Interaction between the model of the social worker professional activity in the territorial community and the model of his professional training in the HEIs

  • Г. І. Слозанська
Keywords: social worker, model, model of activity, model of professional training, territorial community

Abstract

The article is dedicated to the analysis of the interaction between the model of the social worker professional activity in the territorial community and the model of his professional training in the higher educational establishments. Ukraine is on the stage of territorial reforms which leads to the changes in social work and social workers activity. Due to the reforms that are taking place social workers have to work at the level of local communities providing services for people in need. As this process have just started to be there are no social workers completely ready to serve at the local community levels. There is no strict idea what these specialists have to do.

So, Ukrainian scientists search foreign and home experience concerning the problem of providing services at the level of local community, point out main and important ideas for implementing in Ukraine. The content, functions, duties, roles of social workers at the level of local communities are also important as they serve like the base for developing social work programs in higher educational establishments, oriented on professional training of specialists ready to provide services at the level of local community.

Having an idea of what social workers have to do at the level of local community the developers of social work programs how to build it, what subjects to plan, what practice should be. To be in time and train specialists according to the needs of labor market higher educational establishments have to base on the model of social worker professional activity when plan social work program.

The main approaches to understanding model, model of professional activity and model of specialist are described in the article. It has been shown the connection of then with the process of making the model of future social workers training if Ukrainian higher educational establishments ready to provide services at the level of local community.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Александров Г. Н., Шарипов Ф. В. Проблемы формирования модели ли-чности специалиста. М.: Знание, 1984. С.69-90.

Алексеев А. П., Васильев Г. Г. Краткий философский словарь. 2004.

Антонова О. Є., Дубасенюк О. А., Семенюк Т. В. Професійна підготовка майбутнього вчителя до педагогічної діяльності. 2003.

Анисимов, В. Е., Пантина Н. С. Методологические вопросы разработки модели специалиста. Советская педагогіка. 1977. №5. С.100-108.

Гейзерська Р. А. Модель підготовки магістра економічного профілю. Гу-манізація навчально-виховного процесу: наук.-метод. зб. Слов’янськ, 2007. Вип. XXXIV. С.22-29.

Горобець С. М. Теоретичні моделі компетенцій майбутніх економістів. Ві-сник Житомирського державного університету імені Івана Франка, 2005. № 25, 156-158.

Данюк В. Модель фахівця з управління персоналом і економіки праці. Україна: аспекти праці. 2003. № 6. С.8-12.

Дубініна О. Професіограма фахівця в галузі програмної інженерії. Педа-гогіка і психологія професійної освіти. 2014. №1. С.94-105.

Зінченко В. О. Тенденції розробки моделі фахівця. Наукові записки кафе-дри педагогіки. 2011. №27. С.80-89.

Жалдак М. І., Рамський Ю. С., Рафальська М. В. Модель системи соці-ально-професійних компетентностей вчителя інформатики. 2009.

Іванова Т. В. Модель педагогічного менеджменту викладача непедаго-гічного профілю. 2011.

Кайдалова Л. Г. Теоретико-практичне обгрунтування моделі фахівця фармацевтичного профілю на основі компететнісного підходу. 2009.

Кашин Д. А. Моделирование как метод познания в современных соци-ально-гуманитарных науках. Вестник Красноярского государственного университета. Серия «Гуманитарные науки. 2006. №6. С.19-22.

Кащеева А. В. Свойства модели как средства познания в гуманитарной области. Научный діалог. 2017. №8.

Ківалов С. В., Кивалов С. В. Наукові трактовки моделювання як мето-ду дослідження та його застосування для аналізу процесу розвитку систе-ми освіти. 2012.

Кожан Т. О. Компетентнісні засади моделювання діяльності менеджера з персоналу. 2012.

Лебедев С. В. Прогнозирование в модели деятельности специалиста. О методологических и методических принципах построения модели специа-листа высшей квалификации. 1979. С.75-81.

Лєбєдєва С. Ю., Тімченко О. В. Психологічне забезпечення професійної та функціональної надійності фахівців снайперських груп спеціальних підрозділів МВС України: монографія. Харків: ХНАДУ, 2005.

Мірошник О. Л. Моделювання як засіб реалізації педагогічних ідей. Ві-сник Житомирського державного університету ім. І. Франка. 2010. №53. С.176-178.

Отрощенко Л. С. Формування професійної компетентності майбутніх фахівців зовнішньоекономічного профілю у вищій освіті Німеччини. 2010.

Підручна З. Ф. Формування професійної комунікативної компетентно-сті майбутніх перекладачів у процесі фахової підготовки: дис. ... канд. пед. наук /Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка. Тернопіль, 2008.

Пономарев А. С. Модель специалиста как источник выбора и обосно-вания содержания профессионального образования: текст лекции. Х.: НТУ “ХПІ, 2006. С.56.

Пономарьов О. С., Середа Н. В., Чеботарьов М. К. Моделювання дія-льності фахівця. 2015.

Приходько Ю. О., Юрченко В. І. Психологічний словник–довідник: навч. посіб. К.: Каравела, 2012.

Сигов И. И. Проблемы разработки конкретного содержания моделей специалистов широкого профиля. Научно-методические проблемы разра-ботки конкретного содержания моделей специалистов широкого профи-ля. 1974.

Слозанська Г. Взаємозв’язок професійної підготовки студентів спеціа-льності соціальна робота у ВНЗ з можливістю їхнього працевлаштування. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Пе-дагогіка. Соціальна робота. 2016. №2. С.240-243.

Смирнова Е. Э. Пути формирования модели специалиста с высшим образованием. Изд-во ЛГУ, 1977. 216.

Published
2018-12-07
Cited
How to Cite
Слозанська, Г. І. (2018). Interaction between the model of the social worker professional activity in the territorial community and the model of his professional training in the HEIs. Scientific Notes of the Pedagogical Department, (43), 380-392. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/pedagogy/article/view/11976