ДОСЛІДНИЦЬКА КОМПЕТЕНТНІСТЬ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ПРОФЕСІЙНОГО НАВЧАННЯ: АНАЛІЗ ДЕФІНІЦІЙ

Ключові слова: компетентність, дослідницька компетентність, дослідницька компетентність педагога, здобувач освіти, дослідження, заклад вищої освіти

Анотація

Мета. Проаналізувати сучасні наукові дослідження проблеми дослідницької компетентності педагогів професійного навчання, здійснити термінологічний аналіз базових понять дослідження: «педагог професійного навчання», «дослідницька компетентність педагогів професійного навчання».

Методи. Для виявлення ступеня розробленості проблеми використано методи теоретичного аналізу наукової, психолого-педагогічної та методичної літератури, нормативно-правових документів і законодавчих актів: для уточнення змісту досліджуваних понять – узагальнення й систематизацію; для узагальнення теоретичних основ досліджуваної проблеми і висновків – аналіз і синтез.

Результати. Обґрунтовано актуальність досліджуваної проблеми в контексті викликів повномасштабного вторгнення в Україні та нової парадигми розвитку системи вищої освіти, що зумовили потребу в наближення змісту освіти до науки і може бути реалізовано через поєднання фундаментально-наукової, викладацької, загальнокультурної та науково-дослідницької підготовки в освітніх закладах. Охарактеризовано поняття «компетентність», «компетентнісний підхід», що забезпечує як провідний принцип діяльності сучасної вищої освіти синтез освітнього процесу й науково-дослідницької роботи. Проаналізовано, що в сучасній науковій літературі виокремлюють різні підходи до вивчення поняття компетентність. У межах особистісного підходу компетентність розглядається як базові особистісні характеристики людини, що визначають успішність і ефективність виконання нею певної діяльності. З точки зору діяльнісного підходу, компетентність – це взаємопов’язані здібності, вміння і навички, які необхідні для успішного виконання певної діяльності, можуть удосконалюватися через навчання і можуть слугувати для оцінки ефективності цієї діяльності. Виявлено, що сучасні дослідження українських науковців демонструють багатоаспектність дефініції «дослідницька компетентність» та різні погляди на нього і наразі відсутнє однозначне розуміння і визначення поняття «компетентність педагогів професійного навчання». На основі вивчення різних підходів до визначення поняття «дослідницька компетентність», «дослідницька компетентність вчителя», представляється можливим систематизувати різноманіття визначень, при цьому виокремлюючи сутнісні ознаки цієї категорії. Більшість науковців відносить дослідницьку компетентність до ключових компетентностей викладача, оскільки вона є визначальною для професійної педагогічної діяльності і спонукальною до розвитку педагогічної майстерності та професіоналізму. Визначено, що професійна діяльність майбутнього педагога професійного навчання включає в себе знання, уміння і навички за двома складовими – психолого-педагогічної і галузевої і саме вони виступають об’єктом планування, організації та здійснення пошуково-перетворювальної діяльності.

Висновки. На основі узагальнення наукових підходів і поглядів, дослідницьку компетентність педагога професійного навчання визначено як цілісну, інтегративну характеристику особистості педагога, що поєднує в собі знання, вміння і засоби дослідницької діяльності на рівні технології в певній науково-технічній галузі, ціннісні ставлення, професійно значущі особистісні якості, що виявляються в готовності і здатності здійснювати дослідницьку діяльність із метою отримання нових знань для професійної діяльності шляхом застосування методів наукового пізнання, вирішення освітніх проблем та побудови освітнього процесу.

Як цитувати: Арлачов В. В., Стрельченко О. М. Дослідницька компетентність майбутніх педагогів професійного навчання: аналіз дефініцій. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2024. Вип. 83. С. 18-31. https://doi.org/10.26565/2074-8922-2024-83-02

Завантаження

Посилання

Professional standard "Teacher of professional training": Order of the Institute of Professional Education of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine dated 29.12.2022 No. 38-OD. URL: https://register.nqa.gov.ua/uploads/0/521-pedagog_profesijnogo_navcanna.pdf (in Ukrainian).

Higher education standard for specialty 015 professional education (by specialization) for the second (master's) level of higher education of Ukraine: order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated November 18, 2020. No. 1435. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2020/11/20/015_profesiyna_osvita_mahistr.pdf (in Ukrainian).

Kremen, V. H. (head. ed.) (2008). Encyclopedia of education, Kyiv, Yurinkom Inter. (in Ukrainian).

Horshkova, L., Koval’, L. (2015). Pedagogical conditions of forming the biology students research competence. Bulletin of Oleksandr Dovzhenko Hlukhiv National Pedagogical University. Pedagogical sciences, 27, 78-84. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vgnpu_2015_27_16

(in Ukrainian).

Sysoieva, S. O., Kozak, L. V. (2016). Development of research competence of higher school teachers, Edelweiss. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/17181/1/NavchalnijPosibnykKozak%20v3%2B.pdf

(in Ukrainian).

Demeshkant, N. A. (2007). The development of research skills as a basis for the formation of the scientific worldview of students of higher educational institutions. Novi tehnologiji navchannja, 47, 23-26. (in Ukrainian).

Lyubchak N. (2020). Peculiarities of formation of the research competence of the applicants of higher education – future teachers of the ukrainian language and literature in the process of project activity: data of empirical research. Current Issues of the Humanities, 2(32), 171-176. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863.2/32.214693 (in Ukrainian).

DeWitt, P. (2019). 4 Reasons Educators Use Research and 4 Reasons They Don't. Finding Common Ground, Education Week. URL: https://www.edweek.org/education/opinion-4-reasons-educators-use-research-and-4-reasons-they-dont/2019/01

Anna Ciraso-Calí, J. Reinaldo Martínez-Fernández, Georgina París-Mañas, Angelina Sánchez-Martí, Laura B. García-Ravidá. (2022). The Research Competence: Acquisition and Development Among Undergraduates in Education Sciences. Frontiers in Education, 7.

DOI: https://doi.org/10.3389/feduc.2022.836165

Mariukhna, V. V. (2024). Formation of research competence of future teachers of vocational and technical education institutions in the process of master's training. Prospects and innovations of science" (Series "Psychology", Series "Pedagogy", Series "Medicine"), 4(38), 418-428.

DOI: http://dx.doi.org/10.52058/2786-4952-2024-4(38)-418-428 (in Ukrainian).

Borovyk, A., Dubinina O. (2023). Formation of research competence of the future history teacher in the process of professional training. Bulletin of Postgraduate education. Educational Sciences Series, 24(53), 10-23. DOI: https://doi.org/10.58442/2218-7650-2023-24(53) (in Ukrainian).

Levrints (Lőrincz), M., Varga, N., Popyk, Y. (2023). Development of research competence of future teachers in higher school: foreign experience. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: «Pedagogy. Social Work», (2(53), 71–75. DOI: https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.53.71-75 (in Ukrainian).

Kholkovskaya, I. L. (ed.) (2017). Professional and pedagogical competence of a teacher of a higher educational institution: study guide, Vinnytsia: Nilan LTD.

URL: https://files.znu.edu.ua/files/Bibliobooks/Inshi58/0042387.pdf (in Ukrainian).

Ermakov, I. H. (ed.) (2005). Life competence of the individual: from theory to practice, Institute of Pedagogy of the National Academy of Sciences of Ukraine, Zaporizhzhia, Centrion. (in Ukrainian).

Ielnykova, H. V. (2010). A competent approach to modeling the professional activity of the head of a higher educational institution. Theory and methodology of education management, 4, 10.

URL: http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/metod_upr_osvit/v_4/6.pdf (in Ukrainian).

Kudla, M. (2020). Formation of research competence of future teachers in the context of modern requirements. Collection of Scientific Papers of Uman State Pedagogical University, (4), 84–90. DOI: https://doi.org/10.31499/2307-4906.4.2020.224115 (in Ukrainian).

Nychkalo, N. G. (2018). Anticipatory function of scientific and methodological support for the development of professional education and training. Scientific and methodological support of professional education and training: collection of materials of the 12th reporting All-Ukrainian scientific and practical conference (Kyiv, March 5-19, 2018).

URL: https://core.ac.uk/download/pdf/159118757.pdf (in Ukrainian).

Hvozdetska, Y. (2023). Psychological and pedagogical training of vocational teachers: a definitional analysis. Collection of Scientific Papers of Uman State Pedagogical University, (4), 70–78. DOI: https://doi.org/10.31499/2307-4906.4.2023.292341 (in Ukrainian).

Vysochan, L., Yudenkova, O., Kapranov, Yа. (2023). Formation of research competence of students of higher education institutions. Pedagogy of creative personality formation in higher and general academic schools, 87, 110-113. DOI: https://doi.org/10.32840/1992-5786.2023.87.19 (in Ukrainian).

Dubasenuyk, O., Voznyuk, O. (2023). Formation of research competence in the higher education applicants by means of pedagogical projecting. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies, 2 (126), 141-151. DOI 10.24139/2312‐5993/2023.02/141‐151.

URL: http://eprints.zu.edu.ua/38065/1/Dubasenyuk%20Voznyuk_stattikonf.pdf (in Ukrainian).

Leonard Leonard, Basuki Wibawa. (2020). Development of Teacher Research Competency Training System in Indonesia: A Need Analysis. Universal Journal of Educational Research, 8(5), 2064-2070. DOI: http://dx.doi.org/10.13189/ujer.2020.080544

Sadovets, О. (2021). Teacher career development in European countries and its consistengy with teacher competence framework. Comparative Professional Pedagogy,11(1), 63-71. DOI: https://doi.org/10.3189/2308-4081/2021-11(1)-9

URL: https://elar.khmnu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/cc0a4c44-02de-44f5-8c86-5662ddd05f38/content (in Ukrainian).

Arhipova, M. V. (2010). Structure of investigative competence of future engineers-pedagogues. Pedagogical almanac, 6, 83–88.

URL:https://drive.google.com/file/d/0B3AWUScdBCMFczJmMG9vN2tCX2M/view?resourcekey=0-vVNqaF5AyMs3euRqoT5hRA (in Ukrainian).

Опубліковано
2024-12-27