Організація процесу підвищення кваліфікації викладача закладу вищої освіти з використанням дистанційних засобів навчання
Анотація
У статті досліджуються сучасні формати підвищення кваліфікації викладачів закладів вищої освіти. Релевантність проблеми зумовлена орієнтацією вищої освіти в Україні на загальноєвропейські освітні стандарти і пов’язана з необхідністю постійного розвитку компетентностей науково-педагогічного складу університетів. Другим фактором є важливість актуальної професійної реакції на виклики світових пандемій, війни. й, як результат, діджиталізації базових соціальних сфер й інститутів, освітнього зокрема. В статті подано аналіз й пристосування світового досвіду організації процесу підготовки та підвищення кваліфікації кадрів на новітніх дистанційних освітніх платформах. На основі сучасних досліджень з проблеми та урахуванням соціально-економічних вимог часу виділено основні компетентності, які визначають потрібний рівень якості викладача закладу вищої освіти. Дослідження представляє досвід реалізації сучасних програм підвищення кваліфікації викладачів закладів вищої освіти на он-лайн платформах: за результатами тренінгів, вебінарів, майстер-класів, участі у програмах академічної мобільності, які успішно реалізовувалися з метою розвитку визначених компетенцій в університетах Харкова.
Завантаження
Посилання
Skills development in the time of COVID-19: Taking stock of the initial responses in technical and vocational education and training International Labour Office (2021). – Geneva: ILO, 2021. ISBN 978-92-2-033116-3 (print) ISBN 978-92-2-033117-0 (web PDF). [Online] Available: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_emp/---ifp_skills/documents/publication/wcms_766557.pdf
J. Burgessa, J. Russellb (2003). The effectiveness of distance learning initiatives in organizations, Journal of Vocational Behavior, no 63, pp. 289-303. [Online] Available: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.92.4772&rep=rep1&type=pdf
M. Burns (2011). Distance Education for Teacher Training: Modes, Models, and Methods, Education Development Center, Inc. [Online] Available: https://www.edc.org/sites/default/files/uploads/Distance-Education-Teacher-Training.pdf
O.P. Kazakova, A.N. Murzich (2020). Teaching and Learning Skills in the Organization of Distance Learning in Higher Education Institutions, Conference: Research Technologies of Pandemic Coronavirus Impact (RTCOV 2020). [Online] Available: https://www.researchgate.net/publication/346807476_Teaching_and_Learning_Skills_in_the_Organization_of_Distance_Learning_in_Higher_Education_Institutions
The Future of Jobs / World Economic Forum 2016. (2016). [Online]. Available: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs.pdf
L. Khoruzha, M. Bratko, O. Kotenko,O. Melnychenko, V. Proshkin. (2018). Competences of teachers of higher educational establishments in the time of changes: diagnostics and analytics (using the results of Kyiv university named after Boris Grynchenko), Kyiv : Kyivskyi unt imeni Borysa Hrinchenka, 2018. 92p. [Online]. Available http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/25384/1/V.Proshkin_KVVSDZ_FITU.pdf [in Ukr.]
Some issues of professional development of scientific and pedagogical workers (2020). Nakaz MONU № 1504 vid 04.12.20. [Online]. Available: https://mon.gov.ua/storage/app/uploads/public/5fd/8e5/df0/5fd8e5df039fc332033916.pdf [in Ukr.]
A. Bezuidenhout, (2018). “Analysing the importance-competence gap of distance educators with the increased utilisation of online learning strategies in a developing world context”, International Review оf Research іn Open аnd Distributed Learning, no 19 (3), pp. 263-281. [Online]. Available: doi: 10.19173/irrodl.v19i3.3585
C. Ng (2016). “Sustaining learning engagement in distance education: an achievement goal Perspective”, Reforming Learning and Teaching in Asia-Pacific Universities: Influences of Globalised Processes in Japan, Hong Kong and Australia, no 33, pp. 115-134. [Online]. Available: doi: 10.1007/978-981-10-0431-5_6
L.F.C. Da Silva, M. W. Barbosa and R. R. Gomes (2018). “Measuring participation in distance education online discussion forums using social network analysis”, Journal of the Association for Information Science and Technology, no 70 (2), pp. 140-150. [Online]. Available: doi: 10.1002/asi.24080
Provisions on qualification development of scientific and pedagogical workers of the National technical university “Kharkiv Polytechnic Institute” (2020). Approved by the Academic Council of the NTU «KhPI» «13» November 2020 r. Protocol № 6. [Online]. Available: URL: https://bit.ly/3fFeV0y [in Ukr.]
O. Rezvan, O.Ilienko, O. Zelinska , A. Krokhmal and A. Prykhodko. (2020) “Digital Narrative as A Method of Emergency Distance Learning”, Arab World English Journal (AWEJ) Special Issue on the English Language in Ukrainian Context, . [Online]. Available: https://ssrn.com/abstract=3735614
R. Bolitho, R. West (2017) Internationalisation of Ukrainian universities; the English language dimension / Kyiv, “Stal”, 2017
Yakovenko O.I. (2021) «Dy`stancijna forma pidvy`shhennya kvalifikaciyi yak efekty`vny`j zasib navchannya ta profesijnoyi realizaciyi pedagogichny`x pracivny`kiv ZVO», Pedagogika formuvannya tvorchoyi osoby`stosti u vy`shhij i zagal`noosvitnij shkolax, # 75, T. 3, s – [Elektronny`j resurs] Rezhy`m dostupu: http://pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2021/75/part_3/34.pdf