ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ФІЗКУЛЬТУРНО-СПОРТИВНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ

Ключові слова: майбутній фахівець фізкультурно-спортивних спеціальностей, професійнопедагогічна культура, організаційно-методичні умови ефективного формування професійно-педагогічної культури

Анотація

DOI: https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-16

У статті розглядається необхідність формування професійно-педагогічної культури майбутніх
фахівців фізкультурно-спортивних спеціальностей у процесі професійної підготовки в закладах вищої
освіти. Обґрунтовано значення професійно-педагогічної культури у підготовці та становленні майбутніх
фахівців фізкультурно-спортивних спеціальностей як основи для підвищення рівня загальної культури
(фізичної, духовно-моральної, інтелектуальної, правової, економічної та інших) та в якості носія
професійної компетенції – фундаменту формування їхнього високого професійно-педагогічного рівня, а
також здатності оперативно й ефективно реагувати на різноманітні потреби й запити як здобувачів
освіти, так і суспільства в цілому. Результати наукових досліджень засвідчують потребу в організації
умов та комплексу заходів, скерованих на формування професійно-педагогічної культури майбутніх
фахівців у закладах вищої освіти. Результати проведеного педагогічного експерименту підтвердили
доцільність використання запропонованих організаційно-методичних умов ефективного формування
професійно-педагогічної культури майбутніх фахівців фізкультурно-спортивних спеціальностей, а саме:
системний підхід при розробці курсів; організація навчального процесу з урахуванням суб‘єктсуб‘єктивної взаємодії викладача і студентів у процесі реалізації активних методів навчання (ділових
ігор, методу case-study, тренінги, проєкти тощо). Лише завдяки цілісній підготовці майбутні фахівці
зможуть успішно адаптуватися до динамічного освітнього середовища та робити значущий внесок у
розвиток фізичної культури і спорту в суспільстві. Це у свою чергу дає змогу посилити освітньо-виховну
роботу, що ґрунтується на цінностях культурно-спортивної спадщини майбутніх спеціалістів, успішного
формування їхньої педагогічної культури та професіоналізму

In cites: Ivanii I. V., Mikheienko O. I., Leonenko A. V., Kozhemiako T. V. (2025). Formation
of professional and pedagogical culture of future specialists in physical education and sports.
Problems of Engineering Pedagogic Education, (84), 191-200. https://doi.org/10.26565/2074-8922-
2025-84-16 (in Ukrainian)

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Buriak, V. K. (2005). Pedagogical culture: Theoretical and methodological aspect, Kyiv, Demiur.

https://surl.lt/tcbmad (In Ukrainian).

Hrynova, V. M. (2007). Professional competence of a lecturer as a result of the formation of

pedagogical culture. Bulletin of the kyiv slavoric university: Pedagogy Series, (27), 17–28. (In

Ukrainian).3. Dereka, T. H. (2017). Acmeological foundations of continuous professional training of future

specialists in physical education (Doctoral dissertation), Kyiv. (In Ukrainian).

Ivanii, I. V. (2017). Monitoring and self-assessment of the quality of professional and pedagogical

training of students of physical education and sports specialties: teaching and methodical manual,

Sumy, SumSPU named after A. S. Makarenko. https://surli.cc/bikkqq (In Ukrainian).

Ivanii, I. V. (2017). Fundamentals of professional-pedagogical culture of a specialist in physical

education and sports: a methodological manual, Sumy, SumSPU named after A. S. Makarenko.

https://surl.li/xhkhnr (In Ukrainian).

Kim, A., Alieksieieva, H., Khomenko, V., Nestorenko, O., & Matviichuk-Yudina, O. (2023).

Integration of artificial intelligence into online learning. Youth and Market, (10/218), 32–37.

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.292867 (In Ukrainian).

Computer program «Monitoring the state of formation of professional-pedagogical culture of future

specialists in physical education and sports». Certificate of registration of copyright No. 179257,

Ministry of Economic Development and Trade of Ukraine. (In Ukrainian).

Nestorenko, T. P. (2020). «Economics of Superstars»: Opportunities and Threats for Field of

Education. Ukrainian Journal of Applied Economics, 5(2), 8–15. https://doi.org/10.36887/2415-8453-

-2-1 (In Ukrainian).

Sydorchuk, N. H. (2014). Development of acmeological science as a condition for improving the

quality of education. Innovations in Education: Integration

of Science and Practice, Zhytomyr, ZhDU Publishing.

http://eprints.zu.edu.ua/13705/1/%D0%A1%D0%B8%D0%B4%D0%BE%D1%80%D1%87%D1%83

%D0%BA%20%D0%9D.pdf (In Ukrainian).

Sirenko, P. O., Storozhenko, I. P., Ņidens, J., Zuńa, A., Yuzyk, O. P., Lietuviete, D., Kolesnyk, T. V.

(2023). Functional testing of the lower extremity muscles. Medicni Perspectivi, 28(2), 150–163.

https://doi.org/10.26641/2307-0404.2023.2.283388 (In Ukrainian).

Physical culture in university education: Innovations, experience, and development prospects in

modern conditions: proceedings of the All-Ukrainian Scientific-Practical Conference, Dnipro, May

, 2022. Dnipro: DDUVS. (2022). https://er.dduvs.edu.ua/handle/123456789/10235 (In Ukrainian).

Filipchuk, H. H. (2007). Cultural foundation of modern education. Pedagogical and Psychological

Sciences in Ukraine: collected papers for the 15th Anniversary of the Academy of Pedagogical

Sciences of Ukraine, Kyiv, Pedahohichna dumka, , Vol. 2, pp. 37–45. (In Ukrainian).

Guilford, J. P. (1958). New frontiers of testing in the discovery and development of human talent.

Seventh Annual Western Regional Conference on Testing Problems, Los Angeles.

Havrylenko, N. (2023). An analytical support methodology for transformational processes. In Digital

Technologies in the Contemporary Economy, Kaunas , Public Security Academy of Mykolas Romeris

University. https://eir.nuos.edu.ua/handle/123456789/6570 (In Ukrainian).

Nestorenko, T., Tokarenko, O., Nestorenko, O. (2017). Health-resort complex development as a part

of preventive medicine in the context of providing well-being. Ekonomia. Wroclaw Economic Review,

(4), 239–249. https://doi.org/10.19195/2084-4093.23.4.19 https://wuwr.pl/ekon/article/view/8475

(In Ukrainian).

Ostenda, A., Kravchenko, N., Istomina, D., Alieksieieva, G., Nestorenko, T., Horbatiuk, L. (2022).

The role of ICT tools in organizing the informing of students during the quarantine process. Zeszyty

Naukowe WST, (14), 109–126. https://doi.org/10.54264/0037 (In Ukrainian).

Torrance, E. P. (1990). The Torrance tests of creative thinking norms–technical manual figural

(streamlined) forms A & B. Bensenville, IL: Scholastic Testing Service, Inc.

Yuzyk, O., Pelekh, Y., Voitovych, I., Pavlova, N., Briukhovetska, I., Sirenko, P., Yuzyk, M. (2024).

Peculiarities of professional training of informatics and mathematics teachers at universities in Poland

and Ukraine. In Ńtarchoň, P., Fedushko, S., & Gubíniová, K. (Eds.). Data-Centric Business and

Applications. Lecture Notes on Data Engineering and Communications Technologies, Vol. 213.

https://doi.org/10.1007/978-3-031-62213-7_1

Опубліковано
2025-06-30