FROM CURATORING TO TUTOR: FEATURES OF STUDENTS’ IMAGINATION

  • Світлана Германівна Яновська V. N. Karazin Kharkiv National University, 6 Svobody Sq., Kharkiv, Ukraine, 61022 https://orcid.org/0000-0002-5439-5269
  • Римма Леонардівна Туренко V. N. Karazin Kharkiv National University, 6 Svobody Sq., Kharkiv, Ukraine, 61022
  • Людмила Олександрівна Базилевська V. N. Karazin Kharkiv National University, 6 Svobody Sq., Kharkiv, Ukraine, 61022
Keywords: curator, tutor, personal qualities, institution of higher education

Abstract

The article deals with the peculiarities of students' ideas about curating and tutoring in higher education institutions. Used: the methodology of diagnostics of interpersonal relations (T. Leary) to determine the peculiarities of students' ideas about the personality of the curator and tutor and the specific interaction of students with the curators and tutors; questionnaire method to determine the features of the curator and tutor; C. Osgud's semantic differential method for determining the self-esteem characteristics of curators and tutors.

 It has been shown that students' perceptions of curating and tutoring have a lot in common: almost half of the respondents do not see a difference between the concepts under study. Students identify them as mentors, leaders who can lead, impart and teach. But leadership is more often associated with curating than with tutoring. The tutor, in turn, is more of a friend, mentor, and tutor.

It has been identified that students describe curating in relation to the main tasks of working in an academic group, namely, calling them organizers and people who can help and are responsible. Tutors are also described more as a friend, assistant, mentor and tutor, that is, a teacher who is more likely to help and teach, develop skills.

Problems of students' attitude towards curators were identified. Almost a third of respondents believe that a supervisor does not perform their duties and communicating with him causes anxiety, anxiety in students. This may be due to the supervisor's attribution of the control and enforcement functions that apply to students' poor performance of their duties.

Statistically significant differences have been identified: tutoring has significantly higher performance than octant curating: “Authorities,” “Friendliness,” “Altruism.” Thus, the tutor can be described as a more confident person, a persistent, responsible, responsible student, caring, selfless and responsive, prone to cooperation, compromise in solving problems and conflicts, sociable, friendly in relationships.

It has been concluded that the tutoring institute has considerable potential in enriching and expanding the traditional teacher-student relationship, contributing to the personal growth of students, and expanding educational resources.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Азарова Е. А. Особенности деятельности приват-тьютора (на примере обучения иностранному языку) / Е. А. Азарова // Психология образования в XXI веке: теория и практика. [Электронный ресурс] – Режим доступа : / http://psyjournals.ru/education21/issue/54354_full.shtml

Буянова Г. В. Обязанности куратора академической группы в нормативных документах вузов [Электронный ресурс] / Г. В. Буянова // Современные проблемы науки и образования. – 2014. – № 6. – Режим доступа : http://www.science-education.ru/ru/article/view?id=16691

Васильев Л. М. Профессиональная деятельность кураторов студенческой группы в колледже [Электронный ресурс] / Л. М. Васильев. – Режим доступа : https://superinf.ru/view_helpstud.php?id=1608

Дем’яненко Н. М. Система тьюторства: актуалізація ретродосвіду Великої Британії / Н. М. Дем’яненко // Зб. наук. праць Полтавського держ. пед. ун-ту імені В. Г. Короленка. – Полтава, 2006. – Вип. № 6 (57). – С. 72–75. – (Серія «Педагогічні науки»).

Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII (зі змінами, чинними від 19.01.2019) [Електронний ресурс] – Режим доступу : https://www.pedrada.com.ua/article/1484-znayomtesya-zakon-ukrani-pro-svtu-2017

Підбуцька Н. В. Куратор у навчально-виховному процесі ВНЗ / Н. В. Підбуцька // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. – 2011. – №27. – C. 450-454.

Права и обязанности куратора [Электронный ресурс] – Режим доступа : http://tst.nmu.org.ua/ru/curator.php

Резніченко О. М. Умови ефективної позааудиторної роботи куратора у вищих технічних навчальних закладах [Електронний ресурс] / О. М. Резніченко // Проблеми інженерно-педагогічної освіти: зб. наук. пр. Укр. інж-пед. акад. – Х., 2013. – № 40-41. – С. 146-150. – Режим доступу : http://repo.uipa.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/3152/1/25.pdf

Севрюкова А. А. Развитие готовности тьюторов общеобразовательной организации и сопровождению профессионального самоопределения обучающихся / А. А. Севрюкова, Д. Ф. Ильясов, О. А. Костенко // Вестник ТГПУ. – 2018. – № 8 (197). – С. 102-108.

Серебровская Т. Б. Тьюторство в контексте модернизации высшей школы / Т. Б. Серебровская // Вестник ОГУ №5(124). – 2011. – С. 13-18.

Тихонович В. М. Основи діяльності тьютора у шкільному навчанні / В. М. Тихонович // Педагогічні науки: Збірник наукових праць. Частина третя. – Суми : Видавництво СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2009. – С 158 – 167.
Published
2020-01-27
Cited
How to Cite
Яновська, С. Г., Туренко, Р. Л., & Базилевська, Л. О. (2020). FROM CURATORING TO TUTOR: FEATURES OF STUDENTS’ IMAGINATION. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. A Series of «Psychology», (67), 69-74. https://doi.org/10.26565/2225-7756-2019-67-10