ІНТЕГРАЦІЯ ЗДОРОВ`ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОЦЕС НАВЧАННЯ КОМП„ЮТЕРНИХ ДИСЦИПЛІН МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ПРОФЕСІЙНОГО НАВЧАННЯ
Анотація
DOI: https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-37
Мета. Визначення особливостей навчання комп‟ютерних дисциплін майбутніми педагогами
професійного навчання та можливих шляхів інтеграції в процес їх вивчення здоров‟язбережувальних
технологій.
Методи. теоретичний аналіз наукової літератури, порівняльно-аналітичний метод, узагальнення
педагогічного досвіду.
Результати. Стаття присвячена теоретико-методичному обґрунтуванню інтеграції
здоров‟язбережувальних технологій у процес навчання комп‟ютерних дисциплін майбутніх педагогів
професійного навчання. Автор розкриває актуальність теми, зумовлену зростаючим впливом
цифровізації освіти, що спричиняє додаткове навантаження на фізичне, психоемоційне та когнітивне
здоров‟я студентів. Уточнено понятійний апарат дослідження: наведено визначення терміну
«здоров‟язбережувальні технології», здійснено їх класифікацію, окреслено принципи впровадження в
освітній процес. Особливу увагу приділено ризикам для здоров‟я, які виникають саме під час вивчення
комп‟ютерних дисциплін (зорове перевантаження, гіподинамія, інформаційний стрес тощо), а також
практичним шляхам їх подолання. Розкрито дидактичні підходи до формування
здоров‟язбережувального середовища на заняттях з ІКТ: застосування активних методів навчання,
проектної діяльності, гейміфікації, чергування видів активності, а також використання цифрових
інструментів для самоспостереження та моніторингу стану здоров‟я. Представлено приклади інтеграції
шести груп здоров‟язбережувальних технологій (медико-профілактичних, фізкультурно-оздоровчих,https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-37
психолого-педагогічних, соціально-адаптаційних, педагогічних та інформаційно-освітніх) у зміст
дисципліни «Інформаційні та комунікаційні технології». Запропоновано конкретні формати занять,
інструменти та методи, що забезпечують одночасне підвищення якості освітнього процесу і збереження
здоров‟я студентів. Окреслено підходи до оцінювання ефективності впроваджених рішень через
анкетування, самоспостереження, аналіз цифрової поведінки та педагогічне спостереження. Наголошено
на перспективності подальших досліджень і потребі в удосконаленні методичного забезпечення.
Висновки. Інтеграція здоров‟язбережувальних технологій у навчання ІКТ-дисциплін є
необхідною умовою сучасної професійної підготовки педагогів. Такий підхід сприяє створенню
безпечного освітнього середовища, формуванню відповідних компетентностей у студентів і підтримці
їхнього загального добробуту.
In cites: Dovgal R. G. (2025). Integration of health-saving technologies into the process of
teaching computer disciplines to future vocational teachers. Problems of Engineering Pedagogic
Education, (84), 423-437. https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-37 (in Ukrainian)
Завантаження
Посилання
Dovgal, R. G. (2024). Modern approaches to the formation of healthy lifestyle values in future
vocational teachers. Problems of engineering pedagogic education, (82), 221-229.
https://doi.org/10.32820/2074-8922-2024-82-221-229 (in Ukrainian).
Lytvynenko, O. (2023). The implementation of health technologies and the formation of a healthy
lifestyle among students: problems and solutions. Scientific-methodical, informational and
educational journal “Veresen”, 1(96), 111-127. https://doi.org/10.54662/veresen.1.2023.09 (in
Ukrainian).
Nosko, M., Vuzhyna, I., Berezhna, T. (2023). .Health-saving technologies in higher education
institutions in modern conditions. Theory and methods of professional education: a collective
monograph ( Editorial board: S.V. Hryshchenko, O.O. Lilik, I.V. Vuzhyna, N.N. Zavydivska, O.I.
Zavydivska), Chernihiv: Desna Polygraph, Issue 1, pp. 203-229.
https://erpub.chnpu.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/8973 (in Ukrainian).
Polishchuk, V. V., Polishchuk, M. V. (2021). The main components of health-saving technologies
in the educational environment of higher pedagogical educational institution. Scientific Journal of
the National Pedagogical Dragomanov University, 5K(134), 107-110.
http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/35779 (in Ukrainian).
On Higher Education (2025 edition): the Law of Ukraine dated July 01, 2014. Bulletin of the
Verkhovna Rada (VVR), 37-38, 2004. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (inUkrainian).
Sytnyk, T. I. (2021). The problem of forming a classification of health-saving technologies in
higher education institutions. Topical issues of modern science, society and education‖: the 1 st
International scientific and practical conference (August 8-10, 2021)
SPC - Sciconf.com.ua, Kharkiv, Ukraine. URL:
https://er.chdtu.edu.ua/bitstream/ChSTU/3891/1/TOPICAL-ISSUES-OF-MODERN-SCIENCE-
SOCIETY-AND-EDUCATION-8-10.08.21.pdf (in Ukrainian).
Slukhenska, R., Ivanushko Y., Nazimok E., Muradkhanyan I. (2023). Health-saving technologies
in the field of educational base of higher education institution. Scientific Journal of National
Pedagogical Dragomanov University. Series 15: Scientific and pedagogical problems of physical
culture (physical culture and sports), (5(164)), 137-140. https://doi.org/10.31392/NPU-
nc.series15.2023.5(164).30 (in Ukrainian).
Stoyka, O. Y. (2024). Risks for students when using digital technologies in the educational
process. Modern achievements and prospects of science and education: materials of the II
International Scientific and Practical Conference International Humanitarian Research Center
(Zhytomyr, October 4, 2024), Research Europe. https://researcheurope.org/wp-
content/uploads/2024/10/re-04.10.2024.pdf#page=46 (in Ukrainian).
Tkachenko, V., Komar, I, Kondratenko, S. (2024). The role of health-saving technologies in the
formation of the personality of a future specialist in the modern educational space of higher
education institutions. Bulletin of the Cherkasy Bohdan Khmelnytsky National University. Series
"Pedagogical Sciences". 3, 33-40. https://doi.org/10.31651/2524-2660-2024-3-33-40 (in
Ukrainian).
Urmych, O. (2023). Classification of modern health-saving pedagogical technologies.
Professional development of a teacher in the context of integration into the European educational
space: international academic and professional / professional - pedagogical mobility:
Proceedings of the II International Scientific and Practical Conference (Lviv Polytechnic
National University), Lviv, September 21, 2023 / edited by T. Gorokhivska, Y. Kozlovsky, O.
Ievlev, M. Kryshtanovych, O. Yakymets; edited by O. Ievlev, Lviv (pp. 189-192).
https://surli.cc/sfwico (in Ukrainian).
Tsybulko, L. G., Chornyi, S. S., Boychenko, A. V. (2023). Pedagogy of Health and Health-
Saving Potential of Personality. Spirituality of the individual: methodology, theory and practice,
(107), 212-224. https://doi.org/10.33216/2220-6310/2023-107-3-212-224 (in Ukrainian).
Shapovalova, T. (2022). Health preserving technologies in the educational space. Scientific
Bulletin of Melitopol State Pedagogical University. Series: Pedagogy, 2 (27), 121-127.
https://doi.org/10.33842/22195203-2022-27-121-127 (in Ukrainian).
Cadigan, J. M., Duckworth, J. C., Lee, C. M. (2022). Physical and mental health issues facing
community college students. Journal of American College Health, 70(3), 891–897.
https://doi.org/10.1080/07448481.2020.1776716
Haworth, L., Danes-Daetz, C., Stainton, P., Birdsall, D., Chohan, A. (2024). Promoting physical
activity for health benefits via a 10-week mobile-application-based personal training programme.
International Journal of Health Promotion and Education.
https://doi.org/10.1080/14635240.2024.2306373
Jain, R., Verma, V., Rana, K. B., Meena, M. L. (2023). Effect of physical activity intervention on
the musculoskeletal health of university student computer users during homestay. International
Journal of Occupational Safety and Ergonomics, 29(1), 25–30.