СТАНДАРТИ ВИЩОЇ ОСВІТИ ДЛЯ ТРЕТЬОГО (ОСВІТНЬО-НАУКОВОГО) РІВНЯ ВИЩОЇ ОСВІТИ ГАЛУЗІ ЗНАНЬ «ОСВІТА»: АНАЛІЗ ПЕРЕЛІКУ ОБОВ‟ЯЗКОВИХ ЗАГАЛЬНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ
Анотація
DOI: https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-01
Реформування системи вищої освіти України, її орієнтація на кращі світові надбання передбачає
запровадження нового підходу до оцінювання якості освітньої діяльності та результатів навчання, їх
відповідності стандартам вищої освіти.
У статті проаналізовано перелік обов‘язкових загальних компетентностей випускника, визначених
у стандартах вищої освіти для третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти ступеня доктора
філософії галузі знань «Освіта».
Встановлено, що сьогодні на офіційному вебсайті Міністерства освіти і науки України
оприлюднено п‘ять стандартів вищої освіти для третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти
ступеня доктора філософії галузі знань «Освіта», в яких загалом виокремлено
дев‘ятнадцять обов‘язкових загальних компетентностей випускника.
Виявлено загальні компетентності, які увійшли до переліку обов‘язкових загальних
компетентностей випускника в усіх досліджуваних стандартах, а саме: «здатність працювати в
міжнародному контексті» та «формування системного наукового/мистецького світогляду, професійної
етики та загального культурного кругозору».
Зафіксовано, що із рекомендованого переліку загальних компетентностей, визначених за
результатами проєкту Tuning, що складається з тридцяти однієї загальної компетентності, для опису
обов‘язкових загальних компетентностей випускника в досліджуваних стандартах обрано загалом вісім
компетентностей.
Відзначено, що в досліджуваних стандартах існує певна розбіжність у формулюваннях деяких
загальних компетентностей.
Акцентовано на тому, що розроблення стандартів вищої освіти, зокрема визначення переліку
обов‘язкових загальних компетентностей випускника для третього (освітньо-наукового) рівня вищої
освіти ступеня доктора філософії, є важливим чинником удосконалення процесу підготовки наукових
кадрів нового покоління, зокрема в галузі знань «Освіта»
Як цитувати: Дерстуганова Н. В. Стандарти вищої освіти для третього (освітньо-
наукового) рівня вищої освіти галузі знань «освіта»: аналіз переліку обов‘язкових загальних компетентностей. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2025. Вип. 84. С. 10-18.
https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-01
Завантаження
Посилання
Volkova, N. P, Lebid, O. V., Korobeinikova, T. I. (2024). Development of social skills of doctors
of philosophy in professional education: conceptual approaches, methodological toolkit. Alfred
Nobel University Journal of Pedagogy and Psychology, 2 (28), 120–134.
https://doi.org/10.32342/3041-2196-2024-2-28-12 (in Ukrainian).
Kremen, V. H. (red). (2024). Report on the activities of the National Academy of Educational
Sciences of Ukraine in 2023, Kyiv, NAPN Ukraine. https://doi.org/10.37472/zvit2023 (in
Ukrainian).
Kartashova, L. A., Bakhmat, N. V. (2024). The impact of digital technologies on the development
of academic and professional communicative competence in the process of distance learning of
doctors of philosophy. Prospects and innovations of science (Series «Psychology», Series
«Pedagogy», Series «Medicine»), 10, 204–215. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2024-10(44)-
-215 (in Ukrainian).
Oliinyk, I. V., Karpova, M. Ye. (2024). Development of strategic competence of future phds in the
process of research activity in the conditions of distance education. Prospects and innovations of
science (Series «Psychology», Series «Pedagogy», Series «Medicine»), 9(43), 342–352.
https://doi.org/10.52058/2786-4952-2024-9(43)-342-352 (in Ukrainian).
Perminova, L. A., Andriievskyi, B. M. (2023). Revealing of the creative potential of future doctors
of philosophy in the process of education at postgraduate education. Education and development
of gifted personality, 4, 62–67. https://doi.org/10.32405/2309-3935-2023-4(91)-62-67 (inUkrainian).
On Higher Education: Law of Ukraine dated 01.07.2014 No. 1556-VII. Update date: 05.03.2025.
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (in Ukrainian).
On amendments to the Methodological Recommendations for the Development of Higher
Education Standards: Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated 03.04.2024
No. 441. https://mon.gov.ua/npa/pro-vnesennya-zmin-do-metodichnih-rekomendacij-shodo-
rozroblennya-standartiv-vishoyi-osviti (in Ukrainian).
On amendments to the list of fields of knowledge and specialties in which applicants for higher
and professional pre-higher education are trained: Resolution of the Cabinet of Ministers of
Ukraine dated 08/30/2024 No. 1021. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1021-2024-п#Text (in
Ukrainian).
On approval of the higher education standard in the specialty 013 Primary education for the third
(educational and scientific) level of higher education: order of the Ministry of Education and
Science of Ukraine dated 06.06.2022 No. 525. https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-
osvita/zatverdzeni%20standarty/2022/06/07/013-Pochatkova.osvita.dok.filos-525-06.06.2022.pdf
(in Ukrainian).
On approval of the higher education standard in the specialty 015 Professional education (by
specialization) for the third (educational and scientific) level of higher education: Order of the
Ministry of Education and Science of Ukraine dated 06/26/2024 No. 924.
https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-
osvita/zatverdzeni%20standarty/2024/26.06.2024/015-Profesiyna.osvita-doktor.filosofiyi-
vid.26.06.2024.pdf (in Ukrainian).
On approval of the higher education standard in the specialty 016 Special education for the third
(educational and scientific) level of higher education: Order of the Ministry of Education and
Science of Ukraine dated 01.12.2023 No. 1470. https://mon.gov.ua/static-
objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2023/01.12.2023/016-
Spetsialna.osvita.-dok.filosofiyi-1470-01.12.2023.pdf (in Ukrainian).
On approval and implementation of Methodological recommendations for the development of
higher education standards: Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated
06.2016 No. 600. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0600729-16 (in Ukrainian).
Horizon Europe Strategic Plan 2025–2027 Analysis, European Commission, Directorate-General
for Research and Innovation. (2023).
file:///C:/Users/User/Downloads/horizon%20europe%20strategic%20plan%202025-
%20analysis-KI0423276ENN.pdf.
Kuzminska, O., Morze, N., Varchenko-Trotsenko, L., Boiko, M., Prokopchuk, M. (2021). Digital
Competence of Future Researchers: Empirical Research of PhD Students of Ukrainian University.
Digital Humanities Workshop (DHW 2021), 177–184. https://doi.org/10.1145/3526242.3526258.
Mathies, C., Cantwell, B. (2022). Intra-regional mobility of PhD students in the European Union:
the outcomes of region-making policy? Policy Reviews in Higher Education, 6(2), 230–251.
https://doi.org/10.1080/23322969.2022.2105256.
Netz, N. (2021). Who benefits most from studying abroad? A conceptual and empirical overview.
Higher Education, 82, 1049–1069. https://doi.org/10.1007/s10734-021-00760-1.