Transformation of retail trade as a component of distribution sector in terms of differently directed perspectives

  • S. O. Tkachenko Kharkiv National University of Internal Affairs, Prospect Lev Landau, 27, Kharkiv, Kharkivs'ka oblast, 61000, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-5816-4185
Keywords: distribution sector, profit, market infrastructure, commodity turnover, trade

Abstract

The article considers the development of the trade sector. The essence of distribution in the operating cycle of the social product in the form of a commodity has been determined and its significance as one of the main indicators of the economic condition  not only of the certain sectors of the national economy but the country as a whole has been examined.

The purpose of the article is to study the specifics of the financial relations of the sphere of circulation and distribution channels, the relationship between the dynamics of the volume of retail trade turnover and the development of the trade infrastructure.

The subjects of the sphere of circulation are the main participants in the distribution channels of goods, and accordingly, in the financial flows, providing direct sales services in their operation process, that gives us the right to argue that it is the trade and the service sector that have real opportunities for the future expansion of their activities.

The author  has defined peculiar features of the work of the entities functioning in the distribution system, which consists in combining productive and non-productive transactions concerned with the change of ownership types, i.e., directly with the sales of products, which requires additional study in terms of transformational reorganizations.

The issues of economic entities’ functioning, asset and capital formation, sales, financial and economic security have been considered.

The directions for the development of the market mechanism of the distribution sector in the reproduction process have been worked out and the feasibility of introducing additional methods to investigate dynamic changes and fluctuating data has been proved.

The author has come to the conclusion that the degree of the development of the distribution sector  is one of the main indicators of the economic condition not only of certain sectors of the national economy and the country as a whole, but it also characterizes the social and economic state of households that determine solvent demand.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Геєць В.М. Економіка України 2016 року / В.М. Геєць // Бизнес. – 2016. – № 11. – С. 20-21.

Маргасова В.Г. Організаційно-інформаційне забезпечення фінансового контролінгу системи управління оборотним капіталом / В.Г. Маргасова, А.В. Роговий, В.В. Виговська // Актуальні проблеми економіки. – 2009. – №2. – С. 167–175.

Барановський О.І. Фінансова безпека / О.І. Барановський // Ін-т екон. прогнозування. – К. : Фенікс, 1999. – 338 с.

Петрина О. Б. Передумови формування та зміст економічної безпеки підприємства / О. Б. Петрина // Науковий вісник НЛТУ України. – 2010. − Вип. 20.3. – С. 206-216.

Громова Т. М. Торгівля як інституціональна форма функціонування сфери обігу : монографія / Т. М. Громова. – Чернігів : Ранок, 2009. – 173 с.

Гросул В.А. Оцінка фінансової безпеки підприємств роздрібної торгівлі : монографія / В. А. Гросул, О. В. Антонова. – Х. : ХДУХТ, 2015. – 249 с.

Фролова Л.В. Управління витратами обігу торговельних підприємств на основі компетентнісного підходу : монографія / Л.В. Фролова, О.С. Кравченко. – Донецьк : Вебер, 2009. – 223 с.

Экономика торгового предприятия: торговое дело : учебник / Под ред. Л.А. Брагина. – М. : ИНФРА-М, 2006. – 314 с.

Ткаченко С.О. Сучасні тенденції розвитку сфери обігу / С.О. Ткаченко // Сучасні проблеми правового, економічного та соціального розвитку держави : тези доп. V Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Харків, 18 листоп. 2016 р.) / МВС України, Харків. нац. ун-т внутр. справ. – Харків, 2016.– 433 с.

Азарян О.М. Генезис трансформації роздрібної торгівлі в Україні та формування сучасної парадигми її розвитку / О.М. Азарян, В.О. Соболєв //Маркетинг в Україні. – 2009. – №. 5. – С. 34-37.

Верхоглядова Н. І. Роль і значення торгівлі для розвитку національного господарства України/ Н. І. Верхоглядова, Р.С. Шостак //Ефективна економіка. – 2012. – №. 7.

Державна служба статистики України. [Електронний ресурс] – Режим доступу : www.ukrstat.gov.ua

Міністерство економічного розвитку і торгівлі України. [Електронний ресурс] – Режим доступу : http://www.me.gov.ua

Published
2017-10-02
How to Cite
Tkachenko , S. O. (2017). Transformation of retail trade as a component of distribution sector in terms of differently directed perspectives. Bulletin of V. N. Karazin Kharkiv National University Economic Series, (92), 88-93. https://doi.org/10.26565/2311-2379-2017-92-10
Section
Management and Entrepreneurship