Стратегія демагогії у подячній промові Дональда Трампа

  • А. Ш. Хамаршех Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського https://orcid.org/0000-0003-3041-3538
Ключові слова: демагогія, маніпуляція, політичний дискурс, популізм, спрощення інформації, стратегія, суб’єктивація, тактика, фасцинація

Анотація

У статті встановлюються локальні та мовленнєві стратегії (тактики), які підпорядковані глобальній стратегії демагогії в американському політичному дискурсі. Проаналізовано дефініції та синонімічний ряд поняття демагогія, що  дозволило підтвердити доцільність розгляду демагогії як специфічної стратегії політичного дискурсу. Встановлено, що поняття демагогії по-різному сприймається в україномовній та англомовній лінгвокультурах. Українці сприймають демагогію як спосіб обману та маніпулювання, тоді як для англійців це лише прийом для ведення політичної гри та збільшення електорату. Реципієнтом демагогії в українській лінгвокультурі є неосвічені верстви населення, в англійській – увесь народ. Демагогія як специфічна стратегія політичного дискурсу спрямована на цільовий вплив на електорат за допомогою апелювання до почуттів, інстинктів та упереджень та формування необхідних політичних поглядів і вподобань. На основі проаналізованого доробку американських вчених-соціологів виділено основні ознаки стратегії демагогії: спрямованість на розширення аудиторії, застосування пропаганди з метою маніпулювання масами, розважальний характер. Аналіз емпіричного матеріалу, а саме – подячної промови Дональда Трампа, виголошеної на Республіканській національній конвенції у 2016 р., дозволив виокремити такі локальні стратегії демагогії, характерні для американського політичного дискурсу: популізм, маніпуляція, суб’єктивація, фасцинація та спрощення інформації. Висвітлено мовленнєві тактики, характерні для кожної стратегії, серед яких тактики пустих обіцянок, брехні, звинувачення, насмішки, використання лозунгів, вульгаризації, залякування та знаходження «цапів-відбувайлів». Проаналізовано мовні засоби, що були використані для реалізації кожної виділеної локальної стратегії і мовленнєвої тактики демагогії. Найбільш уживаними серед них є використання експресивної лексики з позитивним та негативним забарвленням, художні повтори, антропоніми та суб’єктивація.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Belova, A.D. (1999). Amerikanizm, amerikanskij politicheskij diskurs i idiostil' prezidenta Teodora Ruzvel'ta [Americanism, political discourse and Theodore Roosevelt's idiomatic style]. Vіsnik Harkіvs'kogo derzh. un-tu. – Kharkiv. National Univ. Messenger, 430, 6–13 (in Russian)

Belova, A.D. (1997). Lingvisticheskie aspekty argumentacii [Linguistic aspects of reasoning]. Kyiv: Kyiv Univ. Publ.

Beljakova, O. V. (2007). Osobennosti argumentativnogo diskursa v sfere politicheskoj polemiki (na materiale jelektronnyh publikacij o vyborah v Bundestag FRG 2005 g.) Avtoref. diss. kand. filol. nauk [Specific features of reasoned discourse in the sphere of political polemics (based on electronic publications about Bundestag elections in Germany in 2005. Kand. philol. sci. diss.]. Samara (in Russian)

Gavrishina, I. N. (1990). Tipy i formy argumentacii (na materiale politicheskogo diskursa) [Kinds and forms of reasoning (based on political discourse material]. The meaning of the text in the communication process. Mos. in-t in. jaz. imeni M. Torez – Moscow Moris Torez institute of foreign languages, 363, 11–26 (in Russian)

Dejk, T. A. (1989). Jazyk. Poznanie. Kommunikacija [Language. Knowledge. Communication]. Moscow: Progress.

Melnychuk O. S., Kolomiyecz` V. T., & Tkachenko O. B. (ed.) (1985). Etymologichnyj slovnyk ukrayinskoyi movy: V 7 t. T. 2 [Ukrainian etymological dictionary in 7 volumes. V. 2] Kyiv: Naukova dumka.

Ivanov L.J. (2004). Piar est' piar – primery rechevoj manipuljacii v novom rossijskom politicheskom diskurse [PR is PR – illustrations of speech manipulations in new Russian political discourse]. Sprache. Literatur. Politik. Ost- und Südosteuropa im Wandel. Hamburg, 33–62.

Ivanova Ju. M. (2001). Jevfemizacija i disfemizacija kak strategii manipuljacii v politicheskom diskurse [Euphemisation and disphemisation as manipulative strategies in political discourse]. Jazykovaja lichnost': problemy kognicii i kommunikacii – Linguistic personality: the problems of cognition and communication. Volgograd: Kolledzh, 230–235.

Knorozov Ju. V. (1962). Ob izuchenii fascinacii [About fascinology studies]. Voprosy jazykoznanija – Questions of linguistics, 1, 163.

Kochkin M. Ju. (1999). Manipuljacija v politicheskom diskurse [Manipulations in political discourse]. Jazykovaja lichnost': problemy lingvokul'turologii i funkcional'noj semantiki – Linguistic personality: the problems of linguistic culture and functional semantics. Volgograd: Peremena, 26–30.

Kulikova O. V. (2000). Lingvostilisticheskie sredstva razvertyvanija argumentacii v publicisticheskom tekste (na mat. parlamentskih vystuplenij): avtoref. dis. kand. filol. nauk [Linguistical means of reasoning in a publicistyk text (based on materials of parliamental speeches) Kand. philol. sci. diss. synopsis]. Moscow (in Russian)

Panchenko, N. N. (2001). Manipuljativnost' politicheskoj reklamy [Manipulative features of political advertisement]. Jazykovaja lichnost': Problemy kognicii i kommunikacii – Linguistic personality: the problems of cognition and communication. Volgograd: Kolledzh, 225–230.

Docenko, P. P., and Yurchuk L. A. (ed.) (1971). Slovnyk ukrayinskoyi movy v 11 tomah.[Ukrainian dictionary in 11 volumes]. T. 2. Kyiv: Naukova dumka, 550 s.

Sokovnin V. M. (2003). Fascinacija kak nauka [Fascinology as a science]. Fascinologija – Fascinology, 1, 9–14.

Dal, V. I. (ed.) (1955). Tolkovyj slovar' zhivogo velikorusskogo jazyka [Explanatory dictionary of the living great Russian language]. Available at: http://slovardalja.net

Shevchenko, I. S., and Morozova, E. I. (2003). Diskurs kak myslekommunikativnoe obrazovanie [Discourse as cognitive-communicative phenomenon]. Vіsnik Harkіv. nac. un-tu. іm. V. N. Karazіna. – V. N. Karazin Kharkiv. National Univ. Messenger, 586, 33–38.

Shejgal, E. I. (2000). Jevfemizacija v politicheskom diskurse [Euphemisation in political discourse] Jazykovaja lichnost': problemy kreativnoj semantiki – Linguistic personality: the problems of creative semantics. Volgograd: Peremena, 158–171.

Chuck Jones (2019) Don't blame Obama for doubling the federal deficit. Forbes Media LLC. Available at: https://www.forbes.com/sites/chuckjones/2018/01/15/obamas-federal-debt-grew-at-a-slower-rate-than-reagan-h-w-bush-or-w-bush/#7334485b1917

Danny Vinik (2016) Donald Trump’s confused portrait of black America. POLITIKO. Available at: https://www.politico.com/agenda/story/2016/10/donald-trumps-confused-portrait-of-black-america-000220

Donald Trump’s acceptance speech. Available at: https://www.vox.com/2016/7/21/12253426/donald-trump-acceptance-speech-transcript-republican-nomination-transcript

Doob, L. W., Robinson, E. S. (1935). Psychology and propaganda. Annals of the American Academy of Political and Social Science, 179, 88–95.

English Cambridge dictionary. Available at: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/propaganda

English Oxford dictionary. Available at: https://en.oxforddictionaries.com/definition/demagogy

Gilbert, G. M. (1955). Dictators and Demagogues. Journal of Social Issues, 11, 52–53.

Gustainis, J. (1990). Demagoguery and Political Rhetoric: A Review of the Literature. Rhetoric Society Quarterly, 20, 155–161.

Haun, M. W. (1971). A study in demagoguery: A critical analysis of the speaking of George Corley Wallace in the 1968 presidential campaign. Doctoral dissertation. University of Illinois.

Logue, C., and Dorgan H. (1981). "The Demagogue". The Oratory of Southern Demagogues. Louisiana University Press, 1–11.

Luthin, R. H. (1954). American Demagogues: Twentieth Century. Boston, MA: Beacon Press.

Опубліковано
2020-01-19
Як цитувати
Хамаршех, А. Ш. (2020). Стратегія демагогії у подячній промові Дональда Трампа. Вісник ХНУ імені В. Н. Каразіна. Серія: Іноземна філологія. Методика викладання іноземних мов, (90), 33-41. https://doi.org/10.26565/2227-8877-2019-90-05