ПРОБЛЕМА СІМЕЙНОГО ВИХОВАННЯ У ТВОРЧОМУ ДОРОБКУ ПРЕДСТАВНИКІВ ЗАРУБІЖНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ДУМКИ

  • Мілаш О. О. КЗ «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради http://orcid.org/0000-0002-0999-2582
Ключові слова: дитина, сім‟я, батьки, сімейне виховання, формування особистості, моральні доброчесті

Анотація

https://doi.org/10.32820/2074-8922-2019-63-105-117

У статті здійснено аналіз історико-педагогічних джерел із метою з‟ясування витоків і
подальшого розвитку проблеми сімейного виховання в історії зарубіжної педагогіки. Установлено,
що біля витоків досліджуваної проблеми стояв Аристотель. Схарактеризовано його погляди на роль
сім‟ї у формуванні особистості дитини, головні завдання та методи раннього сімейного виховання
дітей із привілейованих станів; доведено, що головним завданням сімейного виховання з раннього
віку дитини мислитель уважав виховання моральних доброчесностей, а найбільш позитивним
кінцевим результатом – формування звички до «благородних вчинків»; виокремлено чинники та
найбільш дієві методи формування моральних якостей у дитини в умовах сім‟ї; охарактеризовано
визначені Аристотелем умови сімейного виховання як підґрунтя формування моральності
особистості.
Розкрито погляди на досліджувану проблему представників педагогічної думки епохи
Відродження, зокрема Л. Альберті, E. Роттердамського, М. Монтеня; доведено, що метою виховання
педагоги-гуманісти вважали всебічний і гармонічний розвиток дитини за головними напрямами
виховання (розумовий, фізичний, моральний); виокремлено ключові вимоги гуманістів до сімейного
виховання; охарактеризовано запропоновані ними умови та методи виховання дітей у сім‟ї.
Проаналізовано вчення Я. Коменського про материнську школу як першу сходинку виховання
і навчання дітей від народження до шести років: визначено мету та завдання виховання дітей;
розкрито зміст та методику дошкільного виховання згідно із запропонованими Я. Коменським
особливостями психологічного розвитку дошкільнят; виокремлено найбільш дієві методи морального
виховання й схарактеризовано переваги «особистого прикладу» батьків; доведено, що найбільш
вагомим чинником формування моральної особистості в сім‟ї Я. Коменський уважав почуття любові;
визначено напрями розумового розвитку дітей; виокремлено та схарактеризовано зміст предметів для
їх навчання в материнській школі; проаналізовано вміння і навички, які необхідно сформувати в
дитини в межах материнської школи. Визначено прийоми і способи розвитку емоційно-естетичної
сфери дітей та привчання їх до господарства в умовах сім‟ї.

Завантаження

Опубліковано
2025-02-26