Рівні оздоровчої рухової активності для дітей молодшого шкільного віку: системний огляд актуальних досліджень

  • Olena Yelizarova ДУ «Інститут громадського здоров'я ім. О. М. Марзєєва НАМН України»
  • Svitlana Hozak ДУ «Інститут громадського здоров'я ім. О. М. Марзєєва НАМН України»
  • Tetiana Stankevych ДУ «Інститут громадського здоров'я ім. О. М. Марзєєва НАМН України»
  • Alla Parats ДУ «Інститут громадського здоров'я ім. О. М. Марзєєва НАМН України»
Ключові слова: діти молодшого шкільного віку, рівень рухової активності, здоров’я, розвиток, рухова активність помірної та високої інтенсивності

Анотація

Незважаючи на те, що рухова активність різних верств населення була предметом багатьох наукових досліджень, це питання й досі не втрачає своєї актуальності. Це пов’язано з двома основними поглядами. По-перше, будь-яка рухова активність має безпосередній вплив (короткочасний і довготривалий) на організм людини через низку фізіологічних та біохімічних реакцій. По-друге, сучасні глобальні тенденції соціально-економічних змін, урбанізації, науково-технічного прогресу, розвитку інформаційних технологій в свою чергу призводять до змін способу життя дорослого і дитячого населення, зокрема, до зниження їх рухової активності. Мета дослідження – проаналізувати актуальні наукові дослідження та рекомендації щодо оптимальних рівнів оздоровчої рухової активності дітей молодшого шкільного віку. Матеріали та методи. Використовували методи структурно-логічного аналізу, бібліосемантичний. Проведено інформаційний пошук у електронних каталогах бібліотеки ім. В.І.Вернадського, PubMed, Google Scholar за ключовими словами: «Діти молодшого шкільного віку», «Учні початкової школи», «Kids», «Children» у сполученні зі словами «рухова активність», «фізичне навантаження», «фізичні вправи», «опорно-руховий апарат», «постава», «здоров’я», «розвиток», «самопочуття», «physical activity», «physical inactivity», «exercise», «promotion physical activity», «changing physical activity», «planned behavior», «physical edication», «neighborhood environment», «parental support», «health», «well-being».  Результати. Настановами з фізичної активності дітей молодшого шкільного віку у більшості країн рекомендується досягати рівень рухової активності помірної і високої інтенсивності (MVPA) 60 хвилин на день. Огляд сучасних вітчизняних досліджень свідчить про відсутність мотивації школярів до свідомого підвищення рівня фізичної культури.  Результати аналізу публікацій свідчать про недостатній обсяг рухової активності у дітей молодшого шкільного віку як в Україні, так і за кордоном. Висновки.Тому дана проблема обумовлює подальший напрямок досліджень з визначенням взаємозв’язку обсягу рухової активності молодших школярів з показниками фізичного та психічного здоров’я, а також з функціональними можливостями організму та рівнем фізичної підготовленості. Також необхідне дослідження форм та засобів для організованого фізичного навантаження, що буде цікавим і корисним для дітей цієї вікової групи. Відкритим залишається питання щодо створення національних рекомендацій щодо тривалості та кратності оздоровчої рухової активності для дітей молодшого шкільного віку.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Olena Yelizarova, ДУ «Інститут громадського здоров'я ім. О. М. Марзєєва НАМН України»

к. мед. н., пров. наук. співроб. лабораторії соціальних детермінант здоров’я дітей ДУ «Інститут громадського здоров'я ім. О. М. Марзєєва НАМН України», вул. Попудренка, 50, Київ, Україна, 02660

Svitlana Hozak , ДУ «Інститут громадського здоров'я ім. О. М. Марзєєва НАМН України»

д. мед. н., старш. наук. співроб., зав. лабораторії соціальних детермінант здоров’я дітей ДУ «Інститут громадського здоров'я ім. О. М. Марзєєва НАМН України», вул. Попудренка, 50, Київ, Україна, 02660

Tetiana Stankevych , ДУ «Інститут громадського здоров'я ім. О. М. Марзєєва НАМН України»

к. мед. н., пров. наук. співроб. лабораторії соціальних детермінант здоров’я дітей ДУ «Інститут громадського здоров'я ім. О. М. Марзєєва НАМН України», вул. Попудренка, 50, Київ, Україна, 02660

Alla Parats , ДУ «Інститут громадського здоров'я ім. О. М. Марзєєва НАМН України»

. мед. н., старш. наук. співроб., пров. наук. співроб. лабораторії соціальних детермінант здоров’я дітей ДУ «Інститут громадського здоров'я ім. О. М. Марзєєва НАМН України», вул. Попудренка, 50, Київ, Україна, 02660

Посилання

Alves JGB., Alves GV Effects of physical activity on children's growth. J Pediatr (Rio J). 2019;95(1):72-78. https://doi.org/10.1016/j.jped.2018.11.003.

Armitage CJ, Sprigg CA The roles of behavioral and implementation intentions in changing physical activity in young children with low socioeconomic status. J Sport Exerc Psychol. 2010;32(3):359-76. https://doi.org/10.1123/jsep.32.3.359.

Tremblay MS, Carson V, Chaput JP, Connor Gorber S, Dinh T, Duggan M et al. Canadian 24-Hour Movement Guidelines for Children and Youth: An Integration of Physical Activity, Sedentary Behaviour, and Sleep. Appl Physiol Nutr Metab. 2016;41(3):311-27. https://doi.org/10.1139/apnm-2016-0151.

Yavors`ka TYe. Rol` ta znachennya urokiv z fizy`chnoyi kul`tury` na oporno-ruxovy`j aparat molodshy`x shkolyariv. Formuvannya profesijnoyi kompetentnosti majbutnix pedagogiv doshkil`noyi ta pochatkovoyi osvity`. 2014. P. 481-484. [in Ukrainian]. URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/12807.

Omel`yanchy`k VM, Zhuravl`ova OA. Xaraktery`sty`ka nejrovegetaty`vnoj regulyaciyi sercevoyi diyal`nosti u ditej molodshogo shkil`nogo viku v umovax promy`slovogo regionu. Rozdil 2. Stan vegetaty`vnoyi nervovoyi sy`stemy` u ditej molodshogo shkil`nogo viku. Zaporozhsky`j medy`cy`nsky`j zhurnal. 2011;13(3):28-30. [in Ukrainian]. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Zmzh_2011_13_3_10.

Beketova GV, Dolgopolova OV. Osobly`vosti adaptaciyi ditej do fizy`chny`x ta psy`xologichny`x navantazhen`: analiz naukovy`x dzherel. Zbirny`k naukovy`x pracz` spivrobitny`kiv NMAPO im. PL Shupy`ka. 2018;2:195-205. [in Ukrainian]. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Znpsnmapo_2018_32_17.

Hozak SV, Yelizarova OT, Parats A, Filonenko О. The influence of the factors of the organization of the educational process on the vegetative tonus of children of secondary school age. Hygiene of populated places. 2014;64: 265-271. [in Ukrainian].

Afanas'ev S. Adaptacіjnі mozhlivostі vegetativnoї nervovoї sistemi u dіtej molodshogo shkіl'nogo vіku z porushennyami postavi. Theory and Methods of Physical Education and Sports. 2016;2:14-18. [in Ukrainian]. URL: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2016.2.14-18.

Hightower L. Osteoporosis: pediatric disease with geriatric consequences. Orthop Nurs. 2000;19(5):59-62. https://doi.org/10.1097/00006416-200019050-00010.

Kinuta K, Seino Y. Prevention of osteoporosis in childhood and adolescence. Clin Calcium. 2004;14(11):51-5.

Ebeling PR., Daly R.M., Kerr D.A., Kimlin M.G. Building healthy bones throughout life: an evidence-informed strategy to prevent osteoporosis in Australia. Med J Aust. 2013. Vol. 199 (S7). P. 1-46. URL: http://hdl.handle.net/10536/DRO/DU:30060407.

Telama R, Yang X, Leskinen E, Kankaanpää A, Hirvensalo M, Tammelin T et al. Tracking of physical activity from early childhood through youth into adulthood. Med Sci Sports Exerc. 2014;46(5):955-962. https://doi.org/10.1249/MSS.0000000000000181.

Gorobecz` I. A. Formuvannya kul`tury` zdorov'ya molodshy`x shkolyariv v osvitn`omu prostori. Pedagogichny`j al`manax. 2018;37:28-34. [in Ukrainian]. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/pedalm_2018_37_6.

Shy`yan BG, Papusha VG. Teoriya fizy`chnogo vy`xovannya. Ternopil`: ZBRUCh, 2000;293 s.87. [in Ukrainian].

My`xno LS. Ocinka deyaky`x pokazny`kiv fizy`chnogo zdorov'ya pershoklasny`kiv. Slobozhans`ky`j naukovo-sporty`vny`j visny`k. 2015;1 (45):91-94. [in Ukrainian]. https://doi.org/10.15391/snsv.2015-1.017.

Garkusha SV. Suchasni tendenciyi u stani zdorov'ya ditej i molodi v umovax navchannya. Pedagogika, psy`xologiya ta medy`ko-biologichni problemy` fizy`chnogo vy`xovannya i sportu. 2013;10:7-11. [in Ukrainian].URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/PPMB_2013_10_4.

Gozak SV, Yelizarova OT. Ry`zy`k rozvy`tku zaxvoryuvan` u ditej v zalezhnosti vid organizaciyi fizy`chnogo vy`xovannya v zagal`noosvitnix navchal`ny`x zakladax. Gigiyena naseleny`x miscz`: zb. nauk. pracz`. Ky`yiv, 2013;62:307-311. [in Ukrainian]. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/gnm_2013_62_55.

Lee IM, Shiroma EJ, Lobelo F, Puska P, Blair SN, Katzmarzyk PT, Effect of physical inactivity on major non-communicable diseases worldwide: an analysis of burden of disease and life expectancy. Lancet. 2012;380(9838):219-229. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(12)61031-9.

Strain T, Wijndaele K, Dempsey PC, Sharp SJ, Pearce M, Jeon J et al. Wearable-device-measured physical activity and future health risk. Nat Med. 2020;26(9):1385-1391. https://doi.org/10.1038/s41591-020-1012-3.

Krucevy`ch TYu. Teory`ya y` metody`ka fy`zy`cheskogo vospy`tany`ya. K: Oly`mpy`jskaya ly`teratura. 2003. 390 s. [in Russian].

Barbosa A, Whiting S, Simmonds P, Scotini Moreno R, Mendes R, Breda J, Physical Activity and Academic Achievement: An Umbrella Review. Int J Environ Res Public Health. 2020;17(16):5972. https://doi.org/10.3390/ijerph17165972.

Landry BW, Driscoll SW, Physical activity in children and adolescents. PM R. 2012;4(11):826-832. https://doi.org/10.1016/j.pmrj.2012.09.585.

Rodriguez-Ayllon M, Cadenas-Sánchez C, Estévez-López F, Muñoz NE, Mora-Gonzalez J, Migueles JH. Role of Physical Activity and Sedentary Behavior in the Mental Health of Preschoolers, Children and Adolescents: A Systematic Review and Meta-Analysis. Sports Med. 2019;49(9):1383-1410. https://doi.org/10.1007/s40279-019-01099-5.

Krucevy`ch TYu, Vorob`ev MI, Bezverxnya GV. Kontrol` u fizy`chnomu vy`xovanni ditej, pidlitkiv ta molodi: navchal`ny`j pidruchny`k. K.: Olimpijs`ka literatura, 2011. 224 s. [in Ukrainian].

Goncharova N, Butenko G, Usy`chenko V. Osobly`vosti ruxovoyi akty`vnosti ditej molodshogo shkil`nogo viku. Sporty`vny`j visny`k Pry`dniprov'ya. 2016;3:39-42. [in Ukrainian]. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/svp_2016_3_9

Yaciv Ya, Chepil` M. Suchasni poglyady` na realizaciyu ozdorovchoyi funkciyi fizy`chnoyi kul`tury` v ditej z uraxuvannyam yixnix vikovy`x osobly`vostej. Physical Education, Sport and Health Culture in Modern Society. 2016;2(18):204-210. [in Ukrainian]. URL: https://sport.vnu.edu.ua/index.php/sport/article/view/862.

Moskalenko A, Dorofyeyeva T. Pidvy`shhennya rivnya fizy`chnoyi pidgotovlenosti ditej molodshogo shkil`nogo viku shlyaxom kompleksnoyi sporty`vno-igrovoyi organizaciyi zanyat` z fizy`chnoyi kul`tury`. Problemy` i perspekty`vy` rozvy`tku sporty`vny`x igor i yedy`noborstv u vy`shhy`x navchal`ny`x zakladax : zb. statej XIV mizh narod. nauk. konf. (9–10 lyutogo 2018 r., Kharkiv). Xarkiv, 2018;(2):48-54. [in Ukrainian].

Shandry`gos` V, Soloduxo A. Vply`v zanyat` ruxly`vy`my` igramy` na fizy`chnu pidgotovlenist` ditej molodshogo shkil`nogo viku. Problemy` ta perspekty`vy` nauk v umovax globalizaciyi: mater. IX Vseukr. nauk. konf., Ternopil`, 18–22 ly`stopada 2013 r. / TNPU im. V. Gnatyuka. Ternopil`: TNPU, 2013. S. 218-221. [in Ukrainian].

Sembrat SV, Pogrebny`j VV. Kry`teriyi ocinky` efekty`vnosti organizaciyi procesu fizy`chnoyi pidgotovky` ditej molodshogo shkil`nogo viku. Visny`k Kam'yanecz`-Podil`s`kogo nacional`nogo universy`tetu imeni Ivana Ogiyenka. Fizy`chne vy`xovannya, sport i zdorov'ya lyudy`ny`. 2017;10:468-476. [in Ukrainian].

Sembrat S, Stepanenko V, Pogrebny`j V. Pedagogichny`j kontrol` ta indy`vidual`na ocinka fizy`chnoyi pidgotovlenosti ditej molodshogo shkil`nogo viku. Nova pedagogichna dumka. 2013;4:195-198. [in Ukrainian].

Gvozdecz`ka SV, Ry`balko PF, Prokopova LI. Pidvy`shhennya rivnya fizy`chnoyi pidgotovlenosti ditej molodshogo shkil`nogo viku na osnovi vy`kory`stannya indy`vidual`ny`x zavdan`. Pedagogichni nauky`: teoriya, istoriya, innovacijni texnologiyi. 2016;1(55):197-204. [in Ukrainian].URL:http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/824.

Zaqout M, Michels N, Bammann K, Ahrens W, Sprengeler O, Molnar D Et al. Influence of physical fitness on cardio-metabolic risk factors in European children. The IDEFICS study. Int J Obes (Lond). 2016;40(7):1119-1125. https://doi.org/10.1038/ijo.2016.22.

De Miguel-Etayo P. Gracia-Marco L, Ortega FB, Intemann T, Foraita R, Lissner L Et al. Physical fitness reference standards in European children: the IDEFICS study. Int J Obes (Lond). 2014;38(2):57-66. https://doi.org/10.1038/ijo.2014.136.

Milanese C, Sandri M, Cavedon V, Zancanaro C The role of age, sex, anthropometry, and body composition as determinants of physical fitness in nonobese children aged 6-12. Peer J. 2020. Vol. 8. e8657. https://doi.org/10.7717/peerj.8657.

Golle K, Muehlbauer T, Wick D, Granacher U, Physical Fitness Percentiles of German Children Aged 9-12 Years: Findings from a Longitudinal Study. PLoS One. 2015;10(11):E0142393. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0142393.

Emeljanovas A, Mieziene B, Cesnaitiene VJ, Fjortoft I., Kjønniksen L. Physical Fitness and Anthropometric Values Among Lithuanian Primary School Children: Population-Based Cross-Sectional Study. J Strength Cond Res. 2020;34(2):414-421. https://doi.org/10.1519/JSC.0000000000003387.

Fjørtoft I, Pedersen AV, Sigmundsson H, Vereijken B. Measuring physical fitness in children who are 5 to 12 years old with a test battery that is functional and easy to administer. Phys Ther. 2011;91(7):1087-1095. https://doi.org/10.2522/ptj.20090350.

Tambalis KD, Panagiotakos DB, Psarra G, Daskalakis S, Kavouras SA, Geladas N Et al. Physical fitness normative values for 6-18-year-old Greek boys and girls, using the empirical distribution and the lambda, mu, and sigma statistical method. Eur J Sport Sci. 2016;16(6):736-746. https://doi.org/10.1080/17461391.2015.1088577.

Vanhelst J, Labreuche J, Béghin L, Drumez E, Fardy PS, Chapelot D et al. Physical Fitness Reference Standards in French Youth: The BOUGE Program. J Strength Cond Res. 2017;31(6):1709-1718. https://doi.org/10.1519/JSC.0000000000001640.

Tanaka C, Tanaka M, Inoue S, Okuda M, Tanaka S Gender differences in physical activity and sedentary behavior of Japanese primary school children during school cleaning time, morning recess and lunch recess. BMC Public Health. 2019;19(1):985. https://doi.org/10.1186/s12889-019-7256-5.

Nettlefold L, McKay HA, Warburton DE, McGuire KA, Bredin SS, Naylor PJ. The challenge of low physical activity during the school day: at recess, lunch and in physical education. British Journal of Sports Medicine. 2011;45(10):813-819. https://doi.org/10.1136/bjsm.2009.068072.

Results from the School Health Policies and Practices Study 2014. U.S. Department of Health and Human Services Centers for Disease Control and Prevention. 2015. 180 p. URL : https://www.cdc.gov/healthyschools.

Pate RR, O'Neill JR. Summary of the American Heart Association scientific statement: promoting physical activity in children and youth: a leadership role for schools. J Cardiovasc Nurs. 2008;23(1):44-49. https://doi.org/10.1097/01.JCN.0000305056.96247.bb.

Antonik VI, Antonik IP, Andrianov VYe. Anatomiya, fiziologiya ditej z osnovamy` gigiyeny` ta fizy`chnoyi kul`tury`. Navchal`ny`j posibny`k. K.: Profesional, 2020;336 s. [in Ukrainian].

Krucevy`ch TYu. Osnovni napryamky` vdoskonalennya program fizy`chnogo vy`xovannya shkolyariv. Teoriya i metody`ka fizy`chnogo vy`xovannya i sportu. 2006;4:21. [in Ukrainian].

Gozak SV. Vply`v chy`nny`kiv navchal`nogo procesu na pokazny`ky` zdorov'ya shkolyariv. Dovkillya i zdorov'ya. 2012;3:17-20.45. [in Ukrainian].

Pangelova N, Krasov O. Sporty`vno-igrovy`j metod organizaciyi fizy`chnogo vy`xovannya shkolyariv u zarubizhny`x krayinax. Sporty`vny`j visny`k Pry`dniprov'ya. 2014;2:119-123. [in Ukrainian]. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/svp_2014_2_26.

Kim J. Are physical education-related state policies and schools’ physical education requirement related to children’s physical activity and obesity? J Sch Health. 2012;82(6):268-276. https://doi.org/10.1111/j.1746-1561.2012.00697.x.

Siedentop DL. National plan for physical activity: education sector. J Phys Act Health. 2009;6(S.2):168-180. https://doi.org/10.1123/jpah.6.s2.s168.

Francis E., Hivner E., Hoke A., Ricci T., Watach A., Kraschnewski J. Quality of local school wellness policies for physical activity and resultant implementation in Pennsylvania schools. J Public Health (Oxf). 2018. Vol. 40(3). P. 591-597. https://doi.org/10.1093/pubmed/fdx130.

Hollis J.L., Williams A.J., Sutherland R., Campbell E., Nathan N., Wolfenden L. et al. A systematic review and meta-analysis of moderate-to-vigorous physical activity levels in elementary school physical education lessons. Prev Med. 2016. Vol. 86. P. 34-54. https://doi.org/10.1016/j.ypmed.2015.11.018.

Lonsdale C, Rosenkranz RR, Peralta LR, Bennie A, Fahey P, Lubans DR. A systematic review and meta-analysis of interventions designed to increase moderate-to-vigorous physical activity in school physical education lessons. Prev Med. 2013. Vol.56(2). P.152-161. https://doi.org/10.1016/j.ypmed.2012.12.004.

Omura JD, Hyde ET, Watson KB, Sliwa SA, Fulton JE, Carlson SA. Prevalence of children walking to school and related barriers-United States, 2017. Prev Med. 2019. Vol. 118. P. 191-195. https://doi.org/10.1016/j.ypmed.2018.10.016.

Huertas-Delgado F.J., Herrador-Colmenero M., Villa González E., Aranda-Balboa M.J., Cáceres M.V., Mandic S., Chillón P. Parental perceptions of barriers to active commuting to school in Spanish children and adolescents. Eur J Public Health. 2017;27(3):416-421. https://doi.org/10.1093/eurpub/ckw249.

Aranda-Balboa MJ, Huertas-Delgado FJ, Herrador-Colmenero M, Cardon G, Chillón P. Parental barriers to active transport to school: a systematic review. Int J Public Health. 2020;65(1):87-98. https://doi.org/10.1007/s00038-019-01313-1.

Wilson K., Clark A.F., Gilliland J.A. Understanding child and parent perceptions of barriers influencing children’s active school travel. BMC Public Health. 2018:18(1):1053. https://doi.org/10.1186/s12889-018-5874-y.

Panter JR, Jones AP, van Sluijs EM, Griffin SJ. Attitudes, social support and environmental perceptions as predictors of active commuting behaviour in school children. J Epidemiol Community Health. 2010;64(1):41-48. https://doi.org/10.1136/jech.2009.086918.

Sember V., Starc G., Kovač M., Golubič M., Jurak G. Spremenimo slabo prakso “dostavljanja” otrok violo. Sport: Revija Za Teoreticna in Prakticna Vprasanja Sporta. 2019;67(1/2):193-198.

Larouche R, Saunders TJ, Faulkner G, Colley R, Tremblay M. Associations between active school transport and physical activity, body composition, and cardiovascular fitness: a systematic review of 68 studies. J Phys Act Health. 2014;11(1):206-227. https://doi.org/10.1123/jpah.2011-0345.

Voss C, Sandercock G. Aerobic fitness and mode of travel to school in English schoolchildren. Med Sci Sports Exerc. 2010;42(2):281-287. https://doi.org/10.1249/MSS.0b013e3181b11bdc.

Parrish AM, Tremblay MS, Carson S, Veldman SLC., Cliff D, Vella S Et al. Comparing and assessing physical activity guidelines for children and adolescents: a systematic literature review and analysis. Int J Behav Nutr Phys Act. 2020;17(1):16. https://doi.org/10.1186/s12966-020-0914-2.

On the move. National strategy for physical activity promoting health and wellbeing 2020 / Publications of the Ministry of Social Affairs and Health 2013:14. 64 p. URL: 978-952-00-3417-7_korj.pdf.

Nordic Nutrition Recommendations 2012. Integrating nutrition and physical activity / Nordic Council of Ministers. 2014. URL: http://dx.doi.org/10.6027/Nord2014-002.

Global Recommendations on Physical Activity for Health. Geneva : World Health Organization, 2010. 60 p.

Physical Activity Guidelines for Americans, 2nd edition / U.S. Department of Health and Human Services. Washington, 2018: 118 p.

Australian 24-Hour Movement Guidelines for Children and Young People (5-17 years) – An Integration of Physical Activity, Sedentary Behaviour and Sleep. Canberra: Department of Health, Australian Government, 2019.

Carson V, Chaput JP, Janssen I, Tremblay MS. Health associations with meeting new 24-hour movement guidelines for Canadian children and youth. Prev Med. 2017;95:7-13. doi: 10.1016/j.ypmed.2016.12.005.

Roman-Vilas B., Chaput J.P., Katzmarzyk P.T., Fogelholm M., Lambert E.V., Maher C. et al. Proportion of children meeting recommendations for 24-hour movement guidelines and associations with adiposity in a 12-country study. Int J Behav Nutr Phys Act. 2016;13(1):123. https://doi.org/10.1186/s12966-016-0449-8

Опубліковано
2021-06-07
Як цитувати
Yelizarova, O., Hozak , S., Stankevych , T., & Parats , A. (2021). Рівні оздоровчої рухової активності для дітей молодшого шкільного віку: системний огляд актуальних досліджень. Актуальні проблеми сучасної медицини, (7). https://doi.org/10.26565/2617-409X-2021-7-04
Розділ
Оригінальні дослідження