МЕТОДИЧНА КУЛЬТУРА ВИКЛАДАЧА ПРАВОВИХ ДИСЦИПЛІН: ДОСЛІДЖЕННЯ ФЕНОМЕНУ
Анотація
DOI: https://doi.org/10.26565/2074-8922-2024-83-06
Мета. Обґрунтувати актуальність проблеми методичної культури майбутнього викладача правових дисциплін; визначити сутність понять «культура», «методична культура» в науковій літературі; надати авторське визначення поняття «методична культура майбутнього викладача правових дисциплін».
Методи. Використано методи теоретичного аналізу актуальних, наукових досліджень, нормативно-правових документів і законодавчих актів, а саме: для уточнення змісту досліджуваних понять – систематизацію й узагальнення; для узагальнення теоретико-методологічних проблем дослідження – аналіз і синтез; сутнісного наповнення категорії «методична культура педагога правових дисциплін» – узагальнення та одночасна конкретизація.
Результати. Обґрунтовано актуальність досліджуваної проблеми на сучасному етапі модернізації та трансформації освіти в умовах реалізації освітніх стандартів професійної освіти. Відзначено, що відбулося суттєве розширення змістовного поля професійної діяльності викладача, пов’язаного з навчально-методичним забезпеченням освітнього процесу: розробка навчальної програмної документації, способів контролю, методичного забезпечення освітнього процесу, конструювання навчального матеріалу відповідно до вимог державного освітнього стандарту. Все зазначене висуває підвищені вимоги до методичної діяльності викладача, його методичної культури, вимагає нового усвідомлення сутності методичної культури викладача. Проаналізовано, що в сучасній науковій літературі виокремлюють різні підходи до вивчення поняття методична культура викладача сформована на високому рівні методична культура дає можливість викладачеві орієнтуватись у сучасних науково-методичних підходах до здійснення педагогічної діяльності, ефективно використовувати інноваційні та нові інформаційні технології навчання. Сформований високий рівень методичної культури не тільки допоможе використовувати і адаптувати готові методичні рішення, а й самостійно шукати нові педагогічні ідей; мобільно, творчо втілювати в освітній процес нові досягнення педагогіки, психології та предметних методик. Проаналізовано різні підходи до визначення поняття «культура», «педагогічна культура», «педагогічна культура педагога» і систематизовано різноманіття визначень, при цьому виокремлюючи сутнісні ознаки цієї категорії. Аналіз різних точок зору свідчить про те, що вчені розглядають дефініцію «методична культура» по-різному. Одні дослідники визначають, що методична культура – це певна структура у методичній підготовці викладача, що має структурні компоненти; інші – як необхідний набір методичних знань, умінь, навичок та особистісних якостей, треті – комплекс методичних знань, методичного мислення, особистісних якостей, де провідна роль приділяється морально-психологічним якостям тощо. Визначено, що методична культура є сукупністю особистісних досягнень викладача, пов’язаних із освоєнням даних культурних норм, за допомогою професійної взаємодії з професійно-педагогічним співтовариством. Методична культура викладача правових дисциплін включає розуміння сутності навчально-виховного процесу у вищій школі, застосування різноманітних методів і форм навчання та виховання, а також уміння адаптувати свої методики під різні групи здобувачів освіти та вибору вектора професійно-особистісного саморозвитку.
Висновки. На основі узагальнення і одночасної конкретизації наукових підходів і поглядів методичну культуру викладачів правових дисциплін визначено як складне особистісне утворення, що представляє сукупність особистісних якостей та професійних дій, таких як: здатність творчо організовувати педагогічний процес; здатність використовувати різні засоби, форми, методи та прийоми у вирішенні методичних завдань; здатність конструювати педагогічну взаємодію зі здобувачами освіти з урахуванням співробітництва; здатність до рефлексії та саморозвитку з метою успішної реалізації методичної діяльності та накопичення методичного досвіду.
Як цитувати: Онищенко О. О. Методична культура викладача правових дисциплін: дослідження феномену. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2024. Вип. 83. С.60-73. https://doi.org/10.26565/2074-8922-2024-83-06
Завантаження
Посилання
Kumkov, D. L. (2014). The development of modern Ukraine legal education: historical and legal aspects. Scientific journal of the National Pedagogical University named after M. P. Drahomanova . Series 18: Economics and law, 26, 203–209. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=Nchnpu_018_2014_26_34 (in Ukrainian).
Concept of development of pedagogical education: order of the Ministry of Education and Science of Ukraine No. 776 dated July 16, 2018. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti (in Ukrainian).
Pedagogical Constitution of Europe. Preamble. (2013). Higher Education of Ukraine, 3, 111-116. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vou_2013_3_17 (in Ukrainian).
Knyazheva I. (2011). Methodical culture of a teacher as an integrative characteristic of his general and professional-pedagogical culture. Psychological and pedagogical problems of the modern school, 39(1), 44-51. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=Ppps_2011_39%281%29__9 (in Ukrainian).
Knyazheva I. A. (2015). Essence of the phenomenon "Methodological culture of the lecturer". Collection of scientific works "Pedagogical sciences", 1(67), 240-245. URL: https://ps.journal.kspu.edu/index.php/ps/article/view/3140 (in Ukrainian).
Sorochan, Т. М., Bilonozhko, О. V. (2021). Pedagogical conditions for development of lyceum teachers’ professional culture in the methodical work system. Bulletin of Postgraduate education. Educational Sciences Series, 17 (46), 161-175. URL: http://umo.edu.ua/pedaghoghichni-nauki-vipuski/zbirnik-naukovikh-pracj-visnik-pisljadiplomnoji-osviti-serija-pedaghoghichni-nauki-vipusk-1746-2021 (in Ukrainian).
Siru Myllykoski Laine, Liisa Postaref, Mari Murtonen, Henna Vilppu. (2023). Building aframework of a supportive pedagogical culture for teaching and pedagogical development in higher education. Higher Education, 85, 937–955. DOI: https://doi.org/10.1007/s10734-022-00873-1
Kálmán, O., Tynjälä, P., Skaniakos, T. (2020). Patterns of university teachers’ approaches to teaching, professional development and perceived departmental cultures. Teaching in Higher Education, 25(5), 595–614. DOI: https://doi.org/10.1080/13562517.2019.1586667
Pavlenko, О. О. (2016). Formation of methodological culture of an economics teacher: theoretical and methodological aspect, Kryvyi Rih, Roman Kozlov. (in Ukrainian).
Ulunova, G. Ye. (editor-in-chief). (2016). Professional culture: essence, professional features, development, Sumy, Publishing house of Sumy State University named after A. S. Makarenko. URL: https://library.sspu.edu.ua/wp-content/uploads/2018/04/Profesiyna_kultura.pdf (in Ukrainian).
Hrynova, V. М. (2015). Pedagogical culture of the future teacher – organizer of intercultural interaction of schoolchildren. Scientific Bulletin of the South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky, 1, 130-133. URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/3574/1/Grin%E2%80%99ova.pdf (in Ukrainian).
Nychkalo, N. G. (2018). The anticipatory function of scientific and methodological support for the development of vocational education and training. Scientific and methodological support for vocational education and training: collection of materials of the 12th All-Ukrainian scientific and practical conference (Kyiv, March 5-19, 2018) URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/710960/1/%D0%9C%D0%B0%D1%82%D0%B5%D1%80%D1%96%D0%B0%D0%BB%D0%B8_%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%84%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%BD%D1%86%D1%96%D1%97_%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F_%D0%B2%D0%B5%D1%80%D1%81%D1%96%D1%8F_1_1.pdf (in Ukrainian).
Nikula, N. V. (2014). Peculiarities of the development of a teacher's methodological culture in the process of professional training. New pedagogical thought, 4, 148-151.
URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npd_2014_4_40 (in Ukrainian).
Pavlenko, О. О. (2021). Criteria, indicators and levels of formation of the economics teacher’s methodological culture. Academic Notes. Series: Pedagogical Sciences, (194), 40-46.
DOI: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2021-1-194-40-46 (in Ukrainian).
Palshkova, І. О. (2011). Pedagogy: professional and pedagogical culture of a teacher, Kyiv, Publishing House "Slovo". (in Ukrainian).
Pavlenko, О. О. (2018). Methodical activity of an economics teacher as a pedagogical problem. Scientific notes [of the Central Ukrainian State Pedagogical University named after Volodymyr Vinnichenko]. Series: Pedagogical sciences, 167, 33-39. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=Nz_p_2018_167_8 (in Ukrainian).
Prima, R. М. (2014). Innovative methodological culture of a future teacher as a priority part of the professional competence. Scientific Bulletin of the East European National University named after Lesia Ukrainka. Series: Pedagogical Sciences, 8(285), 23–26.
URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/6609/1/5.pdf (in Ukrainian).
Professional standard "Teacher of a higher education institution": order of the Ministry of Education and Science of Ukraine No. 1466 of October 16, 2024. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-profesiinoho-standartu-vykladach-zakladu-vyshchoi-osvity1466 (in Ukrainian).
Murtonen, M., Vilppu, H. (2020). Change in university pedagogical culture – the impact of increased pedagogical training on frst teaching experiences. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 19(3), 367–383. DOI: https://doi.org/10.26803/ijlter.19.3.20
Prokopchuk, V. (2017). Methodical competence history teachers and law as constituent of professional competence. Pedagogical Journal Volyn, 2(5), 95-102. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/13220/1/%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%BA%D0%BE%D0%BF%D1%87%D1%83%D0%BA%20%D1%80%D0%B5%D0%BF%D0%BE%D0%B7%D0%B8%D1%82%D0%B0%D1%80%D1%96%D0%B9.pdf (in Ukrainian).
Shestopalyuk, О. О.(2014). Structure of professional competence of future law teachers. Adult education: theory, experience, perspectives, 1(8), 145-153. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=OD_2014_1_22 (in Ukrainian).
Bezkorovayna, U. Y., Nedilko, R. V., Tverda І. I. (2023). International experience in the formation of a competency approach in nursing education. Nursing, (3-4), 171–179.
DOI: https://doi.org/10.11603/2411-1597.2023.3-4.14560 (in Ukrainian).