Procedure for forming intercultural competence in the general competency structure of training specialist in the sphere of fashion design

  • К. М. Рябчикова
Keywords: intercultural competence, fashion design, structurally logical scheme, professional competences, logical structures

Abstract

The main components of competencies for training specialists in the field of fashion design in terms of ensuring the implementation of integral competence are determined. General professional and specially professional competences are allotted. The directions of drawing up structural and logical schemes of preparation for the provision of basic competences are given. The expediency of providing intercultural competence within the structure of professional competencies is proved. If we take for granted the global nature of the processes currently taking place in all areas, the mobility of professionals and students, their desire to find their place in the process of working in different corners of the world, there is a need to form a specific competence associated with the formation of abilities without difficulty to adapt to work in a culture, the other from culture, in which learning took place. This determines the need for the introduction of intercultural competency in the training of specialists. The article substantiates the main general professional and specific professional competencies in the existing plans of training designers of clothing. Structural-logical scheme of formation of necessary competencies was developed, inadequate and unformed communications and blocks were found. The necessity of forming intercultural competency, which ensures the competitiveness of the specialist in the international labor market, is substantiated. Possible formalized approaches to the formation of intercultural competence in the process of training designers of clothing have been developed. The logical schemes for the formation of intercultural competence are singled out: in the form of a parallel structure in which intercultural competence is formed along with other professional competences; consistent, in which intercultural competence is formed as a consequence of basic professional competencies; parallel individual, when intercultural competence is formed within individual professional competencies and combined, combining the basic features of others.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Koester, J., Lustig, M.W. Intercultural communication competence: Theory, measurement, and application International Journal of Intercultural Relations 48, p. 20-21, 2015.

Hong, J.-Y. A research for intelligence as intercultural competence Advanced Science Letters 2017.-23(10).- p. 9899-9902.

Melissa McMullen Intercultural design competence: A guide for graphic de-signers working across cultural boundaries International Journal of Visual De-sign 2016. - 10(3), - p. 19-30.

Божко Н. М. Міжкультурна компетентність та успішність навчального процесу у ВНЗ / Н. М. Божко // Педагогіка формування творчої особис-тості у вищій і загальноосвітній школах. - 2013. - Вип. 30. - С. 513-518.

Морська Л. І.Міжкультурна комунікативна компетентність: навчальні ас-пекти / Л. І. Морська // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія : Педагогіка. - 2012. - № 5. - С. 63-69.

Бакум З. П.Педагогічні умови формування професійної компетентності майбутніх дизайнерів одягу/ З. П. Бакум, Л. В. Саприкіна //Наукові запис-ки Тернопільського національного педагогічного університету імені Во-лодимира Гнатюка. Серія : Педагогіка. - 2014. - № 1. - С. 44-49.

Лілія Саприкіна Експериментальне дослідження формування професійної компетентності майбутніх дизайнерів одягу Педагогічний дискурс, випуск 17, 2014 c. 158-164

Саприкіна Л. В. Зміст професійної компетентності майбут-ніх дизайнерів одягу[Електронний ресурс] / Л. В. Саприкіна // Сучасні ін-формаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фа-хівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. - 2012. - Вип. 32. - С. 419-423.

Пащенко О. О. Специфічні особливості художньо-творчих здібностей майбутніхдизайнерів одягу до проектної діяльності [Електронний ресурс] / О. О. Пащенко // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 14 : Теорія і методика мистецької освіти. - 2015. - Вип. 17. - С. 86-89.

Зимогляд Н. С. Процедурні моделі змісту навчання проектуванню швейних виробів майбутніх дизайнерів одягу [Електронний ресурс] / Н. С. Зимогляд //Новий Колегiум. - 2012. - № 3. - С. 61-67.

Продан І. В. Тенденції та особливості розвитку підготовки майбут-ніх дизайнерів одягу у закордонних та вітчизняних ВНЗ [Електронний ре-сурс] / І. В. Продан // Науковий вісник Миколаївського державного уніве-рситету імені В. О. Сухомлинського. Серія : Педагогічні науки. - 2011. - Вип. 1.32. - С. 78-82.

Особливості професійної підготовки дизайнерів одягу в українських та європейських вищих навчальних закладах [Електронний ресурс] / К. О. Кисельова // Теорія та практика дизайну. - 2016. - Вип. 9. - С. 97-109.

Наталія Волошинович Особливості перекладу термінів сфери дизайну одягу та моди Актуальні питання іноземної філології. - 2017. - № 6. - С. 24-27.

Колеснікова І. А. Колоративи у дзеркалі міжкультурної комунікації (на матеріалі дизайну одягу) [Електронний ресурс] / І. А. Колеснікова // Мова і культура. - 2013. - Вип. 16, т. 4. - С. 123-128.

Analysis and overview of NQF level descriptors in European countries. Luxembourg: Publications Office of the European Union.- 2013. -184 p.

Ryabchykova Kateryna Competency-build approach to the unitizing of vo-cational schools 2015 International Conference on Interactive Collaborative Learning (ICL). IEEE. 2015. – p. 471-476

Брюханова Н.О. Системна інтеграція діяльнісного, особистісно орієнтова-ного і компетентнісного підходів як засіб проектування системи педагогіч-ної підготовки майбутніх інженерів-педагогів / Н. О. Брюханова // Проблеми інженерно-педагогічної освіти. - 2013. - № 38-39. - С. 36-43.

Published
2018-12-07
Cited
How to Cite
Рябчикова, К. М. (2018). Procedure for forming intercultural competence in the general competency structure of training specialist in the sphere of fashion design. Scientific Notes of the Pedagogical Department, (43), 328-342. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/pedagogy/article/view/11972