МЕТОДИ ДОСЛІДЖЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ТЕХНОЛОГІЇ НАВЧАННЯ У ФОРМАТІ ОНЛАЙН

  • С. Б. БЄЛЯЄВ «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради https://orcid.org/0000-0003-1272-2038
  • О. І. БАБЕЛЬЧУК Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради https://orcid.org/0009-0003-7582-4506
  • М. І. ДЕНИСОВА Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради https://orcid.org/0009-0005-0683-5644
Ключові слова: : дистанційне навчання, цифрові інструменти та технології, методи дослідження, професійна компетентність, професійна педагогічна підготовка

Анотація

DOI: https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-32

Мета дослідження полягала в проведенні порівняльного аналізу вимог до організації освітнього
процесу з використанням формату навчання онлайн з відомими аналогами, до яких відносимо
традиційну лекційно-семінарську систему та технологію дистанційного навчання.
Методи дослідження: пошукові та аналітичні, порівняльний аналіз, педагогічне моделювання.
Результати. На підставі порівняння особливостей реалізації формату навчання онлайн з лекційносемінарськими заняттями за денною та заочною формами навчання виділено спільні вимоги до змісту
професійної підготовки педагогічного працівника, що стосуються методичної підготовки до проведення
занять та цифрової грамотності. Виділено переваги формату навчання онлайн, що обумовлюються
наявністю можливостей організації педагогічної взаємодії в синхронному та асинхронному режимі. У
процесі визначення ефективності використання формату навчання онлайн у професійній підготовці
фахівців педагогічних спеціальностей встановлено зміни у змісті професійної підготовки, що
обумовлено переведенням формату навчання онлайн також у предмет вивчення як складову системи
професійних знань та умінь. Послідовне розкриття змісту професійної компетентності, як сукупності
теоретичних знань та необхідних умінь, стало підставою для конкретизації знань цифрових технологій та
інструментів як складової переліку професійних педагогічних знань. У структурі педагогічних умінь
виділено вміння користуватись цифровими інструментами та технологіями, платформами та
застосунками з метою пошуку, оброблення узагальнення та презентації інформації, налагодження
комунікації між учасниками освітнього процесу. Виділення специфічного переліку знань та умінь, що
забезпечують успішне використання інструментів дистанційного навчання, обумовило конкретизацію
педагогічних інструментів оцінювання знань сучасних цифрових інструментів, а також умінь
використовувати їх у професійній педагогічній діяльності.
Висновки. Перехід до використання формату навчання онлайн спричинив розширення переліку
професійних педагогічних знань та вмінь за рахунок включення вимог володіти цифровими
інструментами та технологіями, користуватись освітніми платформами та застосунками для організації
освітнього процесу у форматі онлайн. Оцінювання здобутих знань має здійснюватись з акцентуванням
уваги на сформованість цифрової грамотності та знань цифрових інструментів і технологій, якими
забезпечується організації освітнього процесу в форматі онлайн. Оцінювання сформованих умінь має
враховувати опанування суб‘єктом цифровими технологіями та інструментами організації освітнього
процесу в форматі онлайн.

In cites: Bieliaiev S., Babelchuk O., Denisova M. (2025). Methods of researching the
effectiveness of online learning technology. Problems of Engineering Pedagogic Education, (84), 368-
381. https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-32 (in Ukrainian)

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Andrushchenko, N. V., Kobal, V. I., Demchenko, Yu. M., Honcharuk V. A. (2023).

Tsyfrovizatsiia osvity yak sposib profesiinoho stanovlennia maibutnikh naukovo-pedahohichnykh

pratsivnykiv zakladiv vyshchoi osvity. [Digitalization of education as a way of professional

development of future scientific and pedagogical workers in higher education. Academic visions,

http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.7614955 (in Ukrainian).

Bieliaiev, S. B. (2009). Preparing students for the use of project technology. Pedagogy and

psychology of the formation of a creative personality: problems and searches, 55, 31–34.

http://www.pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2009/2/8.pdf (in Ukrainian).3. Bykov, V. Iu., Burov, O. Iu. (2020). Digital learning environment: new technologies and

requirements for knowledge students. Modern informational technologies and innovative methods

in professional training: methodology, theory, experience, problems, 55, 11-22.

https://vspu.net/sit/index.php/sit/article/view/601/4566 (in Ukrainian).

Hasynets, Ya. S., Vakerych, M. M., Kurtiak, F. F. (2023). The digital transformation of the

education of the future:standards,norms,and rules. Academic visions, 16.

http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.7605011 (in Ukrainian).

Gren, Ye. S. (2023). Peculiarities of using digital technologies in distance education. Academic

visions, 25. https://doi.org/10.5281/zenodo.10579216 (in Ukrainian).

Guts, N. A., Yachmenyk, M. M., Ruda, O. Iu. (2023). Distance learning and self‐development

platforms for higher education applicants in wartime conditions. Academic visions, 16.

http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.7638789 (in Ukrainian).

Dyka, N., Glazova, O. (2021). Distance learning of the ukrainian language: features, benefits and

prospects. Educological discourse, 33(2), 205-220. https://doi.org/10.28925/2312-5829.2021.2.14

(in Ukrainian).

Kundys, R. Iu., Dmytriienko, O. O., Boichenko, S. V. (2023). Digital technologies in the

professional training of teaching staff of higher education institutions. Academic visions, 16.

http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.7665825 (in Ukrainian).

Lazarenko A. (2024). Means of forming digital competence of future educators. Psychological

and pedagogical problems of modern school, (1(11), 112–117. https://doi.org/10.31499/2706-

1(11).2024.304948 (in Ukrainian).

Myroshnychenko, O. A. (2020). Organizational and pedagogical conditions of formation digital

competence of the future higher educational institutions teachers. Pedagogy of the formation of a

creative personality in higher and general education schools, 68(2), 72‐76.

https://doi.org/10.32840/1992-5786.2020.68-2.14 (in Ukrainian).

Ponomarova, H. F., Bieliaiev, S. B., Babakina, O. O., Lytvyn, V. A. (2023). Educational

technologies: teaching-methodical manual for students of bachelor's and master's degrees,

Kharkiv. https://doi.org/10.5281/zenodo.10215968 (in Ukrainian).

Turchyn, O. I. (2023). Essential characteristics of distance learning and teaching. Academic

visions, 25. https://doi.org/10.5281/zenodo.10215968 (in Ukrainian).

Shyshenko, I. V., Kharchenko, I. I. (2021). Theoretical aspects of digital transformation of

professional training of future specialists. Scientific Bulletin of UzhNU Pedagogy. Social Work,

(49), 241‐244. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2021.49.241-244 (in Ukrainian).

Bieliaiev, Serhii, Ponomarova, Halyna, Repko, Inna, Stepanets, Ivan, Chagovets, Alla,

Mykhailichenko, Mykola (2021). Project Approach in the Organization of Scientific and

Methodological Work by Applying Information Technology in Higher Education Institutions.

IJCSNS International Journal of Computer Science and Network Security, .21(12), 620–628.

https://doi.org/10.22937/IJCSNS.2021.21.12.85

Yashchuk, S., Steshenko, V., Lehin, V., Bieliaiev, S., Shapran, Y., Rybalko, P. (2022).

Interaction with the Information Environment and Contemporary Educational Approaches in

Higher Education (Educational Level ―Master”). Postmodern Openings, 13(2), 213-238.

https://doi.org/10.18662/po/13.2/450

Опубліковано
2025-06-30