ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ОСВІТНЬОГО КОМПОНЕНТА «МЕТОДОЛОГІЯ ТА МЕТОДИ НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ» У ХОДІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ МАГІСТРІВ
Анотація
DOI: https://doi.org/10.26565/2074-8922-2024-83-17
У статті актуалізовано завдання модернізації процесу професійної підготовки майбутніх магістрів у закладах вищої освіти педагогічного профілю.
Проаналізовано сучасні тенденції в розробці змісту освітніх компонентів, спрямованих на опанування здобувачами вищої освіти теоретичними засадами та практичними вміннями організації та здійснення наукових досліджень. Зафіксовано важливість подальшого вдосконалення професійної підготовки майбутніх магістрів до здійснення науково-педагогічних досліджень у сучасних умовах, адже постійно змінюються як самі суспільні виклики, так і можливі механізми реагування на них системи вищої освіти.
Узагальнено досвід розробки та реалізації освітнього компонента «Методологія та методи наукових досліджень» у ході професійної підготовки майбутніх магістрів (спеціальність 011 Освітні, педагогічні науки) у КОМУНАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ «ХАРКІВСЬКА ГУМАНІТАРНО-ПЕДАГОГІЧНА АКАДЕМІЯ» ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ.
Мета освітнього компонента «Методологія та методи наукових досліджень» – підготовка фахівців, здатних до прийняття та забезпечення оптимальних рішень щодо науково-дослідної діяльності у сфері освіти через формування у них методологічної та дослідницької компетентностей.
Описано підходи до забезпечення змістового, організаційного та методичного аспектів розробки та викладання освітнього компонента. Наведено приклади видів, методів і форм роботи та завдань у межах кожного напрямку роботи.
Зроблено висновки про те, що представлений наробок забезпечує узагальнення та систематизацію студентами наукових знань із проблематики методології та методів наукових досліджень, спонукає їх ґрунтовно та різнобічно аналізувати сучасні освітні тенденції, сприяє зміні стану сформованості методологічної та дослідницької компетентностей до максимально можливого рівня в конкретних умовах.
Наведені матеріали можуть бути використані при підготовці методичних рекомендацій, розробці спецкурсів і спецсемінарів, під час укладання навчальних посібників, проведення практики для студентів закладів вищої освіти педагогічного профілю, які навчаються за спеціальністю 011 Освітні, педагогічні науки.
Перспективи подальших досліджень вбачаємо у визначенні безпосереднього впливу якості опанування майбутніми магістрами комплексом компетентностей, передбачених при вивченні освітнього компонента «Методологія та методи наукових досліджень», на результативність підготовки та захисту ними кваліфікаційної роботи.
Як цитувати: Толмачова І. М. Забезпечення освітнього компонента «Методологія та методи наукових досліджень» у ході професійної підготовки майбутніх магістрів. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2024. Вип. 83. С.202-211. https://doi.org/10.26565/2074-8922-2024-83-17
Завантаження
Посилання
Batechko, N. H. (2016). Theoretical and Methodological Bases of Higher School Teachers' Training in the Conditions of Master's Degree [Dissertation ... Dr. Pedagogical Sciences: 13.00.04]. https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/14152 (in Ukrainian).
Vazhynskyi, S. E., Shcherbak, T. I. (2016). Methods and organisation of scientific research, SumDPU imeni A. S. Makarenka. https://pedagogy.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2017/03/vajinskii-posibnyk.pdf (in Ukrainian).
Danylian, O. H., Dzoban, O. P. (2019). Methodology of scientific research. Pravo. https://library.nlu.edu.ua/POLN_TEXT/SENMK/OMND.pdf (in Ukrainian).
Kovalchuk, L. (2020). Modelling of scientific and pedagogical research, Publishing Center of Ivan Franko National University of Lviv. https://pedagogy.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2020/09/Koval-chuk-L.-Modeliuvannia-naukovo-pedahohichnykh-doslidzhen-.-Posibnyk.pdf (in Ukrainian).
Myronchuk, N. M. (2018). Features of the Content of Master's Degree Training in Speciality 011 «Educational, Pedagogical Sciences» (Higher Education Pedagogy) in Ukraine, Scientific Letters of Akademic Society of Michal Baludansky, 3(6), 99–103. http://surl.li/gcwevl (in Ukrainian).
Educational and professional programme "Educational, Pedagogical Sciences" for the second (master's) level in the field of knowledge 01 Education/Pedagogy, speciality 011 Educational, Pedagogical Sciences: approved by the decision of the Academic Council of the Municipal Institution "Kharkiv Humanitarian and Pedagogical Academy" of the Kharkiv Regional Council of 15.06.2023, Protocol No. 11. (2023). http://www.hgpa.kharkov.com/wp-content/uploads/2019/opp/2023/magistr/opn.pdf (in Ukrainian).
On Higher Education: Law of Ukraine of 01.07.2014 No. 1556-VII. Edition of 01.01.2022. (2022). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (date of application 11.10.2023) (in Ukrainian).
Sardak, S. E. (2018). Fundamentals of scientific research, DHU. https://philarchive.org/archive/SAR-126 (in Ukrainian).
Syllabus of the educational component «Fundamentals of Scientific and Pedagogical Research» for Bachelor's degree in Education, field of knowledge 01 Education / Pedagogy, speciality 013 Primary Education, under the educational and professional programme Primary Education. (2023). https://vnu.edu.ua/sites/default/files/2024-02/%D0%9E%D0%9A10%202023%D0%B1%D0%B0%D0%BA%D0%9F%D0%9E%D0%B7%D0%9C%D0%A1%20%D0%A1%D0%B8%D0%BB%D0%B0%D0%B1%D1%83%D1%81%20%D0%9E%D1%81%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B8%20%D0%BD%D0%B0%D1%83%D0%BA-%D0%BF%D0%B5%D0%B4%20%D0%B4% (in Ukrainian).
Riabova, Z.V., Drach, I. I., Prykhodkina, N. O., Ryabov, V. A., Dyvak, V. V. (2014). Theoretical and Methodological Bases of Management of Training of Specialists in Higher Education Pedagogy on the Basis of Competence-Based Approach within the European Credit Transfer System of Educational Process Organisation, Alfa-Advertising LLC. http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/%D0%A0%D1%8F%D0%B1%D0%BE%D0%B2%D0%B0%20%D0%97.%D0%92..pdf (in Ukrainian).
Teslenko, T.V. (2020). Formation of Professional Subjectivity in the Process of Primary School Teacher Training. Naukowyi Chasopys Dragomanov Ukrainian State University. Series 5. Pedagogical sciences: reality and perspectives, (73(2)), 92–95. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2020.73-2.21 (in Ukrainian).
Tolmachova, I. М., Ieromenko, O. А. (2023). Methodology and methods of scientific research, Municipal institution «Kharkiv Humanitarian and Pedagogical Academy» of the Kharkiv Regional Council. http://repository.khpa.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/3115 (in Ukrainian).
Yaroshchuk, L. H. (2019). Fundamentals of scientific research, LAPLAMBERTAcademicPublishing. https://my.lap-publishing.com/catalogue/details/gb/978-613-9-99348-2/%D0%BE%D1%81%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B8-%D0%BD%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%85-%D0%B4%D0%BE%D1%81%D0%BB%D1%96%D0%B4%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D1%8C (in Ukrainian).