Kots-YE.M.-Avtoreferat.pdf
Nevedoms'ka, Є. O. (2016). How can a teacher overcome student anxiety. Osvіtologіchnij diskurs. 1(13). 131-144. https://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/346