Система освіти Саксонії в епоху конфесіоналізації та її вплив на території Центральної і Східної Європи

  • Сергей Кариков Національний університет цивільного захисту України
Ключові слова: конфесіоналізація, Реформація, Саксонія, освіта, Філіп Меланхтон, школа, університет, євангелічний шкільний статут

Анотація

Статтю присвячено проблемі формування системи освіти Саксонії в епоху лютеранської конфесіоналізації. Зазначено, що лідери Реформації Мартін Лютер і Філіп Меланхтон у своїх творах наголосили на значущості освіти і закликали розвивати школи. Їх погляди були реалізовані низкою євангелічних шкільних статутів. Зроблено висновок, що нова освітня система допомогла залучити до Саксонії учнів з інших країн і позитивно вплинула на поширення лютеранства в Центральній і Східній Європі.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Golubkin YU. A. Martin Lyuter i yego sochineniye «K sovetnikam vsekh gorodov zemli nemetskoy. O tom, chto im nadlezhit uchrezhdat' i podderzhivat' khristianskiye shkoly» // Shkola i pedagogicheskaya mysl' Srednikh vekov, Vozrozhdeniya i nachala Novogo vremeni. M.: Izd. APN SSSR, 1991. S. 190–193; Golubkin YU. A. Filipp Melankhton i yego «Nastavleniye vizitatorov» // Yevropeyskaya pedagogika ot antichnosti do Novogo vremeni: Issledovaniya i materialy. M.: Izd. ITP i MIO RAO, 1994. CH. 3. S. 54–58.
Kotlyarov P. M. Derzhavna reforma osvíti: proyekt Fílípa Melankhtona // Naukoví pratsí ístorichnogo fakul'tetu Zaporíz'kogo derzhavnogo uníversitetu. Berdyans'k – Zaporízhzhya, 1998. Vip. ÍÍÍ. S. 86–94; Kotlyarov P. N. Liberali eruditione i aristotelevskoye naslediye: proyekty reformy F. Melankhtona v Vittenbergskom universitete // Uchenyye zapiski Kazanskogo universiteta. Seriya: Gumanitarnyye nauki. 2015. T. 157. № 3. S. 172–181; Kotlyarov P. M. Gumaníst í reformator: osvítní, relígíyní ta sotsíal'no-polítichní praktiki Fílípa Melankhtona. Kií̈v – Vínnitsya: TOV «Nílan-LTD», 2017. 360 s.
Karíkov S. A. Uníversiteti Nímechchini v chasi Reformatsíí̈ // Ukraí̈ns'kiy ístorichniy zbírnik. Kií̈v, 2006. Vip. 9. S. 44–52; Karíkov S. A. Víttenberz'kiy uníversitet za chasív konfesíonalízatsíí̈: golovní napryami díyal'ností (na prikladí teologíchnogo fakul'tetu) // Ukraí̈ns'kiy ístorichniy zbírnik. Kií̈v, 2017. Vip. 19. S. 53–66; Karíkov S. A. Caksons'kiy êvangelíchniy statut 1580 r. yak skladnik lyuterans'koí̈ konfesíonalízatsíí̈ // Virtus: Scientific Journal / Editor-in-Chif M.A. Zhurba. September # 16, 2017. P. 160–163.
Karant-Nunn S. C. The Reality of Early Lutheran Education // Lutherjahrbuch. 1990. 57. Jg. S. 128–146; Scheible H. Die Reform von Schule und Universität in der Reformationszeit // Lutherjahrbuch. 1999. 66. Jg. S. 237–262; Hammerstein N. Bildung und Wissenschaft vom 15. bis zum 17. Jahrhundert. München: Oldenbourg, 2003. 170 S.; Grendler P. F. The Universities of the Renaissance and Reformation // Renaissance Quarterly. 2004. Vol. 57. No. 1. P. 1–42; Weber W. E. J. Protestantismus, Universität und Wissenschaft. Kritische Bemerkungen zu einer historischen Aneignung // Spurenlese. Wirkungen der Reformation auf Wissenschaft und Bildung, Universität und Schule. Leipzig: Evangelische Verlagsanstalt, 2014. S. 19–38.
Thomas R. Die Neuordnung der Schulen und der Universität Leipzig // Das Jahrhundert der Reformation in Sachsen. Berlin: Evangelische Verlagsanstalt, 1989. S. 113–132; Töpfer T. Landesherrschaft – fürstliche Autorität – korporative Universitätsverfassung. Die Anfänge der Universität Wittenberg 1502–1525 // Universitäten und Wissenschaften im mitteldeutschen Raum in der Frühen Neuzeit. Stuttgart: Steiner, 2004. S. 27–54; Töpfer T. Die Universitäten Leipzig und Wittenberg im Reformationsjahrhundert. Aspekte einer vergleichenden Universitätsgeschichte im territorialen Kontext // Universitätsgeschichte als Landesgeschichte. Die Universität Leipzig in ihren territorialgeschichtlichen Bezügen. Leipzig: Evangelische Verlagsanstalt, 2007. S. 41–83; Töpfer T. Zwischen bildungskultureller Vorbildwirkung und politischer Legitimätsstiftung. Die Universität Wittenberg in der lutherischen Bildungslandschaft der zweiten Hälfte des 16. Jahrhunderts // Konstruktion von Geschichte. Jubelrede – Predigt – protestantische Historiographie. Leipzig: Evangelische Verlagsanstalt, 2012. S. 29–52; Töpfer T. Christliche Schule und Gemeiner Nutzen. Schulordnungen zwischen Normierung, Bildungsnachfrage und Schulwirklichkeit im 16. und 17. Jahrhundert // Gute Ordnung. Ordnungsmodelle und Ordnungsvorstellungen in der Reformationszeit. Leipzig: Evangelische Verlagsanstalt, 2014. S. 169–188; Walther H. G. Wittenberg – Die LEUCOREA im Rahmen der ernestinischen Universitätsgründungen // Reformation und Rationalität. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2015. S. 11–25.
Kotlyarov P. M. Svítoglyad i relígíyno-polítichna díyal'níst' Fílíppa Melankhtona: avtoref. dis. … kand. ístor. nauk. Kií̈v, 2000. S. 15.
Kotlyarov P. M. Gumaníst í reformator: osvítní, relígíyní ta sotsíal'no-polítichní praktiki Fílípa Melankhtona. Kií̈v – Vínnitsya: TOV «Nílan-LTD», 2017. S. 110.
Kotlyarov P. M. Svítoglyad i relígíyno-polítichna díyal'níst' Fílíppa Melankhtona: avtoref. dis. … kand. ístor. nauk. Kií̈v, 2000. S. 15.
Melankhton F. Rech' vo slavu novoy shkoly // Idei esteticheskogo vospitaniya. Moskva: Iskusstvo, 1973. S. 359–360.
Scheible H. Die Reform von Schule und Universität in der Reformationszeit // Lutherjahrbuch. 1999. 66. Jg. S. 245–246.
Kotlyarov P. M. Gumaníst í reformator: osvítní, relígíyní ta sotsíal'no-polítichní praktiki Fílípa Melankhtona. Kií̈v – Vínnitsya: TOV «Nílan-LTD», 2017. S. 132.
Smolinsky N. Kirchenreform als Bildungsreform im Spätmittelalter und in der frühen Neuzeit // Bildungs- und schulgeschichtliche Studien zu Spätmittelalter, Reformation und konfessionellem Zeitalter. Wiesbaden: Reichert, 1994. S. 43–44.
Woody T. Fürstenschulen in Germany after the Reformation. Menasha: George Banta Publishing Company, 1920. P. 2
Опубліковано
2019-07-18
Як цитувати
Кариков, С. (2019). Система освіти Саксонії в епоху конфесіоналізації та її вплив на території Центральної і Східної Європи. Дриновський збірник, 11, 24-29. https://doi.org/10.7546/DS.2018.11.03