Концепція розподіленого лідерства в освіті: розмаїття та еволюція підходів
Анотація
Метою статті є аналіз теоретичних і практичних аспектів, методологічних підходів, пов'язаних з концепцією розподіленого лідерства (РЛ). Це поняття дуже складне, суперечливе, і існує багато думок щодо його сутності, змісту, генезису в історії науки, ключових компонентів. Останні інтегровані освітні інновації, динамічний розвиток цифрових технологій та обмеження, пов’язані з пандемією, вимагають ефективної командної роботи викладачів і студентів та переосмислення загальної концепції лідерства. Ролі лідера різноманітні, починаючи від сприяння, співробітництва та впливу, а також мають інші аспекти, такі як влада та престиж. Слід додати, що поняття «розподілене лідерство» тісно пов’язане з суміжними поняттями, такими як «спільне лідерство» «колективне лідерство», «співлідерство», «емерджентне лідерство», «дисперсне лідерство» тощо. Розподілене лідерство має багато різних компонентів, які важко чітко визначити, але переважна більшість експертів сходяться на думці, що це перенесення уваги зі специфіки стилів керівництва, які визначаються якісними психологічними та поведінковими характеристиками формальних і неформальних лідерів, до ширшого та системного контексту, відмінною рисою якого є командна робота та колективна творчість. У статті аналізуються різні підходи до розподіленого лідерства та наголошується на необхідності його практичного застосування у сфері освіти. РЛ має величезний вплив на якісне підвищення організаційної культури колективу, вироблення оптимальних рішень складних проблем, сприяє підготовці ініціативних, творчих особистостей. Це дуже важливо у сфері освіти в умовах пандемії, коли значно зростає роль цифрових технологій та креативності педагогів. Слід також підкреслити, що існує тісний зв’язок між РЛ та ефективністю роботи педагогів
Завантаження
Посилання
/Посилання
Товканець О. С. Концепція лідерства в освітньому менеджменті. Науковий вісник Мукачівського державного університету, Серія «Педагогіка та психологія». 2018. Випуск 2 (8). С. 39 – 43.
Скиба М. Краще разом. Що таке педагогіка партнертства і навіщо вона в НУШ. НУШ, 20 червня 2019. URL: https://nus.org.ua/articles/pedagogika-partnerstva-shho-tse-take-ta-yak-zrozumity-chy-vona-ye-u-shkoli/ (Дата звернення: 10.11.2021)
Юрик О. Agile-лідерство - новий підхід до управління людьми у VUCA-світі. 2021. URL.: https://www.develor.com.ua/agile-%D0%BB%D1%96%D0%B4%D0%B5%D1%80%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%BE-%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%B9-%D0%BF%D1%96%D0%B4%D1%85%D1%96%D0%B4-%D0%B4%D0%BE-%D1%83%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%BB%D1%96%D0%BD%D0%BD/ (Дата звернення: 10.11.2021)
Bolden R. Distributed Leadership in Organizations: A Review of Theory and Research. International Journal of Management Reviews, 2011. Vol. 13, pp. 251–269.
Cook V. Distributed Leadership Can Help with Recovery After the Pandemic. WCET. 25/06/2021. URL.: https://wcetfrontiers.org/2021/06/25/distributed-leadership-help-recovery-after-pandemic/ (Last accessed: 13.11.2021)
COVID-19 Dashboard by the Center for Systems Science and Engineering (CSSE) at Johns Hopkins University (JHU). URL: https://coronavirus.jhu.edu/map.html (Last accessed: 13.11.2021)
COVID-19 Impact on Education. UNESCO, 17/11/2021. URL: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse. (Last accessed: 17.11.2021)
García Carreño Ingrid del Valle. (2021) Distributed leadership in educational organizations in Madrid: case study. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, vol. 16, no. 1, pp. 189-209.
Gronn P. Distributed leadership as a unit of analysis. Leadership Quarterly, 2002. 13, pp. 423–451.
Gunter H., Hall, D. and Bragg, J. (2013) Distributed leadership: A study in knowledge production. Educational Management Administration & Leadership: 1–26.
MacBeath J., Oduro, G.K.T. and Waterhouse, J. (2004). Distributed Leadership in Action: A Study of Current Practice in Schools. Nottingham: National College for School Leadership. 63 p.
Oduro G.K.T. (2004). Distributed leadership’ in schools: what English headteachers say about the ‘pull’ and ‘push’ factors. Paper presented at the British Educational Research Association Annual Conference, University of Manchester, 16–18 September. URL: htt://www.leeds.ac.uk/eucol/documents/00003673.htm.
Rashid A. R. A., & Latif, S. A. (2021). The Relationship Between Distributive Leadership And Teachers’ Collective Efficacy. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 11(6), 1–12.
Solly B. Distributed leadership explained / Secondary education 24 January 2018. URL: https://www.sec-ed.co.uk/best-practice/distributed-leadership-explained/ (Last accessed: 10.11.2021)
Spillane James P. Distributed leadership San Francisco : Jossey-Bass, 2006. 119 p.
The WHO European Region could hit over 2 million COVID-19 deaths by March 2022. We can avoid reaching this grim milestone by taking action now. World Health Organization. Regional office for Europe. Copenhagen, 23 November 2021. URL: https://www.euro.who.int/en/media-centre/sections/press-releases/2021/the-who-european-region-could-hit-over-2-million-covid-19-deaths-by-march-2022.-we-can-avoid-reaching-this-grim-milestone-by-taking-action-now
Tovkanets, O. S. (2018). The concept of leadership in educational management. Scientific Bulletin of Mukachevo State University, “Pedagogy and Psychology” Series. Issue 2 (8). P. 39 - 43.
Skiba, M. (2019). Better together. What is partnership pedagogy and why is it at NUSH. NUSH, June 20, URL: https://nus.org.ua/articles/pedagogika-partnerstva-shho-tse-take-ta-yak-zrozumity-chy-vona-ye-u-shkoli/ (Last accessed: 11.10.2021)
Yurik O. Agile leadership - a new approach to people management in the VUCA world. 2021. URL: https://www.develor.com.ua/agile-%D0%BB%D1%96%D0%B4%D0%B5%D1%80%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%B9%D0%BF%D1%96%D0%B4%D1%85%D1%96%D0%B4%D0%B4%D0%BE%D1%83%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%BB%D1%96%D0%BD%D0%BD/ (Last accessed: 10.11.2021
Bolden, R. (2011). Distributed Leadership in Organizations: A Review of Theory and Research. International Journal of Management Reviews, Vol. 13, pp. 251–269.
Cook, V. (2021). Distributed Leadership Can Help with Recovery After the Pandemic. WCET. 25/06/2021. URL.: https://wcetfrontiers.org/2021/06/25/distributed-leadership-help-recovery-after-pandemic/ (Last accessed: 13.11.2021)
COVID-19 Dashboard by the Center for Systems Science and Engineering (CSSE) at Johns Hopkins University (JHU). URL: https://coronavirus.jhu.edu/map.html (Last accessed: 13.11.2021)
COVID-19 Impact on Education. UNESCO, 17/11/2021. URL: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse. (Last accessed: 17.11.2021)
García, Carreño Ingrid del Valle. (2021) Distributed leadership in educational organizations in Madrid: case study. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, vol. 16, no. 1, pp. 189-209.
Gronn, P. (2002). Distributed leadership as a unit of analysis. Leadership Quarterly, 13, pp. 423–451.
Gunter, H., Hall, D. and Bragg, J. (2013). Distributed leadership: A study in knowledge production. Educational Management Administration & Leadership: 1–26.
MacBeath, J., Oduro, G.K.T. and Waterhouse, J. (2004). Distributed Leadership in Action: A Study of Current Practice in Schools. Nottingham: National College for School Leadership. 63 p.
Oduro, G.K.T. (2004). Distributed leadership’ in schools: what English headteachers say about the ‘pull’ and ‘push’ factors. Paper presented at the British Educational Research Association Annual Conference, University of Manchester, 16–18 September. URL: htt://www.leeds.ac.uk/eucol/documents/00003673.htm.
Rashid, A. R. A., & Latif, S. A. (2021). The Relationship Between Distributive Leadership And Teachers’ Collective Efficacy. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 11(6), 1–12.
Solly B. Distributed leadership explained / Secondary education 24 January 2018. URL: https://www.sec-ed.co.uk/best-practice/distributed-leadership-explained/ (Last accessed: 10.11.2021)
Spillane, James P. Distributed leadership San Francisco : Jossey-Bass, 2006. 119 p.
The WHO European Region could hit over 2 million COVID-19 deaths by March 2022. We can avoid reaching this grim milestone by taking action now. World Health Organization. Regional office for Europe. Copenhagen, 23 November 2021. URL: https://www.euro.who.int/en/media-centre/sections/press-releases/2021/the-who-european-region-could-hit-over-2-million-covid-19-deaths-by-march-2022.-we-can-avoid-reaching-this-grim-milestone-by-taking-action-now