Evaluation of the quality of the educational process content and organization by Ukrainian students, (based on empirical research)

  • Iuliia Soroka V. N. Karazin Kharkiv National University, 4, Svoboda Sq., Kharkov 61022, Ukraine, soroka70@gmail.com http://orcid.org/0000-0002-4158-1636
Keywords: students, learning process, student-centred education

Abstract

The article is devoted to an analysis of the results of research of Ukrainian students position to the education reform, namely the aspect of student’s assessment of the quality, content and organisation of the learning process. The ongoing reform of the Ukrainian education provides practical research context, and its conceptual context was student-centred education (SCL). According to students opinion, the most problematic areas in their education right now is the lack of practical training, the imbalance in the profile and the rest of the courses, the isolation of university specialties from the labor market, as well as the tedious teaching. These findings are analysed in the context of SCL, as well as practical recommendations to overcome these problems were providing. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Iuliia Soroka, V. N. Karazin Kharkiv National University, 4, Svoboda Sq., Kharkov 61022, Ukraine, soroka70@gmail.com

doctor of sociological sciences, associate professor of Sociology School

References

1. Сорока Ю.Г. Практикуючи студентоцентровану освіту: діагностичні аспекти студентських очікувань / Ю. Сорока // Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи». – 2014. – № 1101. – С. 190–194.

2. Зіменкова Д.М., Сорока Ю.Г. Зворотній зв’язок в перспективі студентоцентрованої освіти / Д.М. Зіменкова, Ю.Г. Сорока. – Методологія, теорія та практика дослідження сучасного суспільства. Збірник наукових праць. Том 21. – Х.: ХНУ ім. В.Н. Каразіна, 2015. – С. 246– 250.

3. Сорока Ю. Г. Виклики та перспективи студентоцентрованої освіти // Соціологія та суспільство: взаємодія в умовах кризи. ІІ конгрес САУ: Тези доповідей (Харків, 17-19 жовтня 2013 р.) – Х.: ХНУ імені В.Н. Каразіна, – С. 179–181.

4. Смислові перспективи навчання/вивчення соціології: студентоцентрована освіта (Матеріали круглого столу одноіменної назви, який відбувся в рамках ІІ конгресу Соціологічної асоціації України, 17–19 жовтня 2013 р.) / Ю. Сорока, Л. Малес, Н. Костенко, О. Плахотнік, Т. Марценюк, М. Маєрчик, М. Гоманюк, Т. Зуб, М. Соболевська, С. Бабенко // Соціологія: теорія методи, маркетинг. – 2014. – № 3. – С 185–203. (Текст виступу Сороки Ю.Г. міститься на с. 186–187)
Published
2016-10-24
How to Cite
Soroka, I. (2016). Evaluation of the quality of the educational process content and organization by Ukrainian students, (based on empirical research). Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Sociological Studies of Contemporary Society: Methodology, Theory, methods", 36, 114-122. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/6546
Section
Researches of the Problems of Youth and Education