МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ВИКОРИСТАННЯ КЕЙС-ТЕХНОЛОГІЙ ПРИ ВИКЛАДАННІ ЕКОНОМІЧНИХ ДИСЦИПЛІН
Анотація
DOI: https://doi.org/10.26565/2074-8922-2024-83-18
Мета. Незважаючи на тривалий час, використання та вивчення кейс-методу, на наш погляд, ще не досконало вивчені аспекти цієї технології педагогічною та методичною науками. Так, науковий інтерес представляють методологічні засади використання кейс-технологій при викладанні економічних дисциплін. Відповідно, метою статті було виявлення методологічних засад використання кейс-технологій при викладанні економічних дисциплін, а конкретними завданнями є: уточнення дефініції методу case-study; визначення переваг і недоліків кейс-технологій; надання типології кейсів; опис етапів розробки кейса.
Методи. Для досягнення мети та вирішення поставлених завдань використовувався комплекс взаємодоповнювальних загальнонаукових та емпіричних методів, зокрема синтез, аналогія, порівняння, зіставлення, узагальнення, класифікація, систематизація, аналіз філософської, психолого-педагогічної, методичної літератури та нормативної документації.
Результати. На підставі вивчення думок провідних науковців у галузі застосування кейс-методу та певних аналітико-синтетичних процедур було визначено, що кардинальна зміна вимог до якості й процесу підготовки економістів у сучасних умовах вимагає використання нових технологій навчання. Зокрема, використання кейс-технологій у викладанні економічних дисциплін забезпечує реалізацію компетентнісного підходу, практико-орієнтованого характеру освітньої діяльності й досягнення нового освітнього результату, пов’язаного з досягненням стійких конкурентних переваг. Метод case-study полягає в осмисленні, аналізі й синтезі інформації, прийнятті обґрунтованих рішень по конкретній ситуації, зафіксованої у вигляді кейса, що відбиває у своєму описі проблему та актуалізує певний досвід і комплекс знань, котрі повинні бути засвоєні при вирішенні досліджуваної проблеми. Вивчення наукових джерел із проблематики кейс-методу дозволило визначити певні переваги та недоліки його використання, що знайшло відображення в статті. Також було визначено найбільш поширені типи кейсів та підстави для їх класифікації: ступень складності; цілі й завдання процесу навчання; призначення; суб’єкти кейса; інформативність; склад; тип методичної частини; обсяг. Логіка розробки кейсів дозволила виділити основні етапи їх створення. Також було визначено можливий сценарій побудови заняття з використанням кейс-методу.
Висновки. Кардинальна зміна вимог до якості й процесу підготовки економістів у сучасних умовах вимагає використання нових технологій навчання. Використання кейс-технологій у викладанні економічних дисциплін забезпечує реалізацію компетентнісного підходу, практико-орієнтованого характеру освітньої діяльності й досягнення нового освітнього результату, пов’язаного з досягненням стійких конкурентних переваг. Перспективи подальших досліджень проблематики кейс-технологій вбачаються у виявленні та теоретичному обґрунтуванні педагогічних умов використання кейс-технології навчання при викладанні економічних дисциплін та дослідженні впливу організаційної культури викладачів на їх можливості використання кейс-технологій та способів її розвитку.
Як цитувати: Арлачов К. В., Рудась В. Г. Методичні засади використання кейс-технологій при викладанні економічних дисциплін. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2024. Вип. 83. С.212-223. https://doi.org/10.26565/2074-8922-2024-83-18
Завантаження
Посилання
Akymenko, N., Papach, O., Yakovlieva, O. (2024). Use of case technologies in solving problems of economic content in secondary school. Physical and Mathematical Education, 39(3), 12–23. https://doi.org/10.31110/fmo2024.v39i3-02 (in Ukrainian).
Kaminsky, Kh. (2008). Didactic and methodical bases of teaching economy. Studying of a concrete case (case-study). Economics. Issues of school economic education, 2, 23-29. (in Ukrainian).
Leontieva, I. V. (2019). Pedagogical case as development tool of critical thinking of future teachers. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, 32, 29-38. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2019.32.4 (in Ukrainian).
Pavlenko, O. (2020). The difference between the "case studies method" and the "case analysis method". Features of using the case studies method in methodical training of future teachers of economics. Тhe sources of pedagogical skills, (25), 166-172. https://doi.org/10.33989/2075-146x.2020.25.223239 (in Ukrainian).
Skrynnyk, Z. E. (2012). Psychology and pedagogics. Holding individual occupation by method of the analysis of concrete educational situations (case study), LIBS UBS NBU, Lviv. (in Ukrainian).
Smelikova, V. B. (2016). ‘Eksperymentalna perevirka efektyvnosti metodyky pidhotovky maibutnikh sudnovodiiv do profesiino-oriientovanoho spilkuvannia zasobamy keis-tekhnolohii’ [Experimental check of efficiency of a technique of training of future boatmasters for the professional focused communication by means a case technologies], Scientific notes [Nizhyn State University named after Mykola Gogol] : Philological sciences, M. Hohol NSU, Nizhyn, 2, 162-168. http://rep.ksma.ks.ua/jspui/handle/123456789/147 (in Ukrainian).
Cameron, A., Trudel, M., Titah, R., Leger, P. (2012). The Live Teaching Case: A New IS Method and its Application. Journal of Information Technology Education: Research, 11, 27-42. http://dx.doi.org/10.28945/1566
Fayzullaeva, N., Makhkamova, M. (2020). Methods Of Enhancing The Perception Of Educational Material In The Process Of Teaching Economic Disciplines. International journal of scientific & Technology Research. 9(02), 327-329. URL: https://www.ijstr.org/final-print/feb2020/Methods-Of-Enhancing-The-Perception-Of-Educational-Material-In-The-Process-Of-Teaching-Economic-Disciplines.pdf (date of application: 15.11.2024)
Gorskaya, T., Golovanova, I., Khammatova, R., Polichka, A., Romanchenko, L. (2020). Features of a Project-Case Technologyin Teaching Students Further Mathematics. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(11), em1900. https://doi.org/10.29333/ejmste/8562
Herreid, C. F. (2006). Start with a Story: The Case Study Method of Teaching College Science, NSTApress National Science Teachers Association, Arlington, Virginia. https://books.google.com.ua/books?hl=vi&lr=&id=HdXcYhThxoIC&oi=fnd&pg=PR5&ots=52rC9lLJ1r&sig=JO1Hw4CiskpZjOTzH_XvsuwDqms&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false
Orr, L., Weekley, L. (2019). Teaching with case studies in higher education. Case Study Methodology in Higher Education, 180-208, IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-5225-9429-1.ch009
Panteleeva, T., Tikhonova, E., Boykov, A. (2021). Application of Case Study Method in Teaching Students Specialized in Economics. International Scientific Conference “Delivering Impact in Higher Education Learning and Teaching: Enhancing Cross-Boarder Collaborations” (DIHELT 2021), SHS Web of Conferences, 99, 01003. https://doi.org/10.1051/shsconf/20219901003
Stake, R. (1995). The Art of Case Study Research, Sage Publications International Educational and Professional Publisher, Thousand Oaks, London, New Delhi. https://books.google.com.ua/books?id=ApGdBx76b9kC&printsec=frontcover&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false
Volpe, G. (2015). Case teaching in economics: History, practice and evidence. Cogent Economics & Finance, 3(1), 1-18, Taylor & Francis, Abingdon. https://doi.org/10.1080/23322039.2015.1120977
Zotov, V., Frolova, N., Prasolov, V., Kintonova, A. (2020). Case study: An effective technology of modern entrepreneurship education. Journal of Entrepreneurship Education, 23(1). https://www.abacademies.org/articles/case-study-an-effective-technology-of-modern-entrepreneurship-education-9001.html (viewed 19 November 2024)