The substantiation of information culture structure of future specialists on the system approach principles

  • І. В. Синельник
  • Г. С. Алєксєєва
Keywords: information culture, structure of information culture, information society, information activity, psychological structure of the individual, information and communication technologies

Abstract

Due to the process of global informatization of society the problem of informational culture formation becomes an actual problem of the education practice. It gains more practical shape in the process of professional training of specialists, but the absence of an unambiguous definition of the concept of "information culture" and its structure in some way prevent the effectiveness of its formation. In order to substantiate the structure of the informational culture of the future specialist in the context of its formation in the process of professional training and define its components and their most comprehensive filling in this paper the main existing approaches to the extraction of structural components of the concept of "information culture of the individual" were analyzed. The most generalized definition of the information culture as a way of human living in the information society, which to some extent takes into account all proposed approaches, was chosen by authors within the framework of the article. The necessity of systematic formation of information culture as a special type of culture, the crossing of its structure components and the targeting of the tools at the holistic concept formation were highlighted. While extracting the components of the information culture, the psychological structure of the personality, the main objective processes in the information society and the generalized processes of the information activity of the individual were taken into account. Based on the system approach to the above mentioned three aspects, the structure of the information culture of the future specialist and the filling of its components were theoretically grounded. It is stressed that the combination of psychological, culturological and informational approaches provided the defining of mechanisms for the systematic formation of information culture structural components in the process of information activity, taking into account objective processes in the information society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Калиновская Н.А. Организационно-педагогическая система формирова-ния информационной культуры личности библиотечно-информационного специалиста: дис. канд. пед. наук: 05.25.03/ Калиновская Наталия Ана-тольевна.– Казань, 2006.– 265 с.

Елистратова, Н.Н. Основы формирования информационной культуры ку-рсантов высших военных технических учебных заведений средствами му-льтимедиа [Текст] : моногр. - Рязань : РВАИ, 2007. - 101 с.

Шорохова, Т. И. Сущность, структура и компоненты информационной культуры личности обучающегося в условиях дистанционного обучения [Текст] / Т. И. Шорохова// Инновации в образовании. - 2008. - № 9. - С. 37-43.

Формування інформаційної культури особи - пріоритетне завдання сучас-ної освітньої діяльності : сборник / Ю. С. Рамський // Науковий часопис Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова. Серія 2: Комп'ютерно-орієнтовні системи навчання : До 170-річного ювілею. - Ки-їв: НПУ, 2004.

Романишина О. Я. Інформаційна культура студентів – складова сучасного виховання / О. Я. Романишина // Педагогіка вищої та середньої школи. – Кривий Ріг : КДПУ, 2004. – No 9. – С. 13‒15.

Антонченко М.А. Інформаційна культура як складова загальнолюдської культури // Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. СеріяNo2. Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання: Зб. наукових праць. – К. : НПУ імені М.П. Драгоманова, 2004. – No 1(8). – С. 161-166.

Богданова Т.Л. Формування інформаційної культури студентів технічних спеціальностей у вищих навчальних закладах : Дис... канд. наук: 13.00.02/ Богданова Т.Л. – Харків, 2007.

Choo C.W. Information Culture and Information Use: An Exploratory Study of Three Organisations/ C.W. Choo, P. Bergeron, B. Deltor, L. Heaton. – Maryland, USA: ASIS&T), 2008. P. 792 – 804.

Немов Р.С. Психология: Учеб. для студ. высш. пед. учеб. заведений: В 3 кн. — 4-е изд. — М.: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2003. - Кн. 1: Общие основы психологии. — 688 с.

Павлова Ю.А. Психолого-педагогические условия формирования уме-ний и навыков информационной деятельности у студентов // Изв. Сарат. ун-та Нов. сер. Сер. Философия. Психология. Педагогика. 2008. №1. С.100 – 103.

Тоффлер Э. Шок будущего/ Э. Тоффлер. — М.: Изд-во АСТ, 2003. – 558 с.

Никифоров А.Л. Деятельность, поведение, творчество // Деятельность: теории, методология, проблемы. Сост. И.Т. Касавин. – М. : Политиздат, 1990. С. 52 – 69.

Блюменау, Д.И. Проблемы свёртывания научной информации [Текст] / Д.И. Блюменау. - Л.: [б. и.], 1982. - 166 с.

Полункина С. Н. Метод проектов на уроках теории вероятностей и ста-тистики// Муниципальное образование: инновации и эксперимент в обра-зовании. 2011. №3. С.44 – 47.

Нурмеева Н. Р., Чугунова Г. П. Использование информационной обра-зовательной среды в условиях модернизации образования // Вестник Ка-занского технологического университета. 2010. №12. С. 537 – 539.

Смирнова А.С. Трудности преподавания дисциплины «Основы математи-ческой обработки информации» студентами гуманитарных направлений подготовки// Вестн. Том. гос. ун-та. 2013. № 377. С. 156 – 158.

Published
2018-12-07
Cited
How to Cite
Синельник, І. В., & Алєксєєва, Г. С. (2018). The substantiation of information culture structure of future specialists on the system approach principles. Scientific Notes of the Pedagogical Department, (43), 365-379. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/pedagogy/article/view/11975