Особливості реалізації образи в англомовному дитячому авторитарному дискурсі (гендерний аспект)

  • Анастасія Пахаренко Кафедра англійської філології Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0001-8433-9180
Ключові слова: авторитарний адресант, вербальний, дитячий дискурс, імплементація образи, інвектива, невербальний

Анотація

У статті проаналізовано особливості вербального та невербального утілення образи у дитячому авторитарному дискурсі із урахуванням гендерних параметрів його учасників та їх закріпленості за зонами дискурсивного оточення один одного. Суть завдання образи полягає у експлікації вербальних і невербальних дій по відношенню до адресата із метою його морального ураження та емоційного удару, виходячи із прагматичних настанов авторитарної дитини. Для більшої валідності було обрано комунікативні ситуації нанесення образи у діадах «дитина – дитина», за яких мовці знаходяться у горизонтальній площині спілкування і намагаються вибудувати владну вертикаль. Подальший аналіз відбувався із урахуванням гендеру мовців, тому співставляються ситуації моно- / гетерогендерного спілкування у групах сіблінгів та дітей з не ядерної зони дискурсивного оточення один одного. Було з’ясовано, що діади сестер реалізують образу у заклику до виходу зі спільного дискурсивного простору у предикатах руху і маркерах пониження значущості адресата; змішана група апелює до прийому віддзеркалення вербального / невербального репертуару авторитарного адресанта;  образа братів тяжіє до зниженого мовного регістру для експлікації зневаги до проявів слабкодухості через прийоми сарказму та інвективи. У кластері не-сіблінгів моногендерна дівчача група наносить образу для внесення дисбалансу у стосунки з адресатом за рахунок вдаваного публічного осуду недотримання етикетних норм та недбалості до зовнішності шляхом уживання різноманітних конструкцій складного аргументованого синтаксису і не вдається до пониження регістру; у змішаних діадах типовим виявлено принизливу референцію до розумових і вікових особливостей адресата через пейоративні вокативи ольфакторного характеру та зооніми; підгрупа хлопців імплементує образу через уведення інвективи на вербальному та невербальному рівнях.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

and Holding (2005). Retrieved from https://www.dailyscript.com/scripts/12+and+// Holding.pdf.

Altemeyer, B. (1996). The Authoritarian specter. Cambridge: Harvard University Press.

Bartasheva, A. I. (2004). Vzaimodejstvie neverbal'nih i verbal'nyh komponentov situacii kommunikativnogo dominirovanija v anglojazychnom diskurse. (Diss. kand. filol. nauk) [Interaction of nonverbal and verbal components of the situation of communicative dominance in the English language discourse (Philology PhD thesis)]. Har'kovskij nacional'nyj universitet imeni V. N. Karazina, Har'kov. (in Russian)

Blakar, R. M. (1979). Language as a means of social power. Theoretical-empirical explorations of language and language use as embedded in a social matrix. In J. L. Mey (Ed.), Pragmalinguistics, theory and practice. (pp. 131–169). The Hague: Mouton.

Danjushina, L. A. (2013). Gendernye stereotipy v detskom diskurse [Gender stereotypes in child discourse]. Jazyk. Tekst. Diskurs [Language. Text. Discourse], 11, 206–210. (in Russian)

Dejk, T. A. Van. (2013). Diskurs i vlast': Reprezentacija dominirovanija v jazyke i kommunikacii [Discourse and power: Representation of dominance in language and communication]. Moskva: Librokom. (in Russian)

Grebenshhikova, T. A., & Zachesova, I. A. (2011). Realizacija otnoshenij dominirovanija podchinenija mezhdu chlenami sem'i v povsednevnom diskurse [The pursuance of dominance-submissive relationships among family members in family discourse]. Jeksperimental'naja psihologija [Experimental psychology], 4(4), 74–87. (in Russian)

Kostogladova, L. P. (2008). Jemocional'naja storona rechi v dinamike detskogo diskursa [The emotional aspect of speech in the dynamics of children’s discourse]. Zhanry i tipy teksta v nauchnom i medijnom diskurse [Genres and types of text in scientific and media discourse], 6, 79–83. (in Russian)

Kramer, Dzh., & Olsted, D. (2002). Maski avtoritarnosti: Ocherki o guru [The guru papers: Masks of authoritarian power]. Moskva: Progress-Tradicija. (in Russian)

Kriuchkova, P. H. (2003). Avtorytarnyj dyskurs (na materiali suchasnoi anhlijs'koi movy) (Dys. kand. filol. nauk) [Authoritarian discourse (on the material of the English language) (Philology PhD thesis)]. Kyivs'kyj natsional'nyj universytet imeni Tarasa Shevchenka, Kyiv. (in Ukrainian)

Kusov, G. V. (2004). Oskorblenie kak illokutivnyj lingvokul'turnyj koncept. (Diss. kand. filol. nauk). [Insult as an illocutionary linguocultural concept (Philology PhD thesis)]. Kubanskij gosudarstvennyj tehnologicheskij universitet, Krasnodar. (in Russian)

Kyratzis, A. (2004). Talk and interaction among children and co-construction of peer groups and peer culture. Annual review of anthropology, 3, 625–649. https://doi.org/10.1146/annurev.anthro.33.070203.144008

Kyratzis, A., & Goodwin, M. H. (2017). Language socialization in children’s peer and sibling kin group interactions. In P. Duff, & S. May (Eds.), Language socialization, encyclopedia of language and socialization. (pp. 1–16). Cham: Springer.

Leto, Ja.–A. V. (2020). Vyrazhenie kommunikativnoj agressii posredstvom taktiki «oskorblenie» (na materiale vyskazyvanij Donal'da Trampa) [Expression of communicative aggression through the tactic of “Insult” (On the material of Donald Trump’s statements)]. Vestnik Bashkirskogo universiteta [Bashkir state university synopsis], 25(1), 187–194. DOI:10.33184/bulletin-bsu-2020.1.30. (in Russian)

McDonald, M. (2010). Judy Moody Gets Famous. Somerville: Candlewick Press.

Pakharenko, A. V. (2020). Dytyna iak avtorytarna dyskursyvna osobystist' na materiali suchasnoi anhlijs'koi movy). (Dys. kand. filol. nauk). [Child as an authoritarian discursive personality (based on the modern English language) (Philology PhD thesis]. Kharkivs'kyj natsional'nyj universytet imeni V. N. Karazina, Kharkiv. (in Ukrainian)

Pitcher, A. (2011). My Sister Lives on the Mantelpiece. London: Orion Children’s Books.

Pushkin, A. A. (2014). Direktivno-avtoritarnyj diskurs v krosskul'turnom prostranstve [Directive-authoritarian discourse in cross-cultural space]. Filologicheskie nauki. Voprosy teorii i praktiki [Philological sciences. Questions of theory and practice], 7(37), (T. 2), 172–174. (in Russian)

Reitman, D., & Villa, M. (2004). Verbal aggression: Coping strategies of children. Retrieved from https://cobbsuccessforall.com/wp-content/uploads/2014/05/Verbal-Aggression.html#// :~:text=Verbal%20aggression%20is%20similar%20to,methods%20of%20intimidation%20and%20harassment.

Soloschuk, L. V. (2006). Verbal'ni i neverbal'ni komponenty komunikatsii v anhlomovnomu dyskursi [Verbal and non-verbal components of communication in the English discourse]. Kharkiv: Konstanta. (in Ukrainian)

Sternin, I. A., Antonova, L. G., Karpov, D. L., & Shamanova, M. V. (2013). Vyjavlenie priznakov unizhenija chesti, dostoinstva, umalenija delovoj reputacii i oskorblenija v lingvisticheskoj jekspertize teksta [Feature detection of humiliation, damaging business reputation in the linguistic expertise of text]. Jaroslavl': Jaroslavskij gosudarstvennyj universitet im. P. G. Demidova. (in Russian)

Vagner, K. A. (2018). Detskaja rechevaja agressija kak sposob vyrazhenija otricatel'nyh jemocij v nemeckojazychnoj kommunikacii [Children’s speech aggression as a way of expressing negative emotions in German-speaking communication], Proc. of the int. sci. conf. “Problemy ontolingvistiki – 2018” March 20–23. (pp. 393–397). Sankt-Peterburg: RGPU im. A. I. Gercena. (in Russian)

Vasiutyns'kyj, V. (2005). Interaktsijna psykholohiia vlady [Interactional psychology of power]. Kyiv: KSU. (in Ukrainian)

Virotchenko, S. (2017). Conceptualization of motion in communicative space in English. Lege

artis. Language yesterday, today, tomorrow. The journal of University of SS Cyril and Methodius in

Trnava, 2(2), 392–444. https://DOI:10.1515/lart-2017-0020 ISSN 2453-8035

Wilson, J. (2000). The Illustrated Mum. Reading: Corgie Yearling.

Wilson, J. (2005). Best Friends. London: Corgie Yearling.

Zvierieva, O. H. (2014). Komunikatyvni stratehii siblinhiv v anhlomovnomu simejnomu dyskursi. (Dys. kand. filol. nauk) [Siblings’ communicative strategies in the English family discourse (Philology PhD thesis)]. Kharkivs'kyj natsional'nyj universytet imeni V. N. Karazina, Kharkiv. (in Ukrainian)

Опубліковано
2021-09-13
Як цитувати
Пахаренко, А. (2021). Особливості реалізації образи в англомовному дитячому авторитарному дискурсі (гендерний аспект). Вісник ХНУ імені В. Н. Каразіна. Серія: Іноземна філологія. Методика викладання іноземних мов, (93), 7-13. https://doi.org/10.26565/2227-8877-2021-93-01