Актуальність викладання навчальної дисципліни “Екологічні загрози в національній безпеці України” у вищій школі

  • О. Р. Перхач Львівський національний університет імені Івана Франка, вул. Дорошенка, 41, м. Львів, 79007, Україна https://orcid.org/0000-0001-5702-9048
Ключові слова: навчальна дисципліна, компетентності, екологічна загроза, національна безпека, екологічна безпека, забруднення довкілля

Анотація

Мета. Актуалізувати дисципліну “Екологічні загрози в національній безпеці України”, як необхідний навчальний освітній компонент сьогодення, скерований забезпечити необхідні теоретичні знання та вміння, які обов’язкові для формування у магістрів за спеціальністю 106 “Географія” системних знань про найголовніші екологічні загрози в Україні.

Методи. Системного аналізу та принцип взаємозв’язку.

Результати. Проаналізовано праці українських вчених, а також розглянуті Стандарти вищої освіти України, методичні рекомендації щодо розроблення стандартів вищої освіти, постанови КМ України та інші нормативні документи. Подано структуру навчальної дисципліни та головні теми лекцій, семінарського й практичних занять. Наведені загальні та фахові компетентності з допомогою яких забезпечується вивчення дисципліни. Схарактеризовано головні екологічні загрози в національній безпеці України та шляхи їхнього подолання. Виділено аспекти, які потрібно враховувати для досягнення успіху в процесі подолання наслідків російсько-української війни а саме: екосистемне відновлення; очищення забруднених ресурсів; глобальна співпраця; соціально-економічна реабілітація, екологічна безпека та національна безпека.. Розкрито програмні результати навчання: застосовувати набуті теоретичні знання та практичні навички для дослідження природно- і суспільно-територіальних систем на різних рівнях просторової організації; брати участь у розробленні програм та стратегій міського та регіонального розвитку, плануванні територій різного ієрархічного рівня; оцінювати можливі ризики, виявляти типи загроз і їхні регіональні особливості функціонування, соціально-економічні та геоекологічні наслідки реалізації управлінських рішень у сфері природокористування, міського та регіонального розвитку, рекреації та туризму; планувати й виконувати теоретичні та прикладні дослідження, робити обґрунтовані висновки, аналізувати та презентувати результати досліджень.

Висновки. Навчальну дисципліну “Екологічні загрози в національній безпеці України” доцільно викладати для студентів зі спеціальності 106 “Географія” другого (магістерського) рівня вищої освіти. Теоретична і практична підготовка майбутніх фахівців створить безпечні умови життя і діяльності у середовищі проживання, її вивчення і практичне застосування у перспективі буде результатом майбутнього нашої держави.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

О. Р. Перхач , Львівський національний університет імені Івана Франка, вул. Дорошенка, 41, м. Львів, 79007, Україна

канд. географ. наук, доц., доцент кафедри раціонального використання природних ресурсів і охорони природи

  

 

Посилання

Vision of the future of education and science in Ukraine. (2023). Retrieved from https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/Viziya.maybutnoho.osvity.i.nauky.Ukrayiny/12.07.2023/Viziya.maybutnoho.osvity.i.nauky.Ukrayiny-12.07.2023-2.1.pdf (in Ukrainian)

Methodological recommendations for the development of higher education standards. (2025). Order of the Ministry of Education and Science No. 512 of 27.03.2025. Retrieved from https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/2025/03/27/nakaz-mon-512-vid-27-03-2025.pdf (in Ukrainian)

On approval of the standard of higher education in the specialty 106 “Geography” for the second (mas-ter's) level of higher education (2021). Order No. 519 dated 05/11/2021. Kyiv. Retrieved from https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni standarty/2021/05/17/106.Heohrafiya.mahistr_17.06.doc . (in Ukrainian)

List of fields of knowledge and specialties in which applicants for higher education and professional pre-higher education are trained. (2024). Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 1021 of 30.08.2024. P. 4. (in Ukrainian)

Dronova, O. L. (2011). Risk factors of man-made emergencies in Ukraine. Kyiv: Institute of Geography of the National Academy of Sciences of Ukraine. (in Ukrainian)

Lipkan, V. A. (2009). National Security of Ukraine: Textbook. Kyiv: KNT. (in Ukrainian)

Orel, S. M., Malyovany M. S., & Orel D. S. (2014). Assessment of environmental risk. Impact on human health. Kherson : OLDI-PLUS. (in Ukrainian)

Khylko, M. I. (2017). Environmental Safety of Ukraine. K. (in Ukrainian)

Bilanyuk, V., Ivanov, E., & Tykhanovych, E. (2023).The emergence of emergency situations and events in the Lviv region during wartime. In V. Bilanyuk, E. Ivanov (Eds.) Proceedings of the International Scientific-Practical Conference dedicated to the 140th anniversary of geography at Lviv University Geographical education and science: Challenges and Progress (Lviv, May 18-20, 2023) (In 3 vol., 1, pp. 260-265). Lviv : Prostir-M. (in Ukrainian)

Danylyshyn, B., Stepanenko, A., & Ralchuk, O. (2008), Security of the regions of Ukraine and the strategy of its guarantee. Natural and man-made (ecological) security (in 2 vol.), Vol. 1. Kyiv: Nauko-va Dumka.

Kaczynskiy, A. B. (2004). Security, threats and risk: scientific concepts and mathematical methods. Kyiv: Institute of National Security Problems.

Krainyukov, O. M., Krainyukova, A. M., & Kryvytska, I. A. Ecological and toxicological assessment of surface water quality, soils and bottom sediments: teaching and methodical manual. Kharkiv : Kharkiv National University named after V. N. Karazin. 2020. 100 p. (in Ukrainian)

Nekos, A. N., Khrypko, O. I., & Bolotova, O. O. (2024). Ecological safety of soils in conditions inten-sive agricultural land use. Man and environment. Issuers of neoecology, (42). 137-146. https://doi.org/10.26565/1992-4224-2024-42-09 (in Ukrainian)

Perkhach, O. R. (2023). Ecological threats in the national security of Ukraine: a textbook for students of the specialty 106 “Geography”, second (master's) level of higher education. Lviv: Ivan Franko Na-tional University of Lviv. (in Ukrainian)

War-induced environmental damage in Ukraine, 2025. Retrieved from https://www.ukrinform.ua/rubric-society/3928441-zapodiani-vijnou-zbitki-dovkillu-ukraini-perevisili-65-milardiv.html (in Ukrainian)

Updated weekly infographics on environmental damage caused by the armed aggression of the Russian Federation as of 02/21/2025. Retrieved from https://www.dei.gov.ua/post/onovlena-shchotizhneva-infografika-pro-zavdani-zbitki-dovkillyu-vnaslidok-z. (in Ukrainian)

Environmental damage from war, 2025. Retrieved from https://mepr.gov.ua/topics/novyny/zbytky-dovkillyu-vid-vijny/ (in Ukrainian)

European Green Deal: opportunities and threats for Ukraine. Retrieved from https://www.rac.org.ua/vydannya/analitychni-dokumenty/evropeyskyy-zelenyy-kurs-mozhlyvosti-ta-zagrozy-dlya-ukrayiny-analitychnyy-dokument-2020 (in Ukrainian)

On challenges and threats to the national security of Ukraine in the environmental sphere and priority measures to neutralize them (Decision of March 23, 2021 No. 111/2021). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/go/n0018525-21 (in Ukrainian)

Опубліковано
2025-06-23
Як цитувати
Перхач , О. Р. (2025). Актуальність викладання навчальної дисципліни “Екологічні загрози в національній безпеці України” у вищій школі. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Екологія», (32), 146-154. https://doi.org/10.26565/1992-4259-2025-32-11