ІНФОРМАЦІЙНА ГРАМОТНІСТЬ ЯК СКЛАДОВИЙ ЕЛЕМЕНТ ІНФОРМАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ
Анотація
https://doi.org/10.32820/2074-8922-2020-69-52-60
У статті характеризується поняття «культура» як полісемантична категорія, виходячи з
численних теоретико-методологічних підходів до розуміння змісту та багатоманітності галузей
знань, відповідно до яких аналізується поняття. З’ясовано, що термін «інформаційна культура»
в науковій літературі вперше було вжито Г. Воробйовим, але його власне тлумачення інформаційної
культури тоді не було сформульовано. Також автори зазначають, що в інформаційному освітньому
середовищі «культура» може розглядатися як інформаційна пам’ять та як еволюційний крок на шляху
накопичення унікального індивідуального досвіду і передавання його індивідові у формі знарядь,
засобів, знаків і текстів, різного виду дані незалежних від індивіда. Зазначається, що дослідження
змісту інформаційної культури можна здійснювати за двома основними аспектами: соціологічному та
технологічному. Соціокультурний підхід визначає рівень сформованості інформаційної культури на
основі інформаційного спілкування – форми та способи комунікативного зв’язку без особистої
присутності в режимі спілкування. Формування інформаційної культури за технологічним підходом
окреслює необхідність високого рівня знань про способи знаходити, зберігати, створювати,
поширювати й презентувати будь-яку інформацію, а також уміння вирішувати педагогічні завдання
за допомогою цифрових засобів та ґаджетів роботи з інформацією, виступаючи основою формування
інформаційної грамотності. Встановлено, що інформаційна грамотність виступає показником як
інформаційної, так і професійної культури майбутнього педагога. Наведено систему знань, умінь та
навичок, що, на думку авторів, виступають основою інформаційної грамотності майбутнього фахівця.
Відповідно до фреймворку цифрових компетенцій DigComp зазначено такі загальні компетенції:
інформаційна грамотність, спілкування та співпраця, створення цифрового контенту, безпека,
вирішення проблем. У змісті поняття «інформаційна культура» виокремлено елементи інформаційної
грамотності як складового елементу. З’ясовано компоненти інформаційної грамотності, що мають
бути сформовані в майбутніх педагогів. У статті подано виокремленні критерії сформованості
інформаційної культури майбутніх педагогів.