Metautopic Discourse in Antoine Volodine`s novels

  • Victoriya CHUB
Keywords: Antoine Volodine, post-exoticism, meta-utopia, dystopia, utopic discourse

Abstract

Poetical dominants of the novels by A. Volodine appear as the combination of elements of historical, political, science fiction discourses, aimed to represent the irreal world as the possible one. Within the aesthetic space of postmodernism, A. Volodine develops the reflection on the problem of relations in the triad of human/society/civilization in a fictional form. This original genre form combines various utopian modus elements: dystopian one in the denial of the utopian project and showing the individual`s impersonality and social decline in the conditions of utopia ("Minor Angels"), dystopian one – in the negative reality representations similar to the modernist detachment and «black novels» ("Dondog"), counter-utopian one – in the ironic interpretation of the 20th century utopia/dystopia tradition in terms of postmodernist mindset ("Bardo or not Bardo"). Such modifications resulted in the attribution of A. Volodine`s postmodernist novels as meta-utopia that is the architextual form based on the utopian canon, a kind of parody and rethinking of the utopia.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Безчотнікова, С. В. (2008). Російська літературна антиутопія межі ХХ–ХХI століть: динаміка розвитку, вектори модифікацій, типологія. Д-р філол. наук. Київський національний університет імені Тараса Шевченка.

Бовсунівська, T. B. (2010). Когнітивна жанрологія та поетика. Київ: ВПЦ «Київський університет».

Воробьева, А. Н. (2009). Русская антиутопия ХХ – начала ХХІ веков в контексте мировой антиутопии. Д-р филол. наук. Самарская государственая академия культуры и искусств.

Детю, Ф. (2008). Антуан Володин: портрет художника-сталкера. In: А. Володин. Малые ангелы. Москва: ОГИ.

Ковтун, С. Н. (1999). Поэтика необычайного: художественные миры фантастики, волшебной сказки, утопии, притчи и мифа. Москва: МГУ.

Козьмина, Е. Ю. (2005). Поэтика романа-антиутопии: на материале русской литературы XX века. Канд. филол. наук. Российский государственный гуманитарный университет.

Подлубнова, Ю. С. (2007). Метажанры, мегажанры и другие жанровые образования в русской культуре. In: В. М. Головко, Герменевтика литературных жанров. Ставрополь: Ставропольский госдарственный университет.

Тимофеева, А. В. (1995). Жанровое своеобразие романа-антиутопии в русской литературе 60-80-х годов XX

века. Канд. филол. наук. Российский университет дружді народов.

Федух, І. С. (2015). Жанр антиутопії у постмодерністичному дискурсі. Актуальні проблеми філології та перекладознавства, Вип. 9.

Фуко, М. (2004). Археология знания. Санкт-Петербург: ИЦ «Гуманитарная Академия». Чаликова, В. (1994). Утопия и свобода. Москва: Весть.

Чаликова, В. А. (1991). Утопия и утопическое мышление. Москва: Прогресс.

Шервашидзе, В. В. (2007). Тенденции и перспективы равития французского романа. Вопросы литературы, [online] №2. Available at http://magazines.russ.ru/voplit/2007/2/sh7.html [Accessed 28 Jan. 2019].

Шишкина, С. Г. (2007). Литературная антиутопия: к вопросу о границах жанра. Вестник гуманитарного факультета ИГХТУ, [online] №2. Available at https://www.isuct.ru/e-publ/vgf/sites/ru.e-publ.vgf/files/2007/vgf-2007- 02-199.pdf [Accessed 28 Jan. 2019].

Шишкина, С. Г. (2009). Истоки и трансформации жанра литературной утопии в ХХ веке. Иваново: Ивановский гос. Химико-технологический ун-т.

Braga, C. (2006). Utopie, eutopie, dystopie et anti-utopie. Metabasis. Rivista di filosofia, [online] №2. Available at http//www.metabasis.it/articoli/2/2_Braga.pdf [Accessed 28 Jan. 2019].

Briot, F. (1995). Les Chimères d'Antoine Volodine. Roman 20–50, №19.

Cіoranescu, A. (1972). L 'avenir du passé: utopie et littérature. Paris: Gallimard.

Epelboin, A. (2013). L’utopie de la fin et la fin de l’utopie. Littérature, Histoire, Politique, №8.

Huglo, M. and Wagneur, J. (2003). The Post-Exotic Connection: Passage to Utopia. SubStance, Volume 32(2).

Lamarre, M. (2014). Ruines de l'utopie. Antoine Volodine, Olivier Rolin. Villeneuve d'Ascq: Presses universitaires du Septentrion.

Morson, G. (1981). The boundaries of genre: Dostoevsky’s Diary of a Writer and the Traditions of Literary Utopia. Austin: University of Texas Press, 1981.

Richard, C. (2012). Politiques de la littérature, politiques du lien chez Antoine Volodine et François Bon. Paris: Archives cotemporaines.

Roche, A. (2013). « Vrai à cent pour cent ». Itinéraires, [online] Volume 2013(1). Available at http://journals.openedition.org/itineraires/838 [Accessed 28 Jan. 2019].

Ruffel, L. (2007). Volodine post-exotique. Nantes: C. Defaut. Volodine, A. (2004). Bardo or not Bardo. Paris: Seuil.

Volodine, A. (1999). Des anges mineurs. Paris: Seuil. Volodine, A. (2003). Dondog. Paris: Éd. du Seuil.

Volodine, A. (1998). Le post-exotisme en dix leçons, leçon onze. Paris: Gallimard. Volodine, A. (2015). Terminus radieux. Paris: Points.

Published
2019-03-07
How to Cite
CHUB, V. (2019). Metautopic Discourse in Antoine Volodine`s novels. Accents and Paradoxes of Modern Philology, 1(3), 58-75. https://doi.org/10.26565/2521-6481-2018-3-4