ПРОЄКТУВАННЯ ЕЛЕКТРОННИХ ОСВІТНІХ РЕСУРСІВ ЯК СКЛАДОВА ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ПРОФЕСІЙНОГО НАВЧАННЯ

  • П. О. ЧЕКАЛКІН Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна https://orcid.org/0009-0003-9468-2427
Ключові слова: педагог професійного навчання, проєктування, електронні освітні ресурси, інтернет-ресурси, принципи дидактичного проєктування

Анотація

https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-29

Мета статті – визначення сутності та етапів цілеспрямованої підготовки майбутніх педагогів
професійного навчання до проєктування електронних освітніх та інтернет-ресурсів (ЕОІР).

Методи. Здійснено аналіз нормативно-правових актів з тематики дослідження, а також психолого-
педагогічних та методичних літературних джерел. На підставі аналізу здійснено систематизацію,
узагальнення та зіставлення отриманих даних задля формулювання висновків.
Результати. Основою дидактичного проєктування ЕОІР є пошуково-дослідницька діяльність
педагога з аналізу, відбору й апробації можливостей відповідних електронних засобів стосовно логіки
саморозгортання етапів навчання. Доведена необхідність організації цілеспрямованої підготовки
майбутніх педагогів професійного навчання до застосування й створення ЕОІР задля потреб освітньої
практики в умовах інформатизації освіти. Метою зазначеної підготовки є розвиток їхньої компетентності
в галузі застосування й створення ЕОІР, котрі надають можливість: прискорити процес навчання та
зробити його більш ефективним; раціонально організувати пізнавальну діяльність здобувачів освіти;
інтенсифікувати всі рівні освітнього процесу; збудувати відкриту систему освіти з індивідуалізацією
навчання; звернутися до принципово нових пізнавальних засобів. Формування вмінь проєктування ЕОІР
доцільно здійснювати у чотири етапи: перший етап – формування мотиваційно-ціннісного компонента;
зміст другого етапу – реалізація когнітивного компонента; зміст третього етапу – формування
технологічної грамотності у процесі діяльності з проєктування; четвертий етап – формування
рефлексивно-оцінного компонента.
Висновки. У ході створення ЕОІР необхідно керуватися такими принципами: принципом
кооперації можливостей електронних засобів і дидактичного потенціалу конкретного рівня процесу
навчання; принципом відповідності реалізованих можливостей електронних засобів концептуальним,
цільовим і технологічним імперативам конкретного рівня процесу навчання; принципом відповідності
проєктування ЕОІР логіці саморозгортання дидактичного потенціалу конкретного рівня процесу
навчання й специфіці його етапів. Саме поетапна підготовка здобувачів освіти до проєктування ЕОІР
дозволяє ефективно будувати процес підготовки майбутнього педагога професійного навчання до
організації сучасного освітнього процесу.

In cites: Chekalkin P. O. (2025). Designing e-learning resources as a component of training
future teachers of vocational education. Problems of Engineering Pedagogic Education, (84), 335-345.
https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-29 (in Ukrainian)

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Bakhtiyarova, H. (2021). Іntegrative approach to the training of future professional teachers. Professional

Pedagogics, 1(22), 143-150. https://doi.org/10.32835/2707-3092.2021.22.143-150 (In Ukrainian).

Boychuk, V., Umanets, V. (2019). Application of electronic educational resources as an innovational factor

for improvement of future pedagogue preparation. Youth and market, 5(172), 39-45.http://ir.dspu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/1605/1/170990-

%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D

%96-377747-1-10-20190621.pdf (In Ukrainian).

Briukhanova, N. (2010). Bases of pedagogical design in engineering pedagogical education: monograph,

NTMT, Kharkiv (In Ukrainian).

Kucher, S. (2022). Methodological support of teaching future educators the design of an information

educational environment in the process of professional preparation. Alfred Nobel University Journal of

Pedagogy and Psychology, 2(24), 50-59. DOI: https://doi.org/10.32342/2522-4115-2022-2-24-5 (In

Ukrainian).

Marynchenko, I. (2020). Digital technologies as modern strategy of development of professional education.

Pedagogical Comparative Studies and International Education 2020 : globalized space of innovations:

materials of the IV International Scientific-Practical Conference, Kyiv, May 28,

https://doi.org/10.32405/978-966-97763-9-6-2020-429-432 (In Ukrainian).

Nazarenko, V. (2020). Organizationally-methodical principles of planning of virtual educational

environment of teaching of disciplines of informatics of future specialists of the vocational training.

Academic notes. Seriia: pedagogical sciences, 148, 127-136. https://doi.org/10.31392/NZ-npu-148.2020.18

https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/38511/Nazarenko.pdf?sequence=1&isAllowed=y (In

Ukrainian).

Nychkalo, N. H., Gurevych, R. S., Kademija, M. Y., Kobysia, A. P., Kobysia, V. M., Gordiychuk, G. B.

(2021). Formation of professional competence of future teachers of vocational education in the conditions

of dual education by means of computer-oriented technologies. Information Technologies and Learning

Tools (ITLT), 85(5), 189-207. https://doi.org/10.33407/itlt.v85i5.4446 (In Ukrainian).

Sysoieva, S. (2021). Education digitalization: pedagogical priorities. Osvita i suspilstvo, (10-11), 8-9.

https://naps.gov.ua/ua/press/about_us/2545/ (In Ukrainian).

Akhmedov, E. R. (2019). Use of interactive electronic educational resources in professional training of

students of vocational education. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences,

Progressive Academic Publishing, 7(12), 115-120. https://surl.lu/adzujf .

Balyk, N., Shmyger, G., Vasylenko, Ya., Oleksiuk, V. (2020). Design of educational environment for

teachers‘ professional training. The International Conference on History, Theory and Methodology of

Learning (ICHTML 2020), 75, Article Number 03010. https://doi.org/10.1051/shsconf/20207503010 (In

Ukrainian).

Kovalchuk, V., Maslich, S., Movchan, L. (2023). Digitalization of vocational education under crisis

conditions, Educational Technology Quarterly, ( 1), 1-17. https://doi.org/10.55056/etq.49 (In Ukrainian).

Medvediev, R., Shevchenko, L., Umanets, V. (2019). Electronic educational resources of teaching of the

basis of desktop publishing for the future teachers of vocational education. Open educational e-

environment of modern University, special edition, 183-191. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2019s17

(In Ukrainian).

Pohorielov, M., Lavrentieva, O., Bondarenko, V., Britchenko, I., Dorohan, A. (2024). Electronic

educational methodical complex «Construction of car» in vocational training of future teachers of

professional education. CTE Workshop Proceedings, 11, 255-272. https://doi.org/10.55056/cte.686 (In

Ukrainian).

Schäfer, P., Link, N., Walker, F. (2020). 7 Assessing Professional Knowledge of Teachers at Vocational

Schools-Using the Example of a Professional Development for Automation and Digitized Production,

Vocational Education and Training in the Age of Digitization: Challenges and Opportunities, Berlin,

Toronto, Barbara Budrich Publishers. https://doi.org/10.2307/j.ctv18dvv1c.10

Sobirjonov, R., Aripova, G., Ablizova, G., Sodiqova, N. (2024). Methodology of Preparing Future

Specialists for Professional Activity Based on the Principles of Andragogy: An Example of Technical

Professional Colleges Pupils. International Journal of Learning and Teaching, 10(2), 281-

https://doi.org/10.18178/ijlt.10.2.281-288 .

Wuttke, E., Seifried, J., Niegemann, H. (2020). Vocational Education and Training in the Age of

Digitization – Challenges and Opportunities. Vocational Education and Training in the Age of Digitization:

Research in Vocational Education, Berlin, Toronto, Barbara Budrich Publishers, 4, 9-13.

https://library.oapen.org/bitstream/id/f2cbbfd8-b7c1-448c-a045-36bd44c05e2a/9783847413356.pdf

Опубліковано
2025-06-30