ЕМОЦІЙНИЙ ІНТЕЛЕКТ І САМОСВІДОМІСТЬ ЯК ДРАЙВЕРИ ЕФЕКТИВНОГО ЛІДЕРСТВА В МЕДИЧНИХ ЗАКЛАДАХ
Анотація
У статті досліджується роль емоційного інтелекту (ЕІ) та самосвідомості як ключових чинників формування ефективного лідерства в медичних закладах. Акцент зроблено на специфіці управлінського середовища в установах охорони здоров’я, де лідери щоденно стикаються з високим рівнем емоційного навантаження, кадровими викликами та необхідністю ухвалення рішень у складних умовах. Показано, що високий рівень емоційного інтелекту сприяє підвищенню емоційної стабільності керівників, формуванню довіри, покращенню міжособистісної взаємодії в колективах та загальному зростанню продуктивності праці.
Особливу увагу приділено самосвідомості як основному компоненту емоційного інтелекту, що забезпечує здатність керівника до рефлексії, об’єктивної самооцінки, етичного прийняття рішень і конструктивної поведінки в умовах стресу. Розкрито зв’язок між рівнем самосвідомості та здатністю формувати інклюзивну, відкриту організаційну культуру, що підтримує ефективне управління в умовах турбулентності.
Методологічною основою дослідження є якісний контент-аналіз актуальних наукових публікацій, а також критичний огляд зарубіжних і вітчизняних практик розвитку емоційного інтелекту серед медичних керівників. Виявлено головні бар’єри на шляху розвитку ЕІ, зокрема: відсутність часу на саморефлексію, дефіцит структурованих навчальних програм, нестача організаційної підтримки, а також нерозуміння економічної ефективності емоційно інтелектуального лідерства.
Запропоновано комплекс заходів щодо подолання виявлених бар’єрів: впровадження програм коучингу та наставництва, використання інструментів оцінювання емоційної компетентності, розробка навчальних курсів з акцентом на самосвідомість, створення рефлексивного середовища та формування відкритої культури зворотного зв’язку. Підкреслюється, що розвиток емоційного інтелекту лідерів медичних установ позитивно впливає не лише на емоційне здоров’я персоналу, а й на економічні результати організації, якісне надання медичних послуг та репутацію закладу в очах пацієнтів. Отримані результати мають практичне значення для управлінців, дослідників та освітян у сфері медичного менеджменту.
Завантаження
Посилання
Zahray, L. D. (2021). Emotional intelligence as a component of a manager’s professional competence. Scientific Notes of V. I. Vernadsky Taurida National University. Series: Psychology. Applied Psychology. Professional and Organizational Psychology, 32(6), 47–54. doi: https://doi.org/10.32838/2709-3093/2021.6/08 (in Ukrainian)
Korniichuk, O., & Korniichuk, D. (2024). Study of competence and ethics in the managerial activity of a physician-leader. Society and National Interests, 4(4), 51–62. doi: https://doi.org/10.52058/3041-1572-2024-4(4)-51-62 (in Ukrainian)
Lavrentieva, O. O., & Krupskyi, O. P. (2023). Models for development of leadership qualities in student youth: Domestic and foreign experience. Alfred Nobel University Journal of Pedagogy and Psychology, 2(26), 134–148. doi: https://doi.org/10.32342/2522-4115-2023-2-26-14 (in Ukrainian)
Stasiuk, Y., Vainilovych, I., & Kobchenko, A. (2024). The role of emotional intelligence and professional culture in the development of higher education institutions. Challenges and Issues of Modern Science, 3, 214–222. Retrieved from https://cims.fti.dp.ua/j/article/view/265 (in Ukrainian)
Abraham, R. (1999). Emotional intelligence in organizations: A conceptualization. Genetic, social, and general psychology monographs, 125(2), 209-224.
Andargie, E. M., Sertsewold, S. G., Andargie, T. M., Tewabe, H. W., Kassaw, A., Adem, Y. F., & Negash, W. D. (2025). Emotional Intelligence and associated factors among case team leaders in Health Centers of East Gojam Zone, Northwest Ethiopia: A facility based cross-sectional study. doi: https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-5767199/v1
Best, J., Ruedinger, E., Marquardt, D., Menzel, B., & Kim, S. (2025). Twelve Tips for Teaching Speaking Up and Listening for Promoting Patient Care and Self-Advocacy. MedEdPublish, 15, 1-9. doi: https://doi.org/10.12688/mep.20796.1
Boyatzis, R. E., Goleman, D., & Rhee, K. (2000). Clustering competence in emotional intelligence: Insights from the Emotional Competence Inventory (ECI). Handbook of emotional intelligence, 99(6), 343-362. Retrieved from https://www.eiconsortium.org/pdf/eci_acticle.pdf
Bru-Luna, L. M., Martí-Vilar, M., Merino-Soto, C., & Cervera-Santiago, J. L. (2021). Emotional Intelligence Measures: A Systematic Review. Healthcare, 9(12), 1696. doi: https://doi.org/10.3390/healthcare9121696
Cao, Y., Gao, L., Fan, L., Jiao, M., Li, Y., & Ma, Y. (2022). The influence of emotional intelligence on job burnout of healthcare workers and mediating role of workplace violence: a cross sectional study. Frontiers in public health, 10, 892421. doi: https://doi.org/10.3389/fpubh.2022.892421
Cavaness, K., Picchioni, A., & Fleshman, J. W. (2020). Linking emotional intelligence to successful health care leadership: the big five model of personality. Clinics in colon and rectal surgery, 33(04), 195-203. doi: https://doi.org/10.1055/s-0040-1709435
Chaudry, A., Hussain, P. M., Halari, S., Thakor, S., Sivapalan, A., Ikar, A., Okhiria, T., & Meyer, E. (2024). What Is the Impact of Leaders with Emotional Intelligence on Proxy Performance Metrics in 21st Century Healthcare? - A Systematic Literature Review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 21(11), 1531. doi: https://doi.org/10.3390/ijerph21111531
Coronado-Maldonado, I., & Benítez-Márquez, M.-D. (2023). Emotional intelligence, leadership, and work teams: A hybrid literature review. Heliyon, 9(10), e20356. doi: https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e20356
Curran, V. R., Hollett, A., Simmons, K., Stuckless, T., & Radu, G. (2024). A Phenomenological Study of Postgraduate Medical Trainees’ Incidental Learning Experiences and Psychological Well-Being During the COVID-19 Pandemic. Cureus. 16(2), e54937. doi: https://doi.org/10.7759/cureus.54937
Currie, J., & Currie, G. M. (2022). Emotional Intelligence and Productive Relationships with Patients and Colleagues. Journal of Nuclear Medicine Technology, 50(4), 357–365. doi: https://doi.org/10.2967/jnmt.122.264052
Fowler, K. R., Robbins, L. K., Field, A., & Avitia, G. (2025). Role of emotional intelligence in nursing leadership. Nursing Management, 56(5), 19–25. doi: https://doi.org/10.1097/nmg.0000000000000251
Ghrayeb, F., Zaben, K., Haddad, R. H., Ghrayeb, N., Barhoush, M., Zuraikat, N., & Abuejheisheh, A. J. (2025). Exploring the relationship between emotional intelligence and communication skills in nurses: a cross-sectional study. BMC nursing, 24(1), 1002. doi: https://doi.org/10.1186/s12912-025-03679-5
Goleman, D. (2017). Leadership that gets results. In Leadership perspectives (pp. 85-96). Routledge. Retrieved from https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9781315250601-9/leadership-gets-results-daniel-goleman
Gómez-Leal, R., Holzer, A. A., Bradley, C., Fernández-Berrocal, P., & Patti, J. (2022). The relationship between emotional intelligence and leadership in school leaders: A systematic review. Cambridge Journal of Education, 52(1), 1-21. doi: https://doi.org/10.1080/0305764X.2021.1927987
Hans, J. (2024). Improving self-awareness and critical thinking through reflective practice. British Journal of Community Nursing, 29(Sup9), S43–S46. doi: https://doi.org/10.12968/bjcn.2024.0096
Hodgkinson, G. P., & Ferguson, J. (2023). Addressing the adaptive challenges of leadership and organizational decision making in healthcare settings: A dynamic managerial capabilities perspective. Research Handbook on Leadership in Healthcare, 204–234. doi: https://doi.org/10.4337/9781800886254.00020
James, A. H. (2025). A Leadership Toolkit for Nurses and Healthcare Professionals: From Student to Experienced Practitioner (1st ed.). Routledge. doi: https://doi.org/10.4324/9781003433354
Khaled, H. H. (2024). Impact of Emotional Intelligence On Leadership Skills Among Nursing Students: A Cross Sectional Study. Palestinian Medical and Pharmaceutical Journal, 9(4). doi: https://doi.org/10.59049/2790-0231.1301
Knowles, S. (2024). Patient Safety Coaching in Healthcare. Patient Safety Coaching, 91–111. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-031-68722-8_4
Koutsioumpa, E. (2023). Development of Emotional Intelligence and Leadership aspects applied in Health Professionals. A Scoping Review. Technium BioChemMed, 6, 22–36. doi: https://doi.org/10.47577/biochemmed.v6i.9533
Krupskyi, O. P., Stasiuk, Y. M., Hromtseva, O. V., & Lubenets, N. V. (2022). The Influence of Emotional Labor of Family Doctors on their Well-Being and Job Satisfaction. European Journal of Management Issues, 30(4), 215-223. doi: https://doi.org/10.15421/192218 (in Ukrainian)
Kyambade, M., Namubiru, B., Namatovu, A., Tushabe, M., & Kagere, R. (2025). Self-Awareness: A Path to the Bright Side of Leadership. In The Dark Side of Leadership: A Cross-Cultural Compendium (pp. 280-287). Productivity Press. doi: https://doi.org/10.4324/9781003475262-29
Lee, C. C., Yeh, W. C., Yu, Z., & Lin, X. C. (2023). The relationships between leader emotional intelligence, transformational leadership, and transactional leadership and job performance: A mediator model of trust. Heliyon, 9(8), e18007. doi: https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e18007
Mathew, N. V., Liu, C., & Khalil, H. (2024). Causes & Consequences of Health Care CEO Turnover in Australia and Retention Strategies: A Qualitative Study. INQUIRY: The Journal of Health Care Organization, Provision, and Financing, 61. doi: https://doi.org/10.1177/00469580241233250
Murugan, M., & Prabadevi, M. N. (2025). Emotional Intelligence, Leadership, Governance and Management Strategy: Key Drivers of Business Sustainability in Engineering Services. Qubahan Academic Journal, 5(1), 318–333. doi: https://doi.org/10.48161/qaj.v5n1a1125
Nguyen, M., Breese, D. M., & Kellett, K. (2024). Leading Pharmacists Who Experience Patient Loss. The Senior Care Pharmacist, 39(12), 445–448. doi: https://doi.org/10.4140/tcp.n.2024.445
Niki, K., Aspasia, G., George, P., Anastasios, S., & Marios, A. (2021). Leadership Development in Health Care: The Role of Clinical Leaders. Journal of Human Resource and Sustainability Studies, 09(02), 231–249. doi: https://doi.org/10.4236/jhrss.2021.92015
Semenets-Orlova, I., Klochko, A., Shkoda, T., Marusina, O., & Tepliuk, M. (2021). Emotional Intelligence as the Basis for the Development of Organizational Leadership During the Covid Period (Educational Institution Case). Studies of Applied Economics, 39(5). doi: https://doi.org/10.25115/eea.v39i5.5074
Shultz, K. S., Whitney, D., & Zickar, M. J. (2013). Measurement Theory in Action. Routledge. doi: https://doi.org/10.4324/9781315869834
Silva, T. H. R. (2024). Emotional resilience in nursing: A framework for managing compassion fatigue. King’s College London Publications. Retrieved from https://kclpure.kcl.ac.uk/portal/files/316398451/Emotional_Resilience_in_Nursing.pdf
Spanos, S., Leask, E., Patel, R., Datyner, M., Loh, E., & Braithwaite, J. (2024). Healthcare leaders navigating complexity: a scoping review of key trends in future roles and competencies. BMC Medical Education, 24(1). doi: https://doi.org/10.1186/s12909-024-05689-4
Stoller, J. K. (2021). Emotional intelligence: leadership essentials for chest medicine professionals. Chest, 159(5), 1942-1948. doi: https://doi.org/10.1016/j.chest.2020.09.093
Supramaniam, S., & Singaravelloo, K. (2021). Impact of Emotional Intelligence on Organisational Performance: An Analysis in the Malaysian Public Administration. Administrative Sciences, 11(3), 76. doi: https://doi.org/10.3390/admsci11030076
Thomas, V. (2024). Understanding compassionate leadership. British Journal of Healthcare Assistants, 18(3), 104–109. doi: https://doi.org/10.12968/bjha.2024.18.3.104
Toni, M., Mehta, A. K., Chandel, P. S., MK, K., & Selvakumar, P. (2025). Mentoring and Coaching in Staff Development. In Innovative Approaches to Staff Development in Transnational Higher Education (pp. 1-26). IGI Global Scientific Publishing. doi: https://doi.org/10.4018/9798369391020.ch001
Vivek, R., & Krupskyi, O. P. (2024). Exploring Synergy: Integrating Qualitative Research Methods with Root Cause Analysis for Holistic Problem Understanding. European Journal of Management Issues, 32(4), 259–271. doi: https://doi.org/10.15421/192422
Weiszbrod, T. (2020). Health Care Leader Competencies and the Relevance of Emotional Intelligence. The Health Care Manager, 39(4), 190–196. doi: https://doi.org/10.1097/hcm.0000000000000307
Willis, S. (2025). Authentic nursing leadership. Nursing Management, 56(1), 7. doi: https://doi.org/10.1097/nmg.0000000000000211
Winardi, M. A., Prentice, C., & Weaven, S. (2021). Systematic literature review on emotional intelligence and conflict management. Journal of Global Scholars of Marketing Science, 32(3), 372–397. doi: https://doi.org/10.1080/21639159.2020.1808847
Zheng, J., Hong, H., Wang, N., Sun, J., & Xu, X. (2025). Impact of Mindfulness, Emotional Intelligence, and Employee Well-being on Mental Healthcare of Workers’ Affectiveness: The Mediating Role of Employee Satisfaction and the Moderating Effect of Digital Leadership. Health Care Analysis, 1-33. doi: https://doi.org/10.1007/s10728-025-00523-4

Цю роботу ліцензовано за Міжнародня ліцензія Creative Commons Attribution 4.0.