АНАЛІЗ ПРОЄКТУВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ІНЖЕНЕРІВ-ПЕДАГОГІВ

Ключові слова: інженер-педагог, компетентність, проєктування, проєктувальна діяльність, проєктувальна компетентність, проєктувальна компетентність інженера-педагога, заклад вищої освіти

Анотація

DOI: https://doi.org/10.26565/2074-8922-2024-83-14

Мета. Провести аналіз сучасних наукових досліджень проблеми проєктувальної компетентності майбутніх інженерів-педагогів, здійснити термінологічний аналіз суміжних і базових понять дослідження: «компетентність», «проєктувальна діяльність», «проєктувальна компетентність», «проєктувальна компетентність інженерів-педагогів».

Методи. Використано методи теоретико-методологічного аналізу літератури з досліджуваної проблеми, нормативно-правових документів і законодавчих актів; аналіз, синтез, узагальнення й систематизацію для уточнення змісту досліджуваних понять і формулювання висновків.

Результати. У сучасних умовах надважливого значення в Україні набуває забезпечення кадрів з урахуванням реальних умов і потреб ринку праці та вимог, що висуваються до якості виробничого потенціалу країни. Особливе значення в розв’язанні цього стратегічного завдання набуває система професійно-технічної підготовки, що має органічний зв’язок із виробництвом і повинна забезпечити підготовку висококваліфікованих фахівців, а це, у свою чергу, вимагає  педагогічних кадрів, які на високому рівні володіють актуальними фаховими знаннями, уміннями, навичками як у психолого-педагогічній сфері, так і у сфері виробництва. Теоретичне дослідження  дозволило визначити суміжні та базові поняття дослідження. Виходячи з проведеного аналізу наукових праць, уточнено поняття компетентності як інтегративної динамічної якісної властивості особистості, що характеризує її здатність та готовність до успішної діяльності в певній сфері (зокрема професійної). Воно розглядається науковцями різнопланово, але неодмінними його складовими є знання, уміння, навички, досвід, ціннісні орієнтації й ставлення до діяльності в певній професійній галузі. З’ясовано, що в сучасній науковій літературі проєктувальна діяльність трактується як інтегративний процес, що поєднує теоретичні знання та практичні дії педагога, спрямований на розробку та реалізацію освітніх проєктів із метою підвищення якості навчання та розвитку професійних компетентностей. Визначено, що специфічністю підготовки інженерів-педагогів будь-якого профілю є те, що їх проєктувальна діяльність розглядається як у психолого-педагогічній галузі, так і в галузі фахової підготовки. Проєктувальна компетентність повинна забезпечувати як психолого-педагогічну, так і фахову інженерно-технічну складові підготовки майбутнього інженера-педагога відповідно до нормативної документації: програм, планів та інноваційних проєктів розвитку предметних галузей майбутньої діяльності цього фахівця. Загалом проєктувальна компетентність трактується як інтегративна якість педагога, що поєднує знання, вміння та особистісні якості, необхідні для ефективного проєктування та реалізації освітнього процесу. Розглянуто особливості проєктувальної компетенції інженера-педагога як інтегративної особистісної характеристики, яка акумулює в собі міждисциплінарні знання та вміння, що дозволяють розвивати навички спільної зі здобувачами освіти дослідницької діяльності, здійснювати наукове керівництво та допомогу в реалізації дослідницьких проєктів. Аналіз наукових праць із проблеми проєктувальної компетентності інженерів-педагогів показав, що наразі відсутнє однозначне тлумачення цього поняття.Уточнено сутність поняття «проєктувальна компетентність інженера-педагога», що є інтегрованим результатом освітньої підготовки майбутнього інженера-педагога, відображає сформованість відповідних знань, умінь, професійно-важливих якостей та полягає в здатності здійснювати проєктувальну діяльність у галузі педагогіки і виробництва шляхом розробки педагогічних та виробничих проєктів. У ході проведеного аналізу психолого-педагогічної літератури було також виявлено структуру проєктної компетентності, що є єдністю таких компонентів: мотиваційно-ціннісного, когнітивного, діяльнісного, рефлексивно-оцінного.

Висновки. На основі аналізу науково-педагогічної літератури уточнено сутність поняття «проєктувальна компетентність інженера-педагога» як інтегративної динамічної характеристики особистості, що відображає сукупність проєктних знань та вмінь, досвіду проєктної діяльності та орієнтації на мотиваційно-ціннісне ставлення до неї, а також рефлексивно-оцінних дій, що дозволяє розробляти та оцінювати проєкти в дуальній професійній сфері – педагогічній і фаховій, технологічній.

Як цитувати: Корольова Н. В., Білоцерківська Ю. О., Мухін О. Є. Аналіз проєктувальної компетентності майбутніх інженерів-педагогів. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2024. Вип. 83. С. 161 - 174. https://doi.org/10.26565/2074-8922-2024-83-14

Завантаження

Посилання

Higher education standard for specialty 015 professional education (by specializations) for the first (bachelor's) level of higher education in ukraine: order of the Ministry of Education and Science of Ukraine, November 21, 2019, No. 1460. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2021/07/28/015-Profosvita-bakalavr.pdf (in Ukrainian).

Professional standard "Professional training educator": order Institute of Professional Education of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine No. 38-OD, December 29, 2022. URL: https://register.nqa.gov.ua/uploads/0/521-pedagog_profesijnogo_navcanna.pdf (in Ukrainian).

Kovalenko, O., Bryukhanova, N., Koroleva, N. (2018). Selection of teaching technologies as a component of pedagogical designing of professional training of competent engineers-teachers. Youth and Market, 5(160), 12–20. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2018.133872 (in Ukrainian).

Brassler, M., Dettmers, J.(2017). How to enhance interdisciplinary competence – interdisciplinary problem-based learning versus interdisciplinary project-based learning. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, 11(2). DOI: https://doi.org/10.7771/1541-5015.1686

Costa, J., Alscher, P., Thums, K. (2024). Global competences and education for sustainable development: a bibliometric analysis to situate the oecd global competences in the scientific discourse. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft (ZFE). Springer Nature Link.

DOI: https://doi.org/10.1007/s11618-024-01220-z

Law of Ukraine "On education" (2017). Bulletin of the VRU, 38-39, 380.

URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (in Ukrainian).

Bilyk, V. (2015). Pedagogical conditions for forming design competence in future engineer-teachers of the sewing profile. Youth and Market, 3, 157–162. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=Mir_2015_3_34 (in Ukrainian).

Moiseyuk, N. E. (2007). Pedagogy: textbook, 5th edition, revised and expanded, Kyiv. URL: https://www.scribd.com/document/448391701/Pedagogika-Moyseyuk-pdf (in Ukrainian).

Dubasenuyk O., Voznyuk O. (2023). Formation of research competence in the higher education applicants by means of pedagogical projecting. Pedagogical Sciences: Theory, History, Innovative Technologies, 2(126), 141–151. URL: http://eprints.zu.edu.ua/38065/1/Dubasenyuk%20Voznyuk_stattikonf.pdf (in Ukrainian).

Sydorchuk, N. G. (2015). Comparative analysis of the concepts "competence" and "competency" as complex psychological-pedagogical phenomena. Problems of Education: Scientific Papers Collection, Special Issue, Vinnytsia-Kyiv, pp. 78–81.

URL: https://core.ac.uk/download/pdf/42975238.pdf (in Ukrainian).

Golovan’, M. S. (2011). Competence and competency: comparative analysis of concepts. Pedagogical Sciences: Theory, History, Innovative Technologies, 8(18), 224–234.

URL: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/58463 (in Ukrainian).

Avshenyuk, N. M., Desyatov, T. M., Dyachenko, L. M., Postryhach, N. O., Pukhovska, L. P., Sulyma, O. V. (2014). Competency-based approach to teacher training in foreign countries: theory and practice: monograph, Kirovohrad, Imeks-LTD.

URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/7686/1/05_2640_ALL-monograf.pdf (in Ukrainian).

Volkova, N. P. (2007). Pedagogy: textbook, 2nd edition, revised and expanded, Kyiv, Akademvydav. URL: https://e-pidruchniki.com/book/pedagogika (in Ukrainian).

Bondar, S. P. (2012). The process of forming key competencies of pupils. Naukowyi Chasopys Dragomanov Ukrainian State University. Series 5. Pedagogical sciences: reality and perspectives, (32), 44–52. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/714536/1/BSP_2012Dr_27.pdf (in Ukrainian).

Bibik, N. M. (2004). Competency-based approach: reflective analysis of application. Competency-Based Approach in Modern Education: World Experience and Ukrainian (Perspectives: Educational Policy Library), edited by O. V. Ovcharuk, Kyiv, pp. 45–50. (in Ukrainian).

Kucherenko, I. (2024). Technological construction of the adaptive learning process in the classroom. Adaptive Management: Theory and Practice. Series Pedagogics, 18(35).

DOI: https://doi.org/10.33296/2707-0255-18(35)-03 (in Ukrainian).

Kosovych, O. V. (2011). Project activity as one of forms of innovative methodic teaching technologies. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series Pedagogy. Social Work, (22), 76–78. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/6151 (in Ukrainian).

Breslavskaya, H. B. (2012). Project activity as a means of the formation of professional competence of future teachers. Pedagogy of Higher and Secondary Education, 36, 315–320. DOI: https://doi.org/10.31812/educdim.v36i0.3433 (in Ukrainian).

Strelnikov, V. (2018). Designing activity as a component of pedagogue’s professional culture. Ukrainian Professional Education, 4, 32–38. DOI: http://doi.org/10.5281/zenodo.2647128 (in Ukrainian).

Bryukhanova, N. O. (2012). Conceptual statements of planning the system for future teacher-engineers’ pedagogical training. Problems of Engineering Pedagogic Education, (34–35), 8–13. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=Pipo_2012_34-35_3 (in Ukrainian).

Levina, I. A. (2016). The model of future teachers’ project competence formation in the process of professional training. Science and Education, (10), 24–29. DOI: https://doi.org/10.24195/2414-4665-2016-10-6 (in Ukrainian).

Kirzha, N. (2019). The concepts of designing competence in the conditions of the medical college environment. Electronic Scientific Professional Journal “Open educational e-environment of modern university”. Special Edition “New pedagogical approaches in STEAM education”, 133–143. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2019s12 (in Ukrainian).

Savchenko, L. O. (2010). Fundamentals of design competence for future technology teachers. Educational dimension, (30), 50–55.

URL: https://elibrary.kdpu.edu.ua/bitstream/123456789/7690/1/9.pdf (in Ukrainian).

Portyan, M. O. (2019). Formation of project competence of future primary school teachers and educators of preschool education institutions. Teorіja ta metodika navchannja ta vihovannja, (46), 104–121. DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2019.46.08 (in Ukrainian).

Zhernovnykova, O. A. (2015). Preparation of the future teachers to design educational activity of schoolboys as a psychological and pedagogical problem. Pedagogy and Psychology, 49, 193–202. DOI: https://doi.org/10.5281/ZENODO.18999 (in Ukrainian).

Lohinova, N. (2023). The development of project competence of teachers as a key to the successful organization of a safe educational environment in the conditions of distance learning. International Science Journal of Education & Linguistics, 2(2), 1–9.

DOI: https://doi.org/10.46299/j.isjel.20230202.01 (in Ukrainian).

Dokuchaieva, V. (2019). Designing competence as the target dominant in the development of the concept of the new ukrainian school. Bulletin of Luhansk Taras Shevchenko National University. Pedagogical Sciences, (1(324) Ч.2), 202–214. DOI: https://doi.org/10.12958/2227-2844-2019-1(324)-2-202-214 (in Ukrainian).

Bryukhanova, N. O. (2010). Fundamentals of pedagogical design in engineering and pedagogical education: monograph, Kharkiv, NTMT.

URL: http://library.uipa.edu.ua/images/data/monografies/ryuhanova_2010.pdf (in Ukrainian).

Bilyk, V. V. (2015). Formation of design competence in future engineer-teachers of the sewing profile during professional training: dissertation for the degree of candidate of pedagogical sciences: 13.00.04, Khmelnytskyi. (in Ukrainian).

Опубліковано
2024-12-27