Типи мовних засобів впливу в передвиборних програмах кандидатів на пост Президента України: на матеріалі виборів 2019 року

  • Ганна Василівна Ситар Донецький національний університет імені Василя Стуса https://orcid.org/0000-0001-8806-8322
  • Марина Олександрівна Рогова Донецький національний університет імені Василя Стуса
Ключові слова: маніпуляція, мовні засоби, передвиборча кампанія, передвиборна програма, політична лінгвістика

Анотація

У статті проаналізовано типи мовних засобів впливу в передвиборних програмах кандидатів на пост Президента України 2019 року, використаних з метою установлення або втримання влади і маніпуляції суспільною свідомістю і поведінкою виборців. Виокремлено такі типи мовних засобів впливу: оцінна лексика, фразеологізми, ідеологічні кліше, метафори, прецедентні феномени, перифрази, повтори, градація, риторичні запитання. Доведено, що оцінна лексика посідає чільне місце серед мовних засобів впливу, створює позитивну або негативну оцінку події або особи. Привертають увагу та влучно виражають емоційно-експресивну думку фразеологічні одиниці, з-поміж яких зафіксовано модифіковані. Засобом стереотипізації мислення виборця виступають ідеологічні кліше. Значно посилює емоційність викладу й політична метафора. У передвиборних програмах 2019 року зафіксовано такі типи метафор: метафора хвороби, метафора краху, метафора в’язниці, метафора космосу, метафора добробуту. Поодинокими виявилися в програмах непрямі, описові назви – перифрази, а також прецедентні феномени. Вдалим засобом для переконання та навіювання ідей виборцям є повтор, використовуваний для виокремлення основної тези програми, зображення проблем, що загрожують виборцям. Застосування градації допомагає політику наголосити на складності наявної проблемита донести електорату, що вирішити її зможе тільки цей політичний діяч. Риторичне запитання – ще один засіб активації уваги виборців, основна функція якого – спонукати виборців до роздумів і пошуку відповіді на поставлене питання. Серед графічних засобів зафіксоване ненормативне вживання великої літери для наголошення на найважливішій лексемі (лексемах) і використання лапок з метою зміни характеру оцінки.

Характерною особливістю мовного наповнення передвиборних програм є нашарування декількох різнотипних мовних засобів, що має виразний маніпулятивний ефект, створює потрібне враження, викликає відповідні думки і спонукає до голосування.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

Ганна Василівна Ситар, Донецький національний університет імені Василя Стуса

доктор філологічних наук, доцент, професор кафедри загального та прикладного мовознавства і слов’янської філології

Марина Олександрівна Рогова, Донецький національний університет імені Василя Стуса

студентка 2 курсу ОС «Магістр»

Посилання

Bebyk, V. M. Politologiya dlya polityka i gromadyanyna. Retrievedfromhttp://politics.ellib.org.ua/pages-cat-72.html [in Ukrainian].

Vehesh, M. M. (2008) Politolohiia: pidruchnyk. 3 vyd., pererob. i dopovn. Kyiv: Znannia [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy «Pro vybory Prezydenta Ukrainy» vid 05.03.1999. (1999) Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy. № 14. [in Ukrainian].

Kondratenko, N., Strii, L., & Bylinska O. (2019). Linhvoprahmatyka politychnoho dyskursu: typolohiia movlennievykh zhanriv: monohrafiia. In N. Kondratenko (Eds.). Odesa: Astroprynt [in Ukrainian].

Metodychnyi posibnyk z hromadianskoi osvity ta politychnoi prosvity. Retrieved from https://www.austausch.org/zanjattja-1-5 / [in Ukrainian].

Minchak, H. B. (2003) Konotatyvna semantyka suchasnykh ideolohichnozabarvlenykh nominatyvnykh odynyts (na materiali ukrainskoi presy 90-kh rokiv ХХ stolittia). Extended abstract of Doctor’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Peredvyborcha prohrama Balashova H. V. (2019). Retrieved from https://www.cvk.gov.ua/pls/vp2019/wp005pt021f01=209pt001f01=719.html [in Ukrainian].

Peredvyborcha prohrama Bezsmertnoho R. P. (2019). Retrieved from https://www.cvk.gov.ua/pls/vp2019/wp005pt021f01=253pt001f01=719.html [in Ukrainian].

Peredvyborcha prohrama BohomoletsO. V. (2019). Retrieved from https://www.cvk.gov.ua/pls/vp2019/wp005pt021f01=211pt001f01=719.html [in Ukrainian].

Peredvyborcha prohrama Bohoslovskoi I. H. (2019). Retrieved from https://www.cvk.gov.ua/pls/vp2019/wp005pt021f01=236pt001f01=719.html [in Ukrainian].

PeredvyborchaprohramaBondaraV. V. (2019). Retrieved from https://www.cvk.gov.ua/pls/vp2019/wp005pt021f01=257pt001f01=719.html [in Ukrainian].

Peredvyborcha prohrama Vashchenka O. M. (2019). Retrieved from https://www.cvk.gov.ua/pls/vp2019/wp005pt021f01=297pt001f01=719.html [in Ukrainian].

Peredvyborcha prohrama Vilkula O. Yu. (2019). Retrieved from https://www.cvk.gov.ua/pls/vp2019/wp005pt021f01=224pt001f01=719.html [in Ukrainian].

Peredvyborcha prohrama DanyliukaO. V. (2019). Retrieved from https://www.cvk.gov.ua/pls/vp2019/wp005pt021f01=231pt001f01=719.html [in Ukrainian].

Peredvyborcha prohrama Zelenskoho V. O. (2019). Retrieved from https://www.cvk.gov.ua/pls/vp2019/wp005pt021f01=233pt001f01=719.html [in Ukrainian].

Peredvyborcha prohrama Kornatskoho A. O. (2019). Retrieved from https://www.cvk.gov.ua/pls/vp2019/wp005pt021f01=222pt001f01=719.html [in Ukrainian].

Peredvyborcha prohrama Poroshenka P. O. (2019). Retrieved from https://www.cvk.gov.ua/pls/vp2019/wp005pt021f01=295pt001f01=719.html [in Ukrainian].

Peredvyborcha prohrama Ryhovanova R. O. (2019). Retrieved from https://www.cvk.gov.ua/pls/vp2019/wp005pt021f01=263pt001f01=719.html [in Ukrainian].

Peredvyborcha prohrama Skotsyka V. Ye. (2019). Retrieved from https://www.cvk.gov.ua/pls/vp2019/wp005pt021f01=202pt001f01=719.html [in Ukrainian].

Peredvyborcha prohrama Soloviova O. M.(2019). Retrieved from https://www.cvk.gov.ua/pls/vp2019/wp005pt021f01=238pt001f01=719.html [in Ukrainian].

Politolohichnyi entsyklopedychnyi slovnyk (2004) 2 vyd.,dop. I pererob. In Yu. S. Shemshuchenka, V. D. Babkina& V. P. Horbatenka (Eds.). Kyiv: Heneza [in Ukrainian].

Ravliuk, S. I. (2003) Aksiolohichna leksyka i frazeolohiia khudozhno-publitsystychnykh vystupiv 90-kh rr. XX st. Extended abstract of Doctor’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Rohova, M. O. (2019). Movni osoblyvosti prohram kandydata u Prezydenty Ukrainy Yu. A. Boika (namateriali vyboriv Prezydenta Ukrainy 2014 i 2019 rokiv). Visnyk studentskoho naukovoho tovarystva Donetskoho natsionalnoho universytetu imeni Vasylia Stusa, 12, 141–145 [in Ukrainian].

Sytar Hanna, Rohova Maryna (2019). Kontent-analiz politychnykh prohram kandydativ u Prezydenty Ukrainy P. Poroshenka, Yu. Tymoshenko ta V. Zelenskoho (na materiali vyboriv Prezydenta Ukrainy 2019 roku). In A. P. Zahnitko (Ed.), ProceedingsfromISPCPMW’19:ХMizhnarodnаnaukovo-teoretychnаkonferentsiya «Hramatychnichytannia» (Vinnytsia, May 16-17, 2019) (pp.119-125). Vinnytsia: TOV «Tvory»[in Ukrainian].

Filatenko, I. O. (2003). Suchasna politychna metafora v rosiiskomovnii hazetnii komunikatsii Ukrainy: kohnityvno-prahmatychnyi opys. Extended abstract of Candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Filosofiia polityky : pidruchnyk (2003). Andrushchenko V. P. (Ed.). Kyiv: Znannia Ukrainy [in Ukrainian].

Chorna O. O. (2017). Komunikatyvnyi imidzh prezydenta: monohrafiia. Kyiv: Vydavnychyi dim Dmytra Buraho [in Ukrainian].

Опубліковано
2021-01-04
Як цитувати
Ситар, Г., & Рогова, М. (2021). Типи мовних засобів впливу в передвиборних програмах кандидатів на пост Президента України: на матеріалі виборів 2019 року. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філологія», (87), 97-102. https://doi.org/10.26565/2227-1864-2020-87-14