Вдосконалення концептуальних підходів держави до національної системи стійкості
Анотація
У статті здійснено комплексний аналіз концептуальних та інституційних підходів до формування національної системи стійкості в умовах трансформації безпекового середовища. Особливу увагу приділено ролі органів місцевого самоврядування в забезпеченні національної стійкості на базовому рівні, що розглядається крізь призму досвіду європейських країн. На прикладі таких держав, як Ізраїль, Швеція, Естонія, Фінляндія, Канада та Нідерланди, проаналізовано кращі практики інтеграції місцевих структур в систему управління ризиками, реагування на надзвичайні ситуації, адаптації та відновлення після криз.
У дослідженні показано, що ефективна система національної стійкості вимагає чіткого нормативного підґрунтя, інституційної гнучкості, цифровізації процесів, міжвідомчої координації та залучення громадянського суспільства. Акцент зроблено на потребі розробки інтегрованої моделі національної стійкості, що включає регіональні кризові центри, національні платформи цифрового моніторингу, механізми публічно-приватного партнерства та програму стратегічної підготовки державних службовців до кризових ситуацій.
У результаті аналізу міжнародного досвіду встановлено, що залучення органів місцевого самоврядування до системи забезпечення стійкості сприяє посиленню адаптивності держави та підвищенню довіри громад до інститутів влади. Зокрема, запропоновано імплементувати модель територіальної оборони на базовому рівні (Ізраїль), інтегрувати цифрові системи координації криз (Естонія), розробити всеохоплюючу програму стійкості (Швеція), ввести сертифікацію кризового управління (Фінляндія) та запровадити національний банк сценаріїв ризиків (Канада).
Також охарактеризовано український контекст — нормативно-правові акти, такі як Указ Президента № 479/2021 та Розпорядження КМУ № 1025-р, — які визначають стратегічні рамки формування політики національної стійкості. Визначено необхідність подальшої конкретизації імплементаційних механізмів, у тому числі на місцевому рівні, задля створення цілісної, ефективної і динамічної моделі управління стійкістю.
У підсумку підкреслено, що національна стійкість – це не лише здатність запобігати загрозам, але й зберігати функціональність в умовах невизначеності, адаптуватися і швидко відновлюватися. Це вимагає оновленої державної стратегії, яка базується на принципах відкритості, кооперації та інтеграції європейських підходів до забезпечення безпеки.
Завантаження
Посилання
Dulina, O., Rovynska, K., Slipeniuk, V. (2025). Policy and legal measures to enhance the resilience of Ukraine's critical infrastructure in the context of adaptation to global challenges. Natsionalni interesy Ukrainy. Voienni nauky, nats. bezpeka, bezpeka derzh. kordonu, no. 1 (6), 73–87. DOI: https://doi.org/10.52058/3041-1793-2025-1(6)-73-86 [in Ukrainian].
Kniazieva, O.V., Izha, M.M., Diadiura, K.O., Pakhomova, T.I., Domashevska, K.O. (2025). Stiikist do nebezpekovykh vyklykiv: ukrainskyi ta yevropeiskyi kontekst: navch. posibnyk. Odesa: NU «Odeska politekhnika», 175 s. [in Ukrainian].
Reznikova, O.O., Voitovskyi, K.Ye. Lepikhov, A.V. (2021). Orhanizatsiia systemy zabezpechennia natsionalnoi stiikosti na rehionalnomu i mistsevomu rivniakh : analit. dop.; O.O. Reznikova (Ed.). Kyiv: NISD, 140 s. [in Ukrainian].
Pro zahalnu mobilizatsiiu: Ukaz Prezydenta Ukrainy vid 24.02.2022 № 65/2022. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/65/2022#Text
Pro zaprovadzhennia natsionalnoi systemy stiikosti: Rishennia Rady nats. bezpeky i oborony Ukrainy vid 20.08.2021: stanom na 29 veres. 2021 r. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/n0065525-21#Text (data zvernennia: 09.04.2025).
Pro zatverdzhennia planu zakhodiv z realizatsii Kontseptsii zabezpechennia natsionalnoi systemy stiikosti do 2025 roku: Postanova Kabinety Ministriv Ukrainy vid 10.11.2023 № 1025-r. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1025-2023-р#Text (data zvernennia: 09.04.2025).
Pro rishennia Rady natsionalnoi bezpeky i oborony Ukrainy vid 20 serpnia 2021 roku «Pro zaprovadzhennia natsionalnoi systemy stiikosti»: Ukaz Prezydenta Ukrainy vid 27.09.2021
№ 479/2021. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/479/2021#Text (data zvernennia: 09.04.2025).
Pro skhvalennia Kontseptsii stvorennia derzhavnoi systemy zakhystu krytychnoi infrastruktury: Rozporiadzh. Kabinety Ministriv Ukrainy vid 06.12.2017 № 1009-r. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1009-2017-р#Text (data zvernennia: 09.04.2025).
Pro utvorennia Derzhavnoi sluzhby zakhystu krytychnoi infrastruktury ta zabezpechennia natsionalnoi systemy stiikosti Ukrainy: Postanova Kabinety Ministriv Ukrainy vid 12.07.2022 № 787. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/787-2022-п#Text (data zvernennia: 09.04.2025).
Reznikova, O. (2018). Zabezpechennia natsionalnoi bezpeky i natsionalnoi stiikosti: spilni y vidminni rysy. Visnyk Lvivskoho universytetu, no. 19, 170–175. [in Ukrainian].
Reznikova, O. (2019). Kontseptualni pidkhody do vyboru modeli zabezpechennia natsionalnoi stii kosti. Stratehichni priorytety, no. 1, 18–27. [in Ukrainian].
Reznikova, O.O. (2022). Natsionalna stiikist v umovakh minlyvoho bezpekovoho seredovyshcha: monohrafiia. Kyiv: NISD. 460 c. [in Ukrainian].
Rovynska, K.I., Popov M.P. (2023). Derzhavno-upravlinska bezpeka yak skladova natsionalnoi bezpeky Ukrainy. Efektyvnist derzhavnoho upravlinnia, no. 74, 69–74. DOI: https://doi.org/10.36930/507412 [in Ukrainian].
Stan baseinu Siverskoho Dintsia ta faktory vplyvu v umovakh viiskovykh dii. Tekhnichnyi zvit (OBSIe, 2018 rik). (2018). URL: https://www.osce.org/uk/project-coordinator-in-ukraine/419462 [in Ukrainian].
Shutiak, S. (2022). Sendaiska ramkova prohrama zmenshennia lykh yak instrument staloho rozvytku. Osoblyvosti zastosuvannia u myrnyi ta voiennyi chas. Kyiv: Blahod. fond «Pravo na zakhyst», 56 s. URL: https://archive.r2p.org.ua/wp-content/uploads/2022/11/sendajska_programa_ukr_web-1.pdf [in Ukrainian].
Allenby, B., Fink, J. (2005). Toward Inherently Secure and Resilient Societies. Science, 309 (5737), 1034–1036.
Gilbert, S.W. (2010). Disaster resilience: A Guide to the Literature. Special Publication (NIST SP). 1–113.
Mayunga, J. (2007) Understanding and applying the concept of community disaster resilience: A capital-based approach. Summer Academy for Social Vulnerability and Resilience Building, 68 (2), 1–16.
Preventing a Wider European Conflict. URL: https://www.cfr.org/report/preventing-wider-european-conflict
Sendai Framework for Disaster Risk Reduction 2015–2030. URL: http://www.unisdr.org
Sharing our expertise and insights on the war on Ukraine. URL: https://www.kcl.ac.uk/sharing-our-expertise-andinsights-on-the-ukraine-crisis
Sonn C., Fisher A. (1998). Sense of Community: Community Resilient Responses to Oppression and Change. Journal of Community Psychology, 26(5), 1–32.
Spilerman S., Stecklov G. (2009) Societal Responses to Terrorist Attacks. Annual Review of Sociology 35, 167–189.