ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ЗДОБУВАЧІВ ПРОФІЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ІНФОРМАТИКИ
Анотація
DOI: https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-42
Анотація. У статті здійснено комплексний аналіз зарубіжного досвіду формування
інформаційно-цифрової компетентності у здобувачів профільної середньої освіти в процесі навчання
інформатики. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю модернізації змісту загальної середньої
освіти відповідно до вимог цифрової епохи та реалізації концепції Нової української школи. Визначено,
що інформаційно-цифрова компетентність є однією з базових компетентностей ХХІ століття, поряд із
математичною, громадянською та мовною, і потребує інтегрованого підходу до її формування. Зазначено,
що здобувачі освіти профільної школи є особливо вразливою цільовою групою, адже саме в цей період
вони активно взаємодіють із цифровими середовищами, здійснюють професійне самовизначення,
опановують засоби комунікації, долучаються до цифрових освітніх проєктів та розвивають навички
самонавчання через технології.
Метою статті є систематизація освітніх підходів, моделей і стратегій, що використовуються у
провідних країнах світу (Сінгапур, Фінляндія, Естонія, США), для формування інформаційно-цифрової
компетентності, та обґрунтування можливостей їх адаптації до українського освітнього контексту. У
межах дослідження проаналізовано компетентнісний підхід у цифровій освіті, інтеграцію інформатики до
міждисциплінарних STEM/STEAM-проєктів, використання цифрових освітніх платформ (eKool, SLS), а
також моделі професійного розвитку вчителів. Акцент зроблено на важливості впровадження рамок
цифрової компетентності (DigComp, DigCompEdu) та оновленні змісту курсу інформатики як ключового
засобу формування інформаційно-цифрової компетентності.
У статті узагальнено актуальні національні ініціативи, що сприяють цифровізації українського
закладу загальної середньої освіти, проте зазначено про фрагментарність існуючих практик. На нашу
думку, перспективами подальших досліджень є розроблення моделі формування інформаційно-цифрової
компетентності здобувачів освіти профільної школи з урахуванням сучасних тенденцій цифрової освіти, а
також емпіричне дослідження ефективності впровадження таких моделей у закладах освіти різних типів.
In cites: Velet A. V. (2025). Foreign experience in developing information and digital
competence in students of vocational secondary education in the process of teaching computer science.
Problems of Engineering Pedagogic Education, (84), 495-507. https://doi.org/10.26565/2074-8922-
2025-84-42 (in Ukrainian)
Завантаження
Посилання
Anishchenko, O. V. (2020). Development of digital competencies of pedagogical personnel in the
field of adult education - actuality of pedagogical science and practice. Modern Information
Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology
Theory Experience Problems, (55), 206–214. https://doi.org/10.31652/2412-1142-2020-55-206-
(in Ukrainian).
Belan, V. (2021). Training of future teachers of vocational technical subjects using distance
learning technologies at universities of the Republic of Poland": dissertation ... for the degree of
doc. phil.: 015 Vocational education (by specialization), Kyiv, Institute of Vocational and
Technical Education of the National Academy of Sciences of Ukraine.
https://uacademic.info/ua/document/0821U101636 (in Ukrainian).
Bykov, V. Iu., Spirin, O. M., Pinchuk, O. P. (2017). Problems and tasks of the modern stage of
informatization of education. Scientific support for the development of education in Ukraine:
current problems of theory and practice (to the 25th anniversary of the National Academy of
Sciences of Ukraine), Kyiv, Publishing house "Sam". https://surli.cc/ssmorg (in Ukrainian).
Velet, A. V., Ruban, N. P. (2024). Structure of information and digital competence and means of
its formation in students of vocational secondary education. Problems of Engineering Pedagogic
Education, (83), 123–135. https://doi.org/10.26565/2074-8922-2024-83-11 (in Ukrainian).
Godetska, T. (2023). Problems of digital competence in the scientific production of ukrainian
researchers. Research and Educational Studies, 7, 252–274. https://doi.org/10.32405/2663-5739-2023-7-252-274 (in Ukrainian).
Dehtiarov, V. Iu. (2025). Foreign experience of forming digital competence of future managers.
Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional
Training Methodology Theory Experience Problems, (74), 108–117.
https://doi.org/10.31652/2412-1142-2024-74-108-117 (in Ukrainian).
Action. Education. Digital Literacy Educational Platform. (2024). https://osvita.diia.gov.ua (in
Ukrainian).
The European Commission has defined strategic goals for the EU's digital development by 2030.
(2021). https://www.ukrinform.ua/rubric-world/3205020-evrokomisia-viznacila-strategicni-cili-
cifrovogo-rozvitku-es-do-2030-roku.html (in Ukrainian).
IT majors and universities for programmers in the USA. (2021).
https://edusteps.com.ua/ua/articles/us/1792-it-specialnosti-ta-universiteti-dlja-programistiv-v-
ssha.html (in Ukrainian).
Ivanyuk, I. (2015). Foreign experience of using information technologies to assess the digital
competence of teachers and heads of general education institutions. Information technologies in
professional activity: materials of the IX All-Ukrainian scientific and practical
conference, 2015. Rivne: RVV RDGU (рр. 205–206).
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/9031/1/%D0%A0%D1%96%D0%B2%D0%BD%D0%B5_%D0
%86%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D1%8E%D0%BA_2015.pdf (in Ukrainian).
Ivanyuk, I. V. (2013). Experience of virtual learning communities in the formation of
multicultural competence of students: international aspect. Postmethodology, 2 (111), 59–64.
http://nbuv.gov.ua/UJRN/Postmetodyka_2013_2_10 (in Ukrainian).
Informatics: curriculum for grades 10-11 of secondary schools (standard level).
https://drive.google.com/file/d/1e9oC0B0KMSf5bpCdMyrKOrx-1VtJIwfD/view (in Ukrainian).
Kalinin, V, Kalinina L. (2018). The formation of information-digital competence of senior
learners by means of foreign languages as a key competence of a new ukrainian school. Youth and
market, 9(164), 85–90. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2018.144291 (in Ukrainian).
Concept of a new Ukrainian school. (2016).
https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-
compressed.pdf (in Ukrainian).
Lokshyna, O. (2019). European reference framework of key competences for lifelong learning: an
updated 2018 version. Ukrainian Educational Journal, (3), 21–30. https://doi.org/10.32405/2411-
-2019-3-21-30 (in Ukrainian).
Education and Science in Ukraine under Martial Law. Information and Analytical Collection.
(2023). https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/serpneva-
konferencia/2023/22.08.2023/Inform-analytic.zbirn-Osvita.v.umovah.voyennogo.stanu-
vykl.rozv.povoyen.perspekt.22.08.2023.pdf (in Ukrainian).
On approval of the State Standard of Basic and Complete General Secondary Education:
Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated November 23, 2011 No. 1392. Update
date: 01.09.2020. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-%D0%BF#Text/ (in
Ukrainian).
On Education: Law of Ukraine of September 5, 2017 No. 2145-VIII. Update date: 02.05.2025.
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text/ (in Ukrainian).
On approval of the Concept of implementation of state policy in the field of reforming general
secondary education "New Ukrainian School" for the period until 2029": order of the Cabinet of
Ministers of Ukraine dated December 14, 2016 No. 988-r.
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80#Text/ (in Ukrainian).
Project "Computer for Every Teacher": conditions and implementation. https://mon.gov.ua/osvita-
/tsifrova-transformatsiya-osviti-i-nauki/noutbuk-kozhnomu-vchitelyu/ (in Ukrainian).
Seiko, N., Yershov, M. O. (2021). Developing it education: foreign practices. Ukrainian
Educational Journal, (4), 54–64. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-4-54-64/ (in
Ukrainian).
Strutynska, O. V.(2020). Digital skills and competencies: foreign experience of eu countries and
prospects for Ukraine. Physical and Mathematical Education, 3((25)1), 94–102. https://fmo-
journal.fizmatsspu.sumy.ua/publ/4-1-0-711 (in Ukrainian).23. Tryfonova, O. M. (2018). Information and digital competence: foreign and domestic
experience. Academic Notes. Series: Pedagogical Sciences, 2(173), 221–225.
https://pednauk.cusu.edu.ua/index.php/pednauk/article/view/348 (in Ukrainian).
Khoruzhyi, G. F. (2016). European policy of higher education: monograph, Poltava, Dyvosvit.
https://knute.edu.ua/file/MjkyMQ==/01d626453878c72a91c026651e5a0735.pdf (in Ukrainian).
Balanskat, A., Engelhardt, K. (2014). Computing our future: Computer programming and coding
priorities, school curricula and initiatives across Europe, European
Schoolnet. http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.1.5029.9048 .
Canada's Digital Charter. Government of Canada. (2020). https://ised-
isde.canada.ca/site/innovation-better-canada/en/canadas-digital-charter-trust-digital-world
Carretero, S., Vuorikari, R., Punie Y. (2018). DigComp 2.1: The Digital Competence Framework
for Citizens, Joint Research Centre. file:///C:/Users/UNICEF/Downloads/web-
digcomp2.1pdf_(online).pdf
Digital competence: teaching 21st-century skills. https://www.educationestonia.org/digital-
competence/
Education Strategy 2021-2035. Ministry of Education and Research, Republic of Estonia.
(2021). https://www.hm.ee/sites/default/files/documents/2022-
/haridusvaldkonna_arengukava_2035_kinnittaud_vv_eng_0.pdf
EU4Digital: підтримка цифрової економіки та суспільства у Східному
партнерстві. https://eufordigital.eu/
Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital
Competence in Europe. European Commission. Joint Research Centre, Institute for Prospective
Technological Studies. URL: https://dx.doi.org/10.2788/52966
Fraillon, J., Ainley, J., Schulz, W., Friedman, T., Gebhardt, E. (2014). Preparing for Life in a
Digital Age: The IEA International Computer and Information Literacy Study International
Report. International Association for the Evaluation of Educational Achievement.
http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-14222-7
ICT in Education Masterplans. Ministry of Education Singapore.
(2023). https://www.moe.gov.sg/education-in-sg/our-education-system/ict-in-education
Kulalaieva, N., Leu, S. (2019). Work-based learning involving the dual education elements.
Professional Pedagogy, 1(18), 162–168. https://doi.org/10.32835/2223-5752.2019.18.162-168
National core curriculum for primary and lower secondary (basic) education. Finnish National
Agency for Education. (2021). https://www.oph.fi/en/education-and-qualifications/national-core-
curriculum-primary-and-lower-secondary-basic-education
National Educational Technology Plan. SETDA Hub. https://www.setda.org/netp/
Redecker, C. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators:
DigCompEdu, Publications Office of the European Union. http://dx.doi.org/10.2760/159770
Tan Jennifer Pei-Ling, Suzanne S. Choo, Trivina Kang, Gregory Arief D. Liem. (2017).
Educating for Twenty-First Century Competencies and Future-Ready Learners: research
perspectives from Singapore. Asia Pacific Journal of Education, 37(4), 425–