unior schoolchildren have readiness of future teachers of initial classes to education of culture of gender relations

  • О. О. Ільїна
Keywords: readiness, professional readiness, structural components, future teachers of initial classes

Abstract

In the article language speech йдеться about readiness of future teachers of initial classes to education of culture of gender relations for junior schoolchildren. Maintenance of concepts "readiness" is exposed, "readiness to labour". Readiness is determined as a presence of capabilities, quality of personality, knowledge about a profession and practical abilities and skills. A concept "readiness to labour" is examined as difficult personality formation, multicomponent system, totality of components of that gives personalities possibility to execute certain work. Certain basic components of readiness are to pedagogical activity. Foremost it motivational-having a special purpose component, semantically-operating, the system of professional knowledge, abilities and skills, pedagogical thinking, professional aspiration of attention, perception, memory, actions and operations necessary for successful realization of professionally-pedagogical activity, belong to that. It is found out, that readiness of teacher to education of culture of gender relations has complex character and determined by such criteria: motivational readiness; theoretical readiness; practical readiness; readiness is to work and collaboration.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Гендер: реалії та перспективи в українському суспільстві / мат. Всеукр. наук.-практ. конф. (Київ, 11 – 13 грудня 2003 р.) / Лемківський К. М. (відп. ред.) – К.: ПЦ Фоліант, 2003. – 300 с.

Дурай-Новакова К.М. Формирование профессиональной готовности к де-ятельности / К. М. Дурай-Новакова. – М., 1983. – 365 с.

Дьяченко М.И. Психологические проблемы готовности к деятельности /М.И. Дьяченко, Л.А. Кандыбович. – Минск : Изд-во БГУ им. В.И. Ленина, 1976. – 174 с.

Капська А.Й. Педагогіка живого слова : навч.-метод. посібник /А.Й. Капська. – К. : ІЗМН, 1997. – 304 с.

Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські пе-рспективи: бібліотека з освітньої політики / за заг. ред. О. В. Овчарук. – К. : К.І.С, 2004. – 112 с.

Кравець В.П. Гендерна педагогіка: Навч. посібник. – Тернопіль: Джура, 2003. – 416 с.

Моляко В.О. Психологічна готовність до творчої праці / В. О. Моляко. –К. : Знання. – 1989. – 48с.

Наказ МОНУ “Про затвердження Концептуальних засади розвитку педа-гогічної освіти України та її інтеграції в європейський освітній простір” № 998 від 31.12.2004 р.

Окса М.М. Ґенеза вивчення загально педагогічних дисциплін у вузах Ук-раїни в XX столітті : монографія / Окса М.М. — Мелітополь : МДПУ, 2004. —313 с.

Пометун О.І. Дискусія українських педагогів навколо питань запрова-дження компетентнісного підходу в українській освіті /О.І. Пометун // Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські пе-рспективи: Бібліотека з освітньої політики ; під заг. ред. О.В. Овчарук. – К. : «К.І.С.», 2004. – 112 с.

Cагарда В., Прокопович Ю, Колесник Л. Актуальність гендерної освіти педагога // Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія „Педагогіка. Соціальна робота”. – Вип.8. – Ужгород, 2005. –175 с.

Семенець Л.М. Змістовий аналіз професійної готовності майбутніх учи-телів математики // Семенець Л.М. – К.: Освіта України, 2009, 154 с.

Смоляр Л.О. Прогрес та перспективи жіночих і гендерних досліджень в Україні // Проблеми освіти. Науково-методичний збірник. К., 2003. Вип. 36. – с. 9-41

Published
2018-12-06
Cited
How to Cite
Ільїна, О. О. (2018). unior schoolchildren have readiness of future teachers of initial classes to education of culture of gender relations. Scientific Notes of the Pedagogical Department, (43), 145-155. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/pedagogy/article/view/11954