Психоедукація як елемент психосоціальних інтервенцій у складі комплексної системи медико-психологічного супроводу сім’ї, де проживає хворий з ендогенним психічним розладом

  • Anna O. Kaminska Вінницький національний медичний університет ім. М. І. Пирогова, вул. Пирогова, 56, м. Вінниця, Україна, 21018 https://orcid.org/0000-0003-3281-989X
Ключові слова: ендогенні психічні розлади, референтні родичі, психоедукація, психосоціальна реабілітація, медико-психологічний супровід

Анотація

Біопсихосоціальна модель терапії ендогенних психічних розладів передбачає гнучке поєднання психофармакотерапії з психосоціальними інтервенціями. Психоедукація є одним із найважливіших компонентів психосоціальних інтервенцій у багатогранній системі психосоціальної реабілітації. Першочерговим завданням психоедукації є засвоєння пацієнтом та його референтними родичами реалістичних знань про психічний розлад, на основі яких пацієнт та члени його сім’ї можуть отримати більший контроль над симптомами захворювання.

Метою нашої роботи було з позицій системного підходу, на підставі вивчення клініко-психологічних проявів та чинників ризику розвитку порушення функціонування сім’ї, де проживає хворий з ендогенним психічним розладом, розробити, науково обґрунтувати та запровадити психоедукаційний модуль як елемент психосоціальних інтервенцій у складі відповідної комплексної системи медико-психологічного супроводу.

Для досягнення поставленої мети, з дотриманням принципів біоетики та медичної деонтології, було проведено комплексне обстеження 243 хворих на ендогенні психічні розлади (168 пацієнтів з параноїдною шизофренією та 75 хворих на афективні розлади) та відповідно 243 референтних родича пацієнтів. Робота проводилась у три етапи: на першому етапі було обстежено пацієнтів та членів їх сімей. Під час другого етапу було здійснено поглиблене вивчення психоемоційних, індивідуально-психологічних, інтерперсонально-комунікативних та психосоціальних предикторів зниження адаптаційного потенціалу сім’ї, де проживають психічно хворі пацієнти. Третій етап роботи включав наукове обґрунтування, розробку та впровадження відповідної комплексної системи медико-психологічного супроводу сім’ї на основі аналізу отриманих під час попередніх етапів роботи даних.

Запропонована система медико-психологічного супроводу показала свою ефективність стосовно підвищення адаптаційного потенціалу сім’ї, де проживають хворі з ендогенними психічними розладами та може бути рекомендована для впровадження у роботу відповідних лікувальних закладів.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Bugorskiy A.V. Psychiatric education of relatives of patients with schizophrenia and schizophrenic spectrum disorders Psychotherapy and psychosocial work in psychiatry. Saint-Petersburg: «Taro». 2017, pp. 49-56. [in Russ.]

Gurovich I.Ya. Workshop on psychosocial treatment and psychosocial rehabilitation of mentally sick. Moscow: Mediapraktika. 2002, p. 180. [in Russ.]

Akbari M, Alavi M, Irajpour A, Maghsoudi J. Challenges of Family Caregivers of Patients with Mental Disorders in Iran: A Narrative Review. Iranian Journal of Nursing and Midwifery Research. 2018, no. 23(5), pp. 329-337.

Alzahrani SH, Fallata EO, Alabdulwahab MA, Alsafi WA, Bashawri J. Assessment of the burden on caregivers of patients with mental disorders in Jeddah, Saudi Arabia. BMC Psychiatry. 2017, no. 17(1), p. 202. DOI:10.1186/s12888-017-1368-1

Souza A.L.R, Guimarães R.A., de Araújo Vilela D., et al. Factors associated with the burden of family caregivers of patients with mental disorders: a cross-sectional study. BMC Psychiatry. 2017, no. 17(1), p. 353. DOI:10.1186/s12888-017-1501-1

Zendjidjian X.Y., Boyer L. Challenges in measuring outcomes for caregivers of people with mental health problems. Dialogues in Clinical Neuroscience. 2014, no. 16(2), pp. 159–169.

Apesoa-Varano EC, Tang-Feldman Y, Reinhard SC, Choula R, Young HM. Multi-cultural caregiving and caregiver interventions: A look back and a call for future action. Generations. 2015, no. 39(4), pp. 39–48.

Berk L. Evaluation of the acceptability and usefulness of an information website for caregivers of people with bipolar disorder. BMC Medicine. 2013, no. 11(1), p. 162.

Davis L. L., Chestnutt D., Molloy M., Deshefy-Longhi T., Shim, B., & Gilliss C. L. Adapters, Strugglers, and Case Managers: A Typology of Spouse Caregivers. Qualitative Health Research. 2014, no. 24(11), pp. 1492–1500.

Geriani D. Burden of Care on Caregivers of Schizophrenia Patients: A Correlation to Personality and Coping. Journal of Clinical and Diagnostic Research. 2015, no. 9(3), VC01–VC04. DOI: 10.7860/JCDR/2015/11342.5654

Gupta S. Assessing Health Status in Informal Schizophrenia Caregivers Compared with Health Status in Non-Caregivers and Caregivers of Other Conditions. BMC Psychiatry. 2015, no.15. DOI:10.1186/s12888-015-0547-1

Gurovich I. Ya. Psychosocial therapy and psychosocial rehabilitation in psychiatry]. Moscow: Medpraktika-M. 2004, p. 492. [in Russ.]

Опубліковано
2020-06-23
Як цитувати
Kaminska, A. O. (2020). Психоедукація як елемент психосоціальних інтервенцій у складі комплексної системи медико-психологічного супроводу сім’ї, де проживає хворий з ендогенним психічним розладом. Психіатрія, неврологія та медична психологія, (13). https://doi.org/10.26565/2312-5675-2020-13-14
Номер
Розділ
Медична психологія