School and gender history: Together cannot be apart

Keywords: school history, gender history, school history textbooks, biographical history

Abstract

Goal: Is to analyze the possibilities of incorporating the achievements of gender history into school courses on the history of Ukraine, which will help students to form an understanding of the gender dimension of historical processes and social reality, and provide skills of critical and systematic analysis of historical phenomena and events. 

Methodology The application of general scientific principles of analysis and synthesis is combined with the methods of gender analysis, which is based on the denial of the androcentricity of scientific discourse as universal, recognizing the multiplicity and variability of the impact of historical events, phenomena and processes on men and women. 

The scientific novelty of the study is to determine the impact of the scientific achievements of gender history researchers on the school history course, ways to apply the work of domestic scholars to develop students' skills of critical understanding of social processes in the past.  It has been established that educational texts, although they contain coverage of certain issues of gender history, do not allow tracing the continuity and mechanisms of reproduction of gender inequality, only partially represent women's experience, and form sporadic and non-systematic knowledge of the mechanisms of social stratification and the impact of women on the development of society.

In the context of building a civil society, it is important to develop in students an awareness of equal rights and opportunities for all citizens, respect for their rights, recognition of the rule of law and gender equality through the understanding of history. The textbook, which contains such a component as the gender dimension of historical processes and phenomena, helps to critically comprehend historical processes and develops skills in analyzing the present. 

Conclusions: Based on the analysis of the coverage of gender history issues in high school history textbooks, it was found that gender issues are gradually finding their place in school history. Women's experience is represented in educational texts through the inclusion of oral memories of historical events by women, and female figures are represented by biographies of famous cultural figures and widely used visual sources. Some textbooks contain excerpts from the works of scholars working in gender history, bringing in a professional perspective on certain issues, or contain certain definitions that give a theoretical character to the phenomena or processes under analysis. However, references to women are rather fragmented, and the idea of women as a separate social group is not systematic. The use of women's biographies or personal sources is often not accompanied by tasks to develop critical thinking and identify the root causes of gender inequality. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Аніщук Н. В. Зв'язок гендерної історії та історії України. Вчені записки ТНУ імені В. Вернадського. Серія: Історичні науки. 2023. Т. 34. № 1. С. 300-304.

Байдак М. Війна як виклик і можливість. Українки в роки Першої світової війни. Львів, 2021. 320 с.

Державний стандарт профільної середньої освіти. (25. 07.2024 р. ) URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/851-2024-п#Text (Дата звернення 23.03.2025)

Жінки Центральної та Східної Європи у Другій світовій війні: гендерна специфіка досвіду в часи екстремального насильства. Зб. наук. праць. К, 2015.

Історія України. Всесвітня історія. 6-11 класи. Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти. 2022. URL: https://mon.gov.ua/osvita-2/zagalna-serednya-osvita/osvitni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv (Дата звернення 06.07. 2023)

Кісь О. Р. Голодомор крізь призму жіночого досвіду виживання. Українські жінки в горнилі українізації. Харків, 2017. С. 156-176.

Коваль Р. Жінки у визвольній війні. Історії, біографії, спогади 1917-1930. Київ, 2020. 432 с.

Манґ Ф. Чи позначені гендером підручники історії. Про рівність статей. Збірник. Пер. з фр. під заг. ред. О. Хоми. Київ, Альтпрес, 2007. С. 350-367.

Перо М. Як писати історію жінок: розповідь про одну з французьких спроб. Про рівність статей. Збірник. Пер. З фр. під заг. ред.. О. Хоми. Київ, Альтпрес, 2007. С. 60-74.

Підручники: Власов В. С. Історія України. Рівень стандарту. 11 клас. Київ: Літера ЛТД, 2019; Гісем О. В. Історія України. Рівень стандарту. 11 клас Харків: Ранок, 2019; Даниленко В. М. Історія України. Рівень стандарту. 11 клас. Київ: Ґенеза, 2019; Мудрий М. М. Історія: Україна і світ. Рівень стандарту. 11 клас 11 клас. Київ: Ґенеза, 2019; Сорочинська Н. М. Історія України. Рівень стандарту. 11 клас. Київ: Навчальна книга-Богдан, 2019; Струкевич О. К. Історія України. Рівень стандарту 11 клас. Київ: Грамота, 2019; Хлібовська Г. М. Історія україни. Рівень стандарту. 11 клас. Київ: Астон, 2024. Бурнейко І. О. Історія України. Рівень стандарту 10 клас. Київ: Астон, 2018; Власов В. С. Історія України. Рівень стандарту. 10 клас. Київ: Літера ЛТД, 2018; Гісем О. В. Історія України. Рівень стандарту. 10 клас. Харків: Ранок, 2018; Даниленко В. М. Історія України. Рівень стандарту. Київ: Генеза, 2019; Мудрий М. М. Історія: Україна і світ. Рівень стандарту. 10 клас. Київ: Генеза, 2018; Пометун О. І. Електронний додаток до підручника Історія України. Рівень стандарту 10 клас. Київ: УОВЦ «Оріон», 2018; Пометун О. І. Історія України. Рівень стандарту 10 клас. Київ: УОВЦ «Оріон», 2018; Сорочинська Н. М. Історія України. Рівень стандарту. 10 клас. Київ: «Навчальна книга-Богдан», 2018; Струкевич О. К. Історія України. Рівень стандарту 10 клас. Київ: Грамота, 2018; Хлібовська Г. М. Історія України. Рівень стандарту. 10 клас. Київ: Астон, 2023.
URL: https://uahistory.co/pidruchniki/ukraine-history.php (Дата звернення 29.03.2025)

Подобна Є. Дівчата зрізають коси. Книга спогадів/російсько-українська війна. Київ, 2018. 346 с.

Ріо-Сарсей М. Історія: написання і викладання. Про рівність статей. Збірник. Пер. З фр. під заг. ред.. О. Хоми. Київ, Альтпрес, 2007. С. 75-90.

Тебо Ф. Жіноча та гендерна історія у Франції: сучасні тенденції. URL:https://www.historians.in.ua/index.php/en/doslidzhennya/1487-fransuaza-tebo-zhinocha-ta-genderna-istoriia-u-frantsii-kharakterystyky-ta-suchas%20ni-tendentsii (Дата звернення 29.03.2025)

Українки в історії. За заг. ред. В. Борисенко. Київ, Либідь, 2004. 328 с.

References

Anishchuk N. V. The connection between gender history and the history of Ukraine. Scientific notes of Vernadsky TSNU. Series: Historical Sciences. 2023. Т. 34. № 1. С. 300-304. (In Ukrainian)

Baidak M. War as a Challenge and an Opportunity. Ukrainian women during the First World War. Lviv, 2021. 320 p. (In Ukrainian)

State standard of specialized secondary education. (25.07.2024) URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/851-2024-п#Text (applicatin day: 30.07.2024)

Women of Central and Eastern Europe in the Second World War: Gender Specificity of Experience in Times of Extreme Violence. Collection of scientific works. К, 2015. (In Ukrainian)

History of Ukraine. World history. 6-11 grades. Curriculum for general secondary education institutions. 2022. URL: https://mon.gov.ua/osvita-2/zagalna-serednya-osvita/osvitni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv. (application day: 06.07.2023)

Kis O. Holodomor through the prism of women's experience of survival. Ukrainian women in the crucible of Ukrainization. Kharkiv, 2017. С. 156-176. (In Ukrainian)

Koval R. Women in the Liberation War. Stories, biographies, memoirs 1917-1930. Kyiv, 2020. 432 с. (In Ukrainian)

Mang F. Are history textbooks marked with gender? On gender equality. Collection. Translated from the French under the editorship of O. Khoma. Kyiv: Altpress, 2007. С. 350-367. (In Ukrainian)

How to write the history of women: a story about one of the French attempts. On gender equality. Collection. Translated from the French under the editorship of O. Khoma. Kyiv, Altpress, 2007. С. 60-74. (In Ukrainian)

Textbooks: Vlasov V.S. History of Ukraine. Standard level. Grade 11 “Lita LTD”, 2019; Gisem O. V. History of Ukraine. Standard level. Grade 11 “Morning”, 2019; Danilenko V. M. History of Ukraine. Standard level. 11th grade “Genesis”, 2019; Mudryy MM History: Ukraine and the World. Standard level. 11th grade 11th grade. “Genesis”, 2019; Sorochynska N. M. History of Ukraine. Standard level. Grade 11 “Study Book-Bogdan”, 2019; Strukevych O. K. History of Ukraine. Standard level 11th grade “Gramota”, 2019; Khlibovska H. M. History of Ukraine. Standard level. 11th grade. Kyiv, Aston, 2024. Burneyko I. O. History of Ukraine. Standard level 10th grade. “Aston, 2018; Vlasov V.S. History of Ukraine. Standard level. Grade 10 “Lita LTD”, 2018; Gisem O. V. History of Ukraine. Standard level. Grade 10 “Morning”, 2018; Danilenko V. M. History of Ukraine. The level of the standard. “Genesis”, 2019; Mudryi M. History: Ukraine and the World. Standard level. 10th grade. “Genesis”, 2018; Pometun Electronic supplement to the textbook History of Ukraine. Standard level 10th grade UOVC “Orion”, 2018; Pometun O. History of Ukraine. Level of standard 10th grade UOVC “Orion”, 2018; Sorochynska N. M. History of Ukraine. Standard level. 10th grade. “Study Book-Bogdan”, 2018; Strukevych O. K. History of Ukraine. Standard level 10th grade “Gramota”, 2018; Khlibovska H. M. History of Ukraine. Standard level. 10th grade. Kyiv, Aston, 2023.
Podobna E. Girls cut their hair. A book of memoirs / Russian-Ukrainian war. К.,2018. 346 с. (In Ukrainian)

Rio-Sarsei M. History: writing and teaching. On the gender equality. Collection. Translated from the French under the editorship of O. Khoma. Kyiv, Altpress, 2007. С. 75-90. (In Ukrainian)

Tebo F. Women's and Gender History in France: Current Trends. URL: https://www.historians.in.ua/index.php/en/doslidzhennya/1487-fransuaza-tebo-zhinocha-ta-genderna-istoriia-u-frantsii-kharakterystyky-ta-suchas%20ni-tendentsii. (application day: 29.03.2025)

Ukrainian women in history. Under the general editorship of V. Borysenko. Kyiv, Lybid, 2004. 328 с. (In Ukrainian)
Published
2025-06-14
How to Cite
Nikolaienko, O. (2025). School and gender history: Together cannot be apart. V. N. Karazin Kharkiv National University Bulletin ‘History of Ukraine. Ukrainian Studies: Historical and Philosophical Sciences’, 40, 122-129. https://doi.org/10.26565/2227-6505-2024-40-13
Section
ІСТОРІОГРАФІЯ ТА ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА ІСТОРІЯ