НАЦІОНАЛЬНА ІДЕНТИЧНІСТЬ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ: ТЕОРЕТИЧНІ ТА ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ
Анотація
DOI: https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-39
У статті розглянуто актуальне завдання української освіти в умовах російсько-української війни – формування національної ідентичності молоді. Це питання набуло особливої ваги, оскільки саме молоде покоління формує майбутнє держави. Авторами здійснено глибокий аналіз поняття національної та національно-культурної ідентичності на основі наукових праць українських і зарубіжних вчених, а також вітчизняних нормативно-правових актів. Визначено основні виклики, пов’язані з кризою ідентичності: вплив глобалізації, розмиття національних цінностей, інформаційна війна та відчуження, що актуалізує пошук нових підходів у вихованні молоді.
Зроблено огляд теоретичних підходів до розуміння національної та національно-культурної ідентичності, проаналізовано наукові джерела, нормативно-правові акти та історичні передумови розвитку ідентичності.
Особливу увагу приділено педагогічним умовам і ефективним формам роботи у сфері позааудиторної діяльності: культурні заходи, освітні тренінги, волонтерство, проєктна діяльність, що сприяють розвитку національної свідомості. Студентське самоврядування, контакт із героїчними постатями сучасності, об’єктивне висвітлення історії, розвиток естетичного смаку й патріотичного світогляду – ці чинники розглядаються як фундаментальні для виховання громадянина з чіткою національною ідентичністю. Увагу зосереджено на викликах сучасності: інформаційна війна, розмивання культурних цінностей, вплив глобалізації та криза ідентичності серед молоді. Визначено, що виховання національної свідомості має бути інтегрованим процесом у системі освіти – як в аудиторній, так і в позааудиторній діяльності. Розглянуто низку педагогічних умов та ефективних форм роботи: культурно-просвітницькі заходи, волонтерські ініціативи, студентське самоврядування, залучення до історико-патріотичних проєктів.
Стаття підкреслює, що формування українця — це не лише про збереження культурного спадку, але і про інтеграцію у спільний європейський простір, де поєднуються цінності свободи, гідності та самосвідомості та вказує на важливість формування «Я-концепції» у молоді, розвитку емоційно-ціннісного ставлення до власної нації, мови, культури, героїв та національної історії. Підкреслено, що національна ідентичність має стати частиною особистої, громадянської та професійної самосвідомості молоді.
Матеріал має міждисциплінарне значення та може бути корисним для науковців, педагогів, організаторів виховного процесу та розробників освітніх програм у сфері гуманітарної освіти.
In cites: Repko I. P., Savchenko L. L., Kobzar Y. V. (2025). National identity of student youth:
theoretical and practical aspects. Problems of Engineering Pedagogic Education, (84), 452-468.
https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-39 (in Ukrainian)
Завантаження
Посилання
Barrett, M. (1996). English children‘s acquisition of a European identity. In M. Barrett M.,
Breakwell G., Lyons E. (Eds.), Changing European identities: Social-psychological
analyses of social change, Oxford, Pergamon Press.
https://books.google.com.ua/books/about/Changing_European_Identities.html?id=eukXRuW9anc
C&redir_esc=y
Bezliudna, V., Martyniuk, V. (2021). Forms and methods of formation of national identity of
student youth in extracurricular acttivities. Youth and Market, 7-8(193-194), 6-
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2021.242504 (In Ukrainian).
Boryshevskyi, M. (1997). Spiritual values in the formation of personality as a citizen. Pedagogy
and Psychology, 1, 144–150. (In Ukrainian).
Boryshevskyi, M. (1996). Psychological mechanisms of personality development. Pedagogy and
psychology, 3, 26-33. (In Ukrainian).
Gazina, I. (2005). Formation of the primary foundations of national self-awareness in
preschoolers (psychological and pedagogical features). Pedagogy, 1, 8-10. (In Ukrainian).
Gauchman, M. V. (2012). National memory and historical experience: Relationships between twophenomena (on the example of World War I). National memory: Socio-cultural and spiritual
dimensions. National and historical memory, 4, 296 p. (In Ukrainian).
Gornostai, P. (2023). Psychology of collective traumas, National Academy of Pedagogical
Sciences of Ukraine, Institute of Social and Political Psychology, Kropyvnytskyi, Imex-LTD. (In
Ukrainian).
Zhurba, K., Shkilna, I. (2024). State of formation of national solidarity among pupils and student
youth in wartime conditions. Theoretical and Methodical Problems of Children and Youth
Education, 28(1), 138-149. https://doi.org/10.32405/2308-3778-2024-28-1-138-149 (In
Ukrainian).
Juzba, K., Dokukina, O. (2018). Pedagogical conditions for the formation of national-cultural
identity of adolescents in general secondary education institutions. Theoretical and
methodological problems of educating children and youth, 22, 75-89.
https://doi.org/10.32405/2308-3778-2018-22-75-89 (In Ukrainian).
Kanishevskа, L. (2020). The phenomenon of "national and cultural identity" as a problem of
modern pedagogical discourse. Humanities science current issues, 34(3), 204–210.
https://doi.org/10.24919/2308-4863/34-3-32 (In Ukrainian).
Martyniuk, V. V. (2022). Pedagogical conditions for the formation of national identity of student
youth in institutions of higher pedagogical education in extracurricular work: dissertation for the
degree of Doctor of Philosophy in the specialty 011 Educational and pedagogical sciences, Uman.
https://dspace.udpu.edu.ua/handle/123456789/14845 (In Ukrainian).
Martynjuk, V. (2023). Model of formation of national identity of student youth in institutions of
higher pedagogical education in extracurricular work. Current issues in modern science, 11(17),
–970. https://doi.org/10.52058/2786-6300-2023-11(17)-958-970 (In Ukrainian).
Matviyenko, O., Silenko, N. (2022). Features of the formation of the national and cultural identity
of children of primary school age in extracurricular activities. Innovative pedagogy, 47, 266-
https://doi.org/10.32843/2663-6085/2022/47.52 (In Ukrainian).
Ohnev'yuk, V. (2003). Ognev'yuk, V. O. (2003). Education in the system of values of sustainable
human development (worldview and methodological aspect): dissertation for the degree of
Doctor of Philosophy in the specialty 09.00.03. - social philosophy and philosophy of history,
Taras Shevchenko National University of Kyiv, Kyiv.
https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/44514/ (In Ukrainian).
Ostapenko, I. (2018). Strategies and technologies for activating
youth self-identification: methodological guide. https://surli.cc/sqkyef (In Ukrainian).
Pelagesha, N. (2008). Ukraine in the semantic wars of postmodernity: transformation of national
identity in the context of globalization: monograph, Kyiv, NISD. https://surl.li/xtifjz (In
Ukrainian).
Petrenko, L. (2023). National identity of future teachers of higher education institutions in the
scientific works of domestic scientists. National-patriotic education of children and youth in
conditions of martial law and post-war reconstruction of Ukraine: strategies and tasks: collection
of abstracts of the methodological seminar (Kyiv, April 6, 2023), Ivano-Frankivsk, NAIR.
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/735609/1/Zb._tez._metod._sem.-06.04.2023.pdf (In Ukrainian).
Pometun, O. (2023). Teaching history and civic education as a factor in forming the national and
civil identity of students in the war and post-war development of Ukraine. Ukrainian Pedagogical
Journal, 2, 62–72. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-2-62-72 (In Ukrainian).
Ponomaryova, H. F. (2017). Experience of civic education of students of pedagogical colleges.
Spirituality of a personality: Methodology, Theory and Practice, 1, 175-183.
https://surli.cc/xmfztg (In Ukrainian).
Popova, O. (2017). The role of education in the formation of modern national identity. Scientific
notes of the National University "Ostroh Academy". Series: Cultural Studies, 18, 224-225.
https://surl.li/dnjlog (In Ukrainian).
Potapchuk, T. (2015). Theoretical and methodological foundations of the formation of national
and cultural identity of students of higher pedagogical educational institutions: dissertation for the
degree of Doctor of Sciences: specialty 13.00.07 - Theory and methods of education.
https://uacademic.info/ua/document/0515U000231 (In Ukrainian).
On Higher Education: law of Ukraine No. 1556-VII (with amendments No. 1556-VII from01.01.2025). (2014). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (In Ukrainian).
On certain issues of national-patriotic education in educational institutions of Ukraine and
recognition of the order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated 16.06.2015
No. 641 as invalid: order of the Ministry of Education and Science dated 06.06.2022 No. 527.
(2015). https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0527729-22#Text (In Ukrainian).
On Culture: law of Ukraine 14.12.2010 No. 2778-VI (with amendments No. 2778-VI from
10.2024). (2010). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2778-17#Text (In Ukrainian).
On Education: law of Ukraine 05.09.2017 No. 2145-VIII (with amendments No. 2145-VIII from
01.2025). (2017). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (In Ukrainian).
Radchenko, O. (2015). Axiological aspect of national identification of modern student youth.
Young Scientist, 1(15), 138–141. (In Ukrainian).
Zhurbа, K. (Ed.), Bekh, I., Dokukina, O., Fedorенко, S., Shkilna, I. (2022). Meaningful life
values of modern adolescents in the context of Ukraine's Euro-integration progress: monograph,
Kropyvnytskyi: Imex-LTD. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/732092/ (In Ukrainian).
Smith, E. (1994). National identity, Kyiv, Osnovy. http://dontsov-nic.com.ua/wp-
content/uploads/2016/02/Smit-Entoni.-Natsionalna-identychnist.pdf (In Ukrainian).
Snigyrova, L. (2018). Folklore in formation of national identity. Science and Education a New
Dimension. Philology, VI(43), 150, 53-55. https://seanewdim.com/wp-
content/uploads/2021/04/Ffolklor-in-formation-of-national-identity-L.-M.-Snigyrova.pdf
https://doi.org/10.31174/SEND-PH2018-150VI43-13 (In Ukrainian).
Stavytskyy, G. (2013). Identity as a mechanism of ethnic consciousness in older adolescence.
International Scientific Forum: sociology, psychology, pedagogy, management, 13, 146–153.
https://surl.lu/ekhypc (In Ukrainian).
Ternopilska, V. (2008). Social-communicative culture of a school student: paths of ascent:
monograph, Kyiv, Ruta. (In Ukrainian).
United Nations Development Programme. (2011). Ukraine: On the path to social inclusion.
Regional human development report 2011 "From transformation to a society for all".
https://issuu.com/undpukraine/docs/ua_2011_ukr (In Ukrainian).
Fitsula, M. M. (2002). Pedagogy: a textbook for students of higher educational institutions, Kyiv,
Publishing Center "Academy". https://kipt.com.ua/wp-content/uploads/2018/12/Fitsula_M_M_-
_Pedagogika_Alma-mater_-_2002.pdf (In Ukrainian).
Shevchenko, O. (2005). National identification in the formation of the self-image of the
individual: candidate dissertation in psychology: spec. 19.00.07.
https://uacademic.info/ua/document/0405U000350 (In Ukrainian).
Shevchenko, O. (2003). Formation of national identity as a component of the self-image of the
individual. In Maksymenko S. D., Tsyba V. T., Shaihorodskyi Yu. Zh. (Eds.). Socio-
psychological dimension of democratic transformations in Ukraine, Kyiv, Ukrainian Center for
Political Management. (In Ukrainian).
Shkilna, I. M. (2016). The use of innovative forms and methods of fostering moral self-awareness
in older adolescents in extracurricular activities. Theoretical and Methodical Problems of
Children and Youth Education, 20(2), 315–324. https://zbirnyk.ipv.org.ua/ua/arkhiv-
vipuskiv/product/view/14/353 (In Ukrainian).
Shkilna, I. M. (2017). Theoretical Aspect of Formation of National and Cultural Identity of
Senior Teenagers. Theoretical and Methodical Problems of Children and Youth Education, 21(2),
–357. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tmpvd_2017_21%282%29__33 (In Ukrainian).
Yablunovskyi, A. (2023). Ukrainian national identity: features of research in domestic science.
Epistemological Studies in Philosophy, Social and Political Sciences, 6(2), 100-109.