ФАКТОРИ ФОРМУВАННЯ ПРАВОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ В ОСВІТНІХ ІННОВАЦІЯХ У СИСТЕМІ ПІДГОТОВКИ ПЕДАГОГІВ І СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ

  • Л. ЦИБУЛЬКО Державний вищий навчальний заклад «Донбаський державний педагогічний університет» https://orcid.org/0000-0003-1201-3215
  • О. БІЛЕЦЬКИЙ Державний вищий навчальний заклад «Донбаський державний педагогічний університет» https://orcid.org/0000-0002-8978-2218
  • І. ПЛИС Державний вищий навчальний заклад «Донбаський державний педагогічний університет» https://orcid.org/0009-0003-4558-8573
Ключові слова: правові компетентності, виховна робота, здобувачі вищої освіти, цифровізація, правова підготовка, онлайн платформи

Анотація

DOI: https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-28

Анотація. У статті розглядаються основні фактори формування правових компетентностей у
майбутніх педагогів і соціальних працівників в умовах освітніх інновацій, зокрема цифрової
трансформації.
Обґрунтовується актуальність дослідження, зумовлена трансформаційними процесами в
суспільстві, реформуванням освітньої й соціальної політики України, необхідністю захисту прав людини
в освіті та соціальній сфері, а також впливом пандемії COVID-19 і повномасштабної війни, які
стимулювали перехід до цифрових форматів навчання.
Мета – аналіз основних факторів, що впливають на формування правових компетентностей у
системі підготовки педагогів і соціальних працівників.
Результати дослідження. У роботі акцентовано на необхідності інтеграції цифрових освітніх
технологій у процес формування правових компетентностей, що вимагає від майбутніх фахівців
поєднання правових знань із цифровою грамотністю.
Проаналізовано сучасний стан наукових досліджень у цій галузі вітчизняними та зарубіжними
науковцями. Виокремлено основні напрями, що визначають ефективність формування правових
компетентностей: використання електронних освітніх платформ (Moodle, Google Classroom, Coursera),
інтерактивних засобів навчання (відеолекції, симуляції, мультимедійні ресурси), методів активного
навчання (кейс-метод, проєктна діяльність, рольові ігри, моделювання судових процесів), а також
міждисциплінарного підходу, що інтегрує правову, соціологічну, психологічну та економічну
компоненти. Підкреслено важливість професійної взаємодії студентів із представниками юридичної
практики (стажування, майстер-класи, гостьові лекції), що сприяє закріпленню правових знань та
формуванню етичної відповідальності.
Особливу увагу приділено новим викликам цифрової епохи, зокрема розширенню змісту
правової компетентності за рахунок включення цифрових прав, питань інформаційної безпеки, захисту
персональних даних, прав людини в цифровому середовищі, а також проблеми цифрової нерівності.
Наголошено на необхідності адаптації освітніх програм до потреб сучасного ринку праці, зокрема
шляхом впровадження модульного навчання, створення індивідуальних освітніх траєкторій та
включення нових курсів, пов‘язаних із правом у сфері цифрових технологій, штучного інтелекту,
кібербезпеки тощо.
Висновки. Формування правових компетентностей у майбутніх педагогів і соціальних
працівників має відбуватися комплексно, із врахуванням динаміки цифрової трансформації, викликів
сучасного світу та потреб правового захисту особистості. Ефективна правова підготовка передбачає не
лише засвоєння знань, а й розвиток критичного мислення, етичної відповідальності, здатності до
правової комунікації та адаптації в умовах змін.
У статті визначено напрями подальших досліджень, зокрема щодо інтеграції правової освіти з
цифровими платформами, розробки інноваційних освітніх технологій і моделей, орієнтованих на
підготовку фахівців нового покоління.

In cites: Tsybulko L., Biletskyi O., Plys I. (2025). Factors in the formation of legal
competencies in educational innovations within the system of training teachers and social workers.
Problems of Engineering Pedagogic Education, (84), 324-334. https://doi.org/10.26565/2074-8922-
2025-84-28 (in Ukrainian)

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Bykov, V. Yu. (2019). Digital transformation of society and the development of the computer-

technological platform of education and science of Ukraine. In V. G. Kremen, O. I. Lyashenko

(Eds.). Information and digital educational space of Ukraine: transformation processes and

development prospects: materials of the methodological seminar

of the National Academy of Sciences of Ukraine, April 4, 2019.

https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/718692/1/Microsoft%20Word%20-

%20%D0%91%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%B2%20%D0%92_2019_2.pdf (InUkrainian).

Voloshyna, V. V. (2011). Psychological maturity as a component of the professional development

of a future psychologist. Psychological Sciences, (58), 111-114. https://psyhologdcpp.in.ua/wp-

content/uploads/2019/10/statti/file84.pdf (In Ukrainian).

Hlushko, О. (2024). Competence approach in education: european experience. Research and

Educational Studies, 5(5), 8-21. https://doi.org/10.32405/2663-5739-2021-5-8-21 (In Ukrainian).

Golovan, M. S. (2011). Analysis of trends in the development of higher education in the context

of globalization, integration and informatization of society. Problems of modern pedagogical

education: Pedagogy and psychology. 2011. Вип. 31(1). С. 203–211.

https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream-

download/123456789/57193/2/Holovan_globalization;jsessionid=07CE5273E82CA95B00AF3D

E2680B336 (In Ukrainian).

Hryshchenko, L. V. (2020). Formation of the legal culture of future teachers in the educational

environment of a pedagogical college: dissertation ... candidate of pedagogical sciences: 13.00.04

- theory and methodology of professional education 01 "Education/Pedagogy", Slavyansk.

https://pnpu.edu.ua/wp-content/uploads/2020/12/dsrtcz-grishhenko.pdf (In Ukrainian).

Kucherak, I. (2020). Digitalization and its impact on the educational space in the context of the

formation of key competencies. Innovative pedagogy, 22(2), 91–94.

https://doi.org/10.32843/2663-6085/2020/22-2.20

http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2020/22/part_2/22.pdf (In Ukrainian).

Makhnovets, V. H. (2022). Preparation of the future teacher for the organization of legal

educational work as a scientific problem. Academic Notes. Series: Pedagogical Sciences, (207),

-238. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-207-235-238 (In Ukrainian).

Ohanyan, M. V. (2017). Legal education of student youth as a factor in the formation of their

citizenship. Spirituality of the individual: methodology, theory and practice, 4 (79), 216–221.

http://nbuv.gov.ua/UJRN/domtp_2017_4_23 (In Ukrainian).

Pakhomov, I. V. (2024). Legal education of applicants for professional (vocational and technical)

education: a textbook, Bila Tserkva, BINPO DZVO "UMO" NAPS of Ukraine.

https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743957/1/%D0%9F%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0

%BD%D0%B8%D0%BA%20%D0%9F%D0%92.pdf (In Ukrainian).

Getman, A. P., Gerasina, L. M., Danylyan, O. G. and others. (2010). Legal education in modern

Ukraine: monograph (ed. V. Ya. Tatsiya, A. P. Getman, O. G. Danylyan), Kh., Pravo.

https://library.nlu.edu.ua/POLN_TEXT/MONOGRAFII_2011/VUXOVANNY_2010.pdf (In

Ukrainian).

Rekotov, P. (2018). Legal education in non-law higher educational establishments. Law and

Public Administration, 3(32) 1), 20–25. http://www.pdu-

journal.kpu.zp.ua/archive/3_2018/tom_1/3-1_2018.pdf (In Ukrainian).

Sultanova, N.V. (2017). Analysis of content and methods of education of children in

establishments of school education in Ukraine (1956-1959). Young scientist, 12(52), 457-460.

http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2017_12_109 (In Ukrainian).

Turchynjak ,Ya. I. (2024). Legal education of minors. Analytical and Comparative Jurisprudence,

(17), 767–772. https://app-journal.in.ua/wp-content/uploads/2024/03/138.pdf

https://doi.org/10.24144/2788-6018.2024.01.136

Kharagirlo, V. E. (2016). Preventive education of future skilled workers in the context of modern

innovation: a teaching and methodological manual for the module "Educational activities of

pedagogical workers of the PNP", Bila Tserkva, BINPO.

Yurchenko, V. V. (2024). Formation of ethical and legal culture of future psychologists:

theoretical aspect. Spirituality of a Personality: Theory, Methodology and Practice: collection

scientific papers, 1(2(109)), 221–234. https://doi.org/10.33216/2220-6310/2024-109-2-221-234

Akimkhanova, A., Menlibekova, G., Abdramanova, N. (2024). Relevant issues of future

educational psychologists‘ readiness to design professional activities in an innovative educational

environment. Canadian Journal of School Psychology, 39(3), 227–246.

https://doi.org/10.1177/08295735241261308

Barbousas, J. (2021). Teaching in the 21st century: Challenges, key skills and innovation. La

Trobe University. https://www.latrobe.edu.au/nest/teaching-in-the-21st-century-challenges-key-skills-and-innovation /

Dzhurylo, A. P., Shparyk, O. M. (2019). ICT competence for secondary school teachers and

students in the context of education informatization: Global experience and challenges for

Ukraine. Information Technologies and Learning Tools, 70(2), 43–58.

https://doi.org/10.33407/itlt.v70i2.2438

Gallego-Arrufat, M.-J., García-Martínez, I., Romero-López, M.-A., Torres-Hernández, N. (2024).

Digital rights and responsibility in education: A scoping review. Education Policy Analysis

Archives, 32. https://doi.org/10.14507/epaa.32.7899

Rêgo, B. S., Lourenço, D., Moreira, F., Pereira, C. S. (2023). Digital transformation, skills and

education: A systematic literature review. Industry and Higher Education, 38(4), 336–349.

https://doi.org/10.1177/09504222231208969

Guillén-Gámez, F. D., Tomczyk, Ł., Ruiz-Palmero, J., & Connolly, C. (2024). Digital security in

educational contexts: Digital competence and challenges for good practice. Computers in the

Schools, 41(3), 257–262. https://doi.org/10.1080/07380569.2024.2390319

Ma, H., Ismail, L. (2025). Bibliometric analysis and systematic review of digital competence in

education. Humanities and Social Sciences Communications, 12, Article 185.

https://doi.org/10.1057/s41599-025-04401-1

Redecker, C., Punie, Y. (2017). European framework for the digital competence of educators:

DigCompEdu (Y. Punie, Ed.). Publications Office. http://dx.doi.org/10.2760/159770

https://data.europa.eu/doi/10.2760/159770

Опубліковано
2025-06-30