ПОНЯТІЙНО-ТЕРМІНОЛОГІЧНИЙ АПАРАТ ДОСЛІДЖЕННЯ ПОЛІКУЛЬТУРНОГО ВИХОВАННЯ МАЙБУТНІХ БАКАЛАВРІВ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ

  • Кузнецова О.В. Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради https://orcid.org/0000-0003-4224-5594
Ключові слова: полікультурне виховання, майбутні бакалаври початкової освіти, майбутні вчителі початкових класів, культура, духовна культура, полікультурність, полікультурна компетентність

Анотація

https://doi.org/10.32820/2074-8922-2023-81-143-150

У статті розглянуто питання понятійно-термінологічного апарату дослідження полікультурного
виховання майбутніх бакалаврів початкової освіти.
Визначено, що основною умовою, що допоможе підготуватися до трансляції полікультурних
якостей учням початкових класів є включення в процес професійної підготовки майбутніх бакалаврів
початкової освіти систему полікультурного виховання.
Проаналізовано тлумачення певних термінів, понять, пов’язаних із полікультурним вихованням
майбутніх бакалаврів початкової освіти, до яких запропоновано роз'яснення і доповнення.
Зосереджено увагу на таких дефініціях понять, як «культура» та «духовна культура».
Установлено, що в сучасних науково-теоретичних дослідженнях не існує однозначного тлумачення
дефініції цих термінів. Визначено, що в системі виховної роботи педагогічного ЗВО поняття
культури, її значення як культурного процесу, що проходить в полікультурному освітньо-виховному
середовищі, проявляється в можливості природнього вираження своєї індивідуальності та
спроможності в культурному саморозвитку і самовизначенні в надбаннях матеріальної та духовної
культури. Зосереджено увагу на тому, що духовна культура вчителя є необхідною складовою в
процесі полікультурного виховання майбутніх бакалаврів початкової освіти, тому що поєднує в собі
як особистісну, так і професійну складові.
Наведено загальну характеристику поняття «полікультурність». Визначено, що полікультурній
особистості майбутнього бакалавра початкової освіти властиві такі ознаки: розуміння мовної,
культурної, ментальної різноманітності полікультурного суспільства, в якому об’єднуються
представники різних культур; відчуття національної ідентичності та усвідомлення значущості різних
національних культур із самобутніми традиціями та культурою; здатність до міжкультурного діалогу
з точки зору толерантності, гуманізму, культурних та духовних цінностей; усвідомлення можливості
професійної самореалізації в полікультурному освіто-виховному середовищі; здатність до духовної
культури самопізнання рефлексії та самооцінки.
Розтлумачено категорію «полікультурна компетентність». Зазначено, що в процесі
полікультурного виховання, під час якого відбувається формування полікультурної компетентності
у здобувачів освіти педагогічних ЗВО, необхідно реалізовувати таку структуру і зміст цієї
компетентності, яка б відповідала сучасним вимогам суспільства і давала можливість
представникам різних віросповідань, етносів і традицій успішно вирішувати проблеми в
полікультурному просторі.
Доведено, що понятійно-термінологічний апарат дослідження полікультурного виховання
майбутніх бакалаврів початкової освіти в Україні має певні термінологічні особливості. Це пов’язано
з тим, що інтеграція України в європейський і світовий освітній простір розширює кордони для
професійно-педагогічної діяльності майбутніх бакалаврів початкової освіти та надає нові можливості
для їх самореалізації в полікультурному освітньому просторі, що в свою чергу наповнює процес
полікультурного виховання новими елементами та визначеннями.

Завантаження

Опубліковано
2025-03-10