РОЛЬ ЕТИЧНИХ ВИКЛИКІВ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ ПРИ ВИКЛАДАННІ КУРСА «ІНЖЕНЕРНА ЕТИКА»
Анотація
DOI: https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-21
Розглядається проблема формування етичних компетентностей майбутніх інженерів у контексті стрімкого розвитку технологій штучного інтелекту (ШІ). Актуальність теми зумовлена тим, що сучасна інженерна діяльність вже не обмежується технічними аспектами, а включає значну соціальну відповідальність, особливо в умовах використання автономних інтелектуальних систем. Зростає потреба в інтеграції етичних підходів до підготовки фахівців, здатних аналізувати моральні дилеми, пов’язані з впровадженням ШІ. Особливу увагу приділено новим викликам, що виникають у сфері автоматизованого прийняття рішень, алгоритмічної дискримінації, втрати приватності, зниження прозорості та підзвітності цифрових систем.
Метою дослідження є обґрунтування комплексу методів викладання, які сприяють розвитку критичного мислення та моральної чутливості майбутніх інженерів у сфері етики штучного інтелекту. Дослідження базується на досвіді викладання курсу «Інженерна етика» у Луцькому національному технічному університеті. Застосовано методи анкетування (опитано 89 студентів), аналізу сучасної наукової літератури, порівняння міжнародних етичних стандартів (ЄС, IEEE, ЮНЕСКО), а також кейс-методів і рольових ігор у викладанні.
Результати анкетування показали, що студенти особливо чутливо сприймають проблеми захисту прав людини, прозорості алгоритмів, збереження людської автономії та приватності. Висловлені коментарі підкреслюють значення людиноцентричного підходу та необхідності контролю за автономними системами. Менш помітними, але важливими виявились теми екологічної відповідальності та глобальної цифрової нерівності. Це вказує на потребу глибшого розкриття цих аспектів у курсі.
У статті запропоновано низку інноваційних педагогічних підходів до викладання етики ШІ: кейс-стаді, дискусійні дебати, рольові ігри, симуляції прийняття рішень у невизначених умовах. Також акцент зроблено на міждисциплінарному підході із залученням експертів з філософії, права, інженерії та ІТ. Запропонована модель викладання сприяє глибшому розумінню складності етичних рішень, пов’язаних із ШІ, формує здатність студентів до етичної рефлексії та відповідального прийняття рішень у майбутній професійній діяльності.
У перспективі автори вбачають доцільність створення адаптованих освітніх програм і навчальних матеріалів, які інтегрують етику ШІ у всі рівні інженерної освіти.
In cites: Riabchykov M., Puts V. (2025). The role of ethical challenges of artificial intelligence
in teaching the course «Engineering ethics». Problems of Engineering Pedagogic Education, (84),
246-257. https://doi.org/10.26565/2074-8922-2025-84-21 (in Ukrainian)
Завантаження
Посилання
Ballot Jones, L., Thornton, J. De Silva D. (2025). Limitations of risk-based artificial intelligence
regulation: a structuration theory approach. Discover Artificial Intelligence, 5, article number 14.
https://doi.org/10.1007/s44163-025-00233-9
Coeckelbergh, M. AI Ethics (2020). Cambridge, MA, The MIT Press. https://coeckelbergh.net/ai-
ethics/
Dignum, V. (2018). Responsible Artificial Intelligence: How to Develop and Use AI in a
Responsible Way Virginia Dignum, Springer Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-30371-6
Ethics guidelines for trustworthy AI. High-Level Exspert Group on Artificial Intelligence.SET
AP BY THE European Commission. (2019). https://op.europa.eu/en/publication-detail/-
/publication/d3988569-0434-11ea-8c1f-01aa75ed71a1
Fan, G., Liu, D., Zhang, R. Pan, L. (2025). The impact of AI-assisted pair programming on
student motivation, programming anxiety, collaborative learning, and programming performance:
a comparative study with traditional pair programming and individual approaches. International
Journal of STEM Education, 12, article number 16. https://doi.org/10.1186/s40594-025-00537-3
Fjeld, J., . Achten, N., Hilligoss, H., Nagy, A., Srikumar, M. (2020). Principled Artificial
Intelligence: Mapping Consensus in Ethical and Rights-Based Approaches to Principles for AI .Berkman Klein Center Research Publication, 2020–1, 39 p.
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3518482
https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3518482
Floridi, L. (2019). The Logic of Information: A Theory of Philosophy as Conceptual Design,
Oxford, Oxford University Press. https://academic.oup.com/book/27824
IEEE Global Initiative on Ethics of Autonomous and Intelligent Systems. Ethically Aligned
Design: A Vision for Prioritizing Human Well-being with Autonomous and Intelligent Systems.
(2020). https://standards.ieee.org/wp-content/uploads/import/documents/other/ec_about_us.pdf
Keith, M., Keiller, E., Yule, C. W., Kings, I., Robbins, P. (2025). Harnessing generative AI in
chemical engineering education: Implementation and evaluation of the large language model
ChatGPT v3.5. Education for Chemical Engineers, 51, 20-33.
https://doi.org/10.1016/j.ece.2025.01.002
Kim K., Lapatin M., Walsh, K.P., Feinstein S., Faust K.M. (2025). Moral sensitivity among
engineering students in a natural disaster context. Journal of Civil Engineering Education,
(2), 04024009. https://doi.org/10.1061/JCEECD.EIENG-2096
Lantada, A. D., Estadieu, L., Gorki, M., Höfele, P., Islam, M. (2025). Blurring the boundaries
between living and non-living? Examining and mapping the living properties of engineered
matter and systems. Technology in Society, 81, 102822.
https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2025.102822
Moor, J. H. (2006). The nature, importance, and difficulty of machine ethics. IEEE Intelligent
Systems, 21(4), 18–21. http://dx.doi.org/10.1109/MIS.2006.80
Recommendation on the Ethics of Artificial Intelligence. UNESCO. (2021).
https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381137
Shinghal, K., Saxena, A., Kumar, V., Saxena, M., Agarwal, A., Misra, R., Garg, R. (2025).
Essentials of Ethics for an Engineering Graduate. AIP Conference Proceedings, 3224(1), 020028.
https://doi.org/10.1063/5.0247054
Vegter M. W., Blok V., Wesselink R. (2025). Process industry disrupted: AI and the need for
human orchestration. Journal of Responsible Technology, 21, 100105.