Structure of the researcher competency of the teacher

  • Л. Г. Карпова
Keywords: research competence, motivational-value component, cognitive component, activity component, personality component, reflexive component

Abstract

A modern teacher, fulfilling the demands of the research paradigm of education, is obliged to constantly develop professionally, focusing on the educational needs of the student. Therefore, he must apply the methods of scientific knowledge in order to determine the individual characteristics of each student and on the basis of analysis of sources of scientific information, design, experiment, to develop the best teaching methods. At the same time, the requirements of the New Ukrainian School include the construction of an educational process based on the results of personal research. Therefore, the increased requirements for the implementation of the professional activities of the teacher of research require the development of his research competence.

In the article, based on the analysis of scientific information, the structural components of the teacher's research competence, namely, motivational-value, cognitive, activity, personality and reflexive, are determined. On the basis of further study of psychological and pedagogical publications and personal experience of the author, each of them is described as follows. Motivational-value – defined as a system of motives and emotional-volitional attitudes of the teacher to the research activity; cognitive – is characterized as a system of methodological, psycho-pedagogical, interdisciplinary scientific knowledge of research activity; activity – specified through the possession of the skills to choose the appropriate goals and objectives of the implementation of information-analytical, model-design, experimental-measurement and evaluation and reflexive stages of research activities; personal – reflects the level of development of personality traits, which ensure the qualitative performance of research activities and reflexive – is defined as a system of skills for analysis, synthesis of research results and self-reflection.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Бачієва Л. О Дослідницька компетентність викладача в умовах упровадження інноваційних технологій навчання. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2018. № 56 – 57. С.105–113.

Бурчак Л. В. Формування дослідницької компетентності майбутнього вчителя хімії в системі вищої освіти : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти». Полтава, 2011. 20 с.

Головань М. С., Яценко В. В. Сутність та зміст поняття «дослідницька компетентність». Теорія та методика навчання фундаментальних дисциплін у вищій школі: збірник наукових праць. Вип. VII. Кривий Ріг: Видавничий відділ НМетАУ, 2012. С. 55–62.

Голубь Л. А. Через исследовательскую деятельность – к качеству образовательного результата. Традиции и инновации в образовании. Ижевск : Издательство ИПК и ПРО УР, 2006. С. 9–13.

Горшкова Л. М., Коваль Л. В. Педагогічні умови формування дослідницької компетентності студентів біологічного профілю. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Сер. : Педагогічні науки. 2015. Вип. 27. С. 78–84.

Мацько Д. С. Формування науково-дослідницької компетентності – складової професійної культури майбутніх вчителів іноземної мови як провідна мета національної системи освіти України. Збірник наукових праць «Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді». 2016. Вип. 20. С. 317–332.

Норкіна О. В. Розвиток дослідницької компетентності вчителів математики засобами інформаційно-комунікативних технологій : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти». Умань, 2017. 23 с.

Риндина Ю. В. Становление и развитие исследовательской компетентности будущего учителя : автореф. дис. на соиск. уч. степ. канд. пед. наук: спец. 13.00.08 «Теория и методика профессионального образования». Новокузнецк, 2012. 24 с.

Сисоєва С. О., Козак Л. В. Розвиток дослідницької компетентності викладачів вищої школи: навч. посібник. Київ : ТОВ «Видавниче підприємство «ЕДЕЛЬВЕЙС», 2016. 155 с.

Шкерина Т. О. Формирование исследовательской компетентности будущих бакалавров педагогов-психологов в ВУЗе : автореф. дис. на соиск. уч. степ. канд. пед. наук : спец. 13.00.08 «Теория и методика профессионального образования». Красноярск, 2013. 23 с.

Published
2019-04-03
Cited
How to Cite
Карпова, Л. Г. (2019). Structure of the researcher competency of the teacher. Scientific Notes of the Pedagogical Department, (44), 131-143. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/pedagogy/article/view/12498