СТРУКТУРА ІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ТА ЗАСОБИ ЇЇ ФОРМУВАННЯ У ЗДОБУВАЧІВ ПРОФІЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
Анотація
DOI: https://doi.org/10.26565/2074-8922-2024-83-11
У статті розглядається структура інформаційно-цифрової компетентності та засоби її формування в учнів профільної середньої освіти. При цьому аналізуються глобальні тенденції розвитку інформаційних технологій та їх вплив на освітній процес. Проаналізовано сучасний погляд науковців навколо проблеми формування інформаційно-цифрової компетентності у здобувачів освіти, а також у вчителів. Відзначено, що інтеграція інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) в навчання створює нові можливості для освіти, особливо в умовах дистанційного навчання. Розглянуто поняття «інформаційно-цифрова компетентність», яка включає знання, вміння, навички, мотивацію та відповідальність. Визначено чотири складових інформаційно-цифрової компетентності: інформаційна та медіакомпетентність, комунікативна компетентність, технічна компетентність і споживча компетентність. Для кожної зі складових інформаційно-цифрової компетентності визначено сфери реалізації знань, умінь, мотивації та відповідальності.
Огляд сучасних електронних освітніх ресурсів свідчить, що такі платформи, як Moodle, Google Classroom, Zoom, Microsoft Teams та інші, значно покращують процес навчання та взаємодії між учнями і вчителями. Особлива увага приділяється хмарним сервісам, які забезпечують безперервність і доступність навчання. У статті також розглянуто роль відповідальності в контексті інформаційно-цифрової компетентності, що включає етичне використання цифрових технологій та захист особистих даних.
У статті також надано рекомендації щодо покращення формування інформаційно-цифрової компетентності у здобувачів освіти профільної середньої освіти, де відповідно до кожної складової компентності, що розглядається, рекомендовано засоби її формування.
Висновки статті підкреслюють необхідність інтеграції сучасних технологій у навчальні програми, проведення тренінгів для вчителів та використання інтерактивних інструментів для підвищення інформаційно-цифрової грамотності здобувачів освіти. Перспективи подальших досліджень включають визначення методів навчання для підвищення мотивації, результативності та комунікативних навичок учасників освітнього процесу щодо формування інформаційно-цифрової компетентності учнів профільної середньої освіти.
Як цитувати: Велет А. В., Рубан Н. П. Структура інформаційно-цифрової компетентності та засоби її формування у здобувачів профільної середньої освіти. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2024. Вип. 83. С.123-135. https://doi.org/10.26565/2074-8922-2024-83-11
Завантаження
Посилання
Concept of the New Ukrainian School. (б. д.). https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (in Ukrainian)
Kovchyn, N. (2019). Information and Digital Competence of the Student in the Context of Economic School Education. Digital Competence of the Modern Teacher of the New Ukrainian School, 37-39. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/716395/1/%D0%A2%D0%B5%D0%B7%D0%B8.%2012.03.19.pdf (in Ukrainian)
Shyshenko, I. (2020). Development of Information and Digital Competence of Students as a Modern Pedagogical Issue. Physical and Mathematical Education, 2(2(24)), 79–85. http://dx.doi.org/10.31110/2413-1571-2020-024-2-035 (in Ukrainian)
Rozlutska, N., Nevmershchyk, O., Nazarov, V. (2022). Formation of Information Competence of Students in General Secondary Education Institutions Using Google Services. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: "Pedagogy. Social Work", (2(51)), 117–121. https://doi.org/10.24144/2524-0609.2022.51.117-121 (in Ukrainian)
Hrushko, R. (2022). Ways of Forming Digital Competence of High School Students in Lessons. Physical Culture and Sport: Scientific Perspective, (3-4), 21–32. https://doi.org/10.31891/pcs.2022.3-4.3 (in Ukrainian)
Kurilenko, N., Slipukhina, I., Meniaylov, S. (2023). Development of the Concept of Information and Digital Competence in the Practice of Domestic Natural Science Education. Physical and Mathematical Education, 38(2), 27–36. https://doi.org/10.31110/2413-1571-2023-038-2-005 (in Ukrainian)
Kochetkova, O. S. (2019). Formation of Information and Digital Competence of Students in an Interactive Educational Environment of a General Educational Institution. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, (32), 87–91. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2019.32.12 (in Ukrainian)
Konyevshchinska, O. (2014). Electronic Educational Resources in the Framework of Information Support for the Activities of Distance Education Resource Centers. Information Technologies and Learning Tools, (43), 164–172. https://doi.org/10.33407/itlt.v43i5.1140 (in Ukrainian)
Konyevshchinska, O. E. (б. д.). Modern Technologies in the Work of Distance Education Resource Centers. http://lib.iitta.gov.ua/IITZN-2014.pdf#page=32 (in Ukrainian)
Hys, I. (2016). Cloud Technologies as a Means of Forming an Innovative Educational Environment: Methodological Recommendations. (in Ukrainian)
Kulchytska, N. V. (2021). Online Services in the Educational Process. Polygraphic, Multimedia, and Web Technologies: theses add. IV International science and technology conf. (May 18-22, 2021, Kharkiv), (1), 149–150. ISBN 978-617-7988-57-0 https://pmw.nure.ua/files/45.pdf (in Ukrainian)