Theoretical Poetics of A. A. Potebnia as a Factor in the Contemporary Theory of Literary Work

  • Наталія Іванівна Астрахан Житомирський державний університет ім. Івана Франка, ННІ іноземної філології
Keywords: literary work, artistic image, word, integrity of a literary work, concept of literary and artistic creation, epistemological function of literature, methodology of literary studies

Abstract

The article analyzes the main provisions of A. A. Potebni's psycholinguistic concept from the point of view of their relevance for contemporary literary studies in terms of formation and evolution of the theory of literary work. An attempt is being made to analyze the ideas of «Theoretical Poetics» in the context of the main directions of development of the literary thought of the 20th and the beginning of the 21st century, against the background of methodological searches of literary studies. The potential of interdisciplinary interaction, which does not contradict the general philological subordination of scientific creativity of the scientist, is emphasized in the ideas of A. A. Potebnia.

Particular attention is paid to the structural analogy of the word – artistic image – a literary work, which becomes the basis of the concept of literary and artistic creativity proposed by scientists. In accordance with this concept, literary and artistic creativity is considered to be an important factor in the development of mankind, the tool of which is speech, and its method is artistic and poetic thinking. The man involved in the process of creativity, appears as a subject opened to the infinity of knowledge going in the space of the word art.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Наталія Іванівна Астрахан, Житомирський державний університет ім. Івана Франка, ННІ іноземної філології

доктор філологічних наук, доцент кафедри германської
філології та зарубіжної літератури

References

1. Гиршман М. М. Литературное произведение: теория и практика анализа / М. М. Гиршман. – М. : Высш. шк., 1991. – 160 с.

2. Гиршман М. М. Слово в художественной целостности литературного произведения // Литературное произведение: Теория художественной целостности / М. М. Гиршман. – [2-е изд., доп.] – М. : Языки славянских культур, 2007– С. 62–68. – (Коммуникативные стратегии культуры).

3. Лотман Ю. М. Искусствознание и «точные методы» в современных зарубежных исследованиях // Об искусстве / Ю. М. Лотман. – СПб. : Искусство – СПБ, 2000. – С. 446–459.

4. Потебня А. А. Теоретическая поэтика / А. А. Потебня. – СПб. : Филологический факультет СпбГУ ; М. : Изд. центр «Академия», 2003. – 384 с.

5. Рассказов Ю. С. Теоретическая поэтика литературного произведения [Електронний ресурс] / Ю. С. Рассказов. – Режим доступу : http:/ /www.proza.ru/2009/11/08/231

6. Рикёр П. Конфликт интерпретаций. Очерки о герменевтике / П. Рикёр ; [пер. с фр. и вступ. ст. И. Вдовиной]. — М. : КАНОН-пресс-Ц ; Кучково поле, 2002. — 624 с. – (Серия «Канон философии»).

7. Тюпа В. И. Анализ художественного текста / В. И. Тюпа. – М. : Академия, 2006. – 336 с.

8. Федоров В. В. Поэтический мир и творческое бытие // Проблемы поэтического бытия / В. В. Федоров. – Донецк : ДонНУ, 2008. – С. 309–396.

9. Фізер І. Психолінгвістична теорія Олександра Потебні: Метакритичне дослідження / І. Фізер ; [передм. І. Дзюби]. – К. : Обереги, 1996. – 192 с.
Published
2018-01-22
How to Cite
Астрахан, Н. І. (2018). Theoretical Poetics of A. A. Potebnia as a Factor in the Contemporary Theory of Literary Work. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series “Philology”, (77), 164-168. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/philology/article/view/10148
Section
Modern Literature Studies as an Experience of Reception of Ideas of Classical Philology