ПЕДАГОГІЧНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ СТУДЕНТІВ ЕКОНОМІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ ТА ЇЇ ФОРМУВАННЯ У ЦИФРОВОМУ СЕРЕДОВИЩІ

Ключові слова: педагогічна компетентність, студенти економічних спеціальностей, цифрове середовище, непедагогічний профіль, комплексний підхід

Анотація

DOI: https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-38

Мета. Здійснити пошук теоретично обґрунтованих і практично реалізованих підходів до
формування педагогічної компетентності студентів економічних спеціальностей у сучасних умовах
цифрової трансформації освіти.
Методи. теоретичний аналіз наукової літератури, порівняльно-аналітичний метод, узагальнення
педагогічного досвіду.
Результати. У статті розглянуто теоретико-методологічні засади формування педагогічної
компетентності студентів економічних спеціальностей в умовах цифрової трансформації освіти.
Обґрунтовано актуальність розвитку педагогічного компонента у професійній підготовці фахівців
непедагогічного профілю з огляду на сучасні вимоги ринку праці, потребу в наставництві,
консультуванні, викладанні економічних дисциплін та популяризації фінансової грамотності. Проведено
аналіз психолого-педагогічних компетентностей у змісті освітніх стандартів першого і другого рівнів
вищої освіти, виявлено їх фрагментарність та недостатню присутність у навчальних програмах.
Узагальнено міжнародний досвід США, Німеччини та Польщі щодо підготовки студентів непедагогічних
спеціальностей до освітньої діяльності. Запропоновано комплексний підхід до формування педагогічної
компетентності, що поєднує теоретичну, цифрову та практичну компоненти. Надано практичні
рекомендації щодо включення педагогічного змісту до варіативної частини освітньо-професійних
програм економічного профілю.
Висновки. Формування педагогічної компетентності студентів економічних спеціальностей в
умовах цифрової трансформації освіти потребує комплексного підходу, що поєднує теоретичну
підготовку, цифрову грамотність і практичну взаємодію. Виявлена фрагментарність педагогічного
компоненту у чинних стандартах підтверджує необхідність його системного впровадження.
Запропоновані підходи і рекомендації сприяють оновленню освітніх програм та підготовці економістів,
здатних ефективно передавати знання, здійснювати наставницьку діяльність і розвиватися в умовах
сучасного освітнього простору.

In cites: Korolova N. V., Durdas K. G. (2025). Pedagogical competence of students majoring
in economics and its formation in a digital environment. Problems of Engineering Pedagogic
Education, (84), 438-451. https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-38 (in Ukrainian)

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Artyushina, M., Novikova, T., Tuz, O. (2020). Formation of psychological and pedagogical

competencies of future specialists in economics in the process of level education. Collection of

Scientific Works of the National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine. Series:

Pedagogical Sciences,, No4(23), 5-21. https://doi.org/10.32453/pedzbirnyk.v23i4.617 (in

Ukrainian).

Godetska, T. I. (2022). Professional training of teachers: foreign experience. Analytical Bulletin

in the field of education and science: reference bulletin. Issue XV / NAPS of Ukraine, V.O.

Sukhomlynsky State Library of Ukraine, Vinnytsia, TVORY (pp.21-39).

https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/731389/1/Analituchnuy_visnuk_2022-15.pdf (in Ukrainian).

Goretko, T. (2018). Systematic approach to professional training of IT managers in higher

education institutions of the USA. Adult education: theory, experience, prospects, (1), 124-131.

http://nbuv.gov.ua/UJRN/OD_2018_1_14 (in Ukrainian).

Dembitska, S. V., Kobylianskyi, O. V., Pugach, S. S. (2021). Formation of professional

competence of future specialists in economic specialties in higher education institutions.

Scientific Notes of the Department of Pedagogy, (48), 15-22. https://doi.org/10.26565/2074-8167-

-48-02 (in Ukrainian).

Demkiv, A. M. (2023). Professional and pedagogical competence of educational and

methodological centers teachers in the sphere of civil defense: structure and content. Alfred Nobel

University Journal of Pedagogy and Psychology. Series: Pedagogy and psychology, 1, 104-114.

https://doi.org/10.32342/2522-4115-2023-1-25-11 (in Ukrainian).

Durdas, K. G. (2024). Pedagogical activity in the context of modern educational policy. Problems

of engineering pedagogic education, (82), 24-32. https://doi.org/10.32820/2074-8922-2024-82-

-32 (in Ukrainian).

Zagorodnya, A. A. (2017). Modernization of professional training of specialists in the economic

sector in Ukraine and Poland. Adult education: theory, experience, prospects, (1), 112-120.

http://nbuv.gov.ua/UJRN/OD_2017_1_14 (in Ukrainian).

Kirdan, O. L. (2023). Organizational and practical principles of training of higher education

students for teaching in higher education institutions. Innovations in modern education:

methodology, technology, didactic and educational aspects: monograph (edited by V. Ivanyshyn),

Kamianets-Podilskyi, Higher Education Institution ―Podilsky State University‖, Riga, Latvia,

"Baltija Publishing (pp. 38-49). https://doi.org/10.30525/978-9934-26-300-2-5 (in Ukrainian).

Lysenko, G. I., Volkova, S. P., Kovba, V. V., Bekirov, V. (2025). Theoretical and practical

aspects of formation of professional and pedagogical competence of master's level higher

education graduates in technical specialties. Ukrainian Journal of Civil Engineering and

Architecture, 2(026), 83-94. https://doi.org/10.30838/UJCEA.2312.270425.83.1147 (in

Ukrainian).

Miastkovska, M., Kobylyanska, I. (2023). Pedagogical competence as a necessary component of

professional competence of future technical specialists. Health and Safety Pedagogy, 7(1-2), 30-

https://doi.org/10.31649/2524-1079-2022-7-1-030-035 (in Ukrainian).

Pavliuk, N. P. (2020). Formation of professional competence of future teachers. Topical issues of

linguistics, professional linguodidactics, psychology and pedagogy of higher education:

collection of articles of the V International scientific and

practical conference, Poltava, 2020 November 19-20 (pp.320-325).

https://repository.pdmu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/e4e15613-550a-4733-bee3-

b9aa9b8f8628/content (in Ukrainian).12. On approval of the Strategy for the Development of Higher Education in Ukraine for 2022-2032

(2022): order of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated February 23, 2022 No. 286-p. Official

Gazette of Ukraine, No33, С.280. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text

(in Ukrainian).

Pukhovska, L. P. (2021). European strategies, approaches and models of adult education

development. Adult Education: Theory, Experience, Prospects, (2), 51-62.

http://nbuv.gov.ua/UJRN/OD_2021_2_7 (in Ukrainian).

Sadovenko, S. G. (2023). Development of psychological and pedagogical competence of teachers

of special disciplines of technical college: doctor of philosophy degree:

Vocational Education (by specialization), Zaporizhzhia.

http://phd.znu.edu.ua/page/PhD/2023/Sadovenko/sadovenko_s_g__dis_na_sajt.pdf (in

Ukrainian).

Sazhko, G. (2021). Digitalization of the educational process of training future engineers-teachers:

theoretical aspect. Problems of engineer-pedagogical education, (70), 84-91.

https://doi.org/10.32820/2074-8922-2021-70-84-91 (in Ukrainian).

Subina, O. (2024). Ensuring the quality of training in the context of digitalization of vocational

education. Vocational education in the context of sustainable development of society: a

monograph, Kyiv, Institute of Vocational Education of the National

Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine (pp. 445-452).

https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743550/1/Subina_Monografia_2024_IPO-446-453.pdf (in

Ukrainian).

Mariscal Liza L., Albarracin Melanie R. Mobo Froilan D., Cutillas Anesito L. (2023).

Pedagogical Competence Towards Technology-driven Instruction on Basic Education.

International journal of multidisciplinary: applied business and education research, 4(5), 1568-

https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED628659.pdf http://dx.doi.org/10.11594/ijmaber.04.05.18

Murkatik, K., Harapan, E., Wardiah, D. (2020). The Influence of Professional and Pedagogic

Competence on Teacher‘s Performance. Journal of Social Work and Science Education, 1 (1),

-69. https://pdfs.semanticscholar.org/3671/cbdc437b6509db5f07c0b930c2d20f983511.pdf

Susanto, R., Rozali, YA, Agustina, N. (2020). Pedagogic competence development model:

pedagogic knowledge and reflective ability. Advances in Social Science, Education and

Humanities Research: International Conference on Progressive Education. Atlantis Press, 422,

-23. https://digilib.esaunggul.ac.id/public/UEU-Journal-17257-

%202020%20PEDAGOGIC%20COMPETENCE%20DEVELOPMENT%20MODEL%20PE

DAGOGIC%20KNOWLEDGE%20AND%20REFLECTIVE%20ABILITY.Image.Marked.pdf

Опубліковано
2025-06-30