Raising the level of education of applicants from rural areas

  • Є. І. Балака
  • Д. С. Лючков
  • М. Є. Резуненко
Keywords: school, university entrants, physics, mathematics, training organization, technical universities

Abstract

From year to year, over the past decades there has been a steady decline in the level of knowledge in physical, mathematical and natural disciplines among graduates of secondary schools entering technical universities.

To a greater extent, this applies to applicants who have completed a full secondary education in rural schools. The consequence of this is: a significant decrease in interest among rural youth in obtaining higher technical education; giving priority to higher education institutions of the humanitarian direction; problems and difficulties faced by graduates of rural schools in the study of mathematics, physics at the first courses of technical universities.

The main reasons for this are: firstly, the considerable difficulties in staffing remote rural schools with highly professional teachers due to difficult living conditions and low wages, and secondly, the lack of modern educational laboratories, computer classes, the possibility of using the Internet in an extremely limited financing by local authorities.

The article gives in-depth analysis of these reasons, statistical data on the progress of students in the lower courses of physical and mathematical disciplines - graduates of rural and urban schools, the experience of the Ukrainian gymnasium at the beginning of the 20th century is considered. The proposals for solving these problems based on the restructuring of small schools are substantiated.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Чайковський К. Наука моралі в школах. Наша школа. Науково-педагогічній журнал. Кн. 2. Орган Товариство українських вчителів середніх і вищих шкіл. Учительська громада у Львові. Львів, 1910. 90 с.

Кляйн Ф. Наука геометрії. Наша школа. Науково-педагогічній журнал. Кн.2. Орган Товариство українських вчителів середніх і вищих шкіл. Учительська громада у Львові. Львів, 1910. 90 с.

Лукіянович Д. Дїлова мова в гімназії. Наша школа. Науково-педагогічна часопись. Р.V. – Зш. 3. Орган Товариство українських вчителів середніх і вищих шкіл. «Учительська громада» у Львові і «Тов. ім. Сковороди» у Чернівцях. Львів – Чернівці, 1913. 192 с.

Франко П. Фізичне вихованє в укр. серед. школах у 1911/12 р. Наша школа. Науково-педагогічна часопись. Р.V. – Зш.3. Орган Товариство українських вчителів середніх і вищих шкіл. «Учительська громада» у Львові і «Тов. ім. Сковороди» у Чернівцях. Львів – Чернівці, 1913. 192 с.

Аквилева Г.Н. Преподавание природоведения в малокомплектной школе : пособие для учителя. Москва : Просвещение, 1987. 96 с.

Присяжнюк Н. Особенности работы в классе-комплекте. Начальная школа. 1999. № 2. С. 3–36.

Шпица В. Учу в малокомплектной. Начальная школа. 2000. № 10. С. 22–24.

Савченко О.Я., Суворова Г.Ф. Учебно-воспитательный процесс в малокомплектной школе : пособие для учителя. 2-е изд. Москва : Просвещение, 1988. 232 с.

Стрезикозин В. П. Урок в сельской малокомплектной школе. Москва : Просвещение, 1972. 80 с.

Юстус Г. В. Организация учебной деятельности учащихся 10-11 классов сельских школ в современных условиях. URL : http://www.dissercat.com/content (дата звернення 11.11.2017)

Закон України «Про освіту» від 05.09.2017р. URL : zakon.rada.gov.ua/go/2145-19 (дата звернення 07.10.2017).

Маркс К. Соч. Т. 36. Москва, 1964. 884 с.

Альошинський Є.А. Підході до проблеми адаптації шкільного курсу математики до вимог вищої школи. Збірник наукових праць за ред. О.Г. Романовського. Вип 45 (40): в 2-х ч. 4.9. Харків : НТУ ХТТУ, 2016. 206 с.

Дониш Н. «Жітє молодіжі української гімназії в Коломиї». Наша школа. Науково-педагогічній журнал. Кн. 2. Орган Товариство українських вчителів середніх і висших шкіл. Учительська громада у Львові. Львів, 1910. 90 с.
Published
2018-05-07
Cited
How to Cite
Балака, Є. І., Лючков, Д. С., & Резуненко, М. Є. (2018). Raising the level of education of applicants from rural areas. Scientific Notes of the Pedagogical Department, (42). Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/pedagogy/article/view/10648