ОЦІННИЙ ФАКТОР СТЕРЕОТИПІЗАЦІЇЇ СОЦІОКУЛЬТУРНИХ ГРУП В АМЕРИКАНСЬКІЙ ЛІНГВОКУЛЬТУРІ

  • Світлана Анатоліївна Любимова Київський національний лінгвістичний університет https://orcid.org/0000-0001-7102-370X
Ключові слова: оцінка, оцінні норми, соціальні стандарти, соціокультурний стереотип, стереотипізація

Анотація

У статті розглянуто оцінювання як фактор стереотипізації соціокультурної інформації в американській лінгвокультурі. З метою виявлення параметрів оцінювання представників соціокультурних груп, в роботі поставлено завдання розглянути різні види оцінки, які впливають на стереотипізацію. Стереотипізація як процес появи, закріплення і використання стереотипів у дискурсі, завжди супроводжується оцінюванням аксіологічно релевантних ознак представників соціокультурних груп, тому актуальним є дослідження соціальних стандартів і норм, що обумовлюють оцінювання у певній культурі. Дослідники визнають оцінну сутність стереотипів, які є структурами узагальненої і схематичної репрезентації образів що, ґрунтуються на невеликій кількості рис оцінного характеру. Оцінка фактів соціокультурного середовища виразно відображено у інтерпретативному означуванні стереотипів. Норми визначення оцінки мотивуються загальноприйнятими стандартами, з якими порівнюється нові явища суспільного життя. Різні соціальні групи мають різні  уявлення і критерії оцінки. Тому крім позитивних і негативних стереотипів, виділяються амбівалентні. На суспільному рівні процвітання, успіх та підвищення соціального статусу, що досягнуто важкою працею, є вихідною точкою оцінювання  на шкалі суспільних цінностей американської культури, тому полюси позитивного та негативного оцінювання співвіднесені з успіхом чи провалом людини, її орієнтацією на досягнення. На груповому рівні невідповідність стандартам, які вважаються прийнятними у діяльності і інтересах, сприймається негативно і визиває осуд тих, хто порушує групові норми. Вербальне вираження оцінки відбувається у номінаціях стереотипів, предикатах і пропозиціях. Виражаючи оцінні норми і ціннісні орієнтири етносу, соціокультурні стереотипи можуть функціонувати як оцінні зразки, з якими порівнюються об’єкти соціального середовища.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Arutjunova, N.D. (1999). Jazyk i mir cheloveka.[Language and the World of Man]. 2-e izd., ispr. Moskva : Jazyki russkoj kul'tury. (in Russian)

Boldyrev, N. N. (2002). Struktura i principy formirovanija ocenochnyh kategorij [The structure and the principles of assessment categories’ formation]. S ljubov'ju k jazyku [With Love to The Language]. IJa RAN, Voronezhskij gos. un-t. 103–113. (in Russian)

Vasil'ev, L.M. (1996). Semanticheskaja kategorija ocenki i ocenochnye predikaty [Semantic assessement category and assessement predicates]. Issledovanija po semantike : Semanticheskie kategorii v russkom jazyke [Research on Semantics: Semantic Categories in Russian]. Bashkir, gos. un-t: Ufa. 55–62. (in Russian)

Vol'f, E.M. (2002). Funkcional'aja semantika ocenki [Functional Semantics of Assessment]. Izd. 2-e, dop. Moskva : Editorial URSS. (in Russian)

Kosmeda, T. A. (1999). Kategoriya ocinky` v ukrayins`komu movoznavstvi [Assessment category in Ukrainian linguistics] Ukrayins`ka filologiya : shkoly`, postati, problemy` [Ukrainian Philology: Schools, Personalities, Issues]: zb. nauk. pr. L`viv, ch. 2. 138–146. (in Ukrainian)

Ljubimova, S. A. (2015). Lingvokul'turnyj tipazh «devushka-flapper» v amerikanskom diskurse. Semantiko-kognitivnye i pragmaticheskie aspekty reprezentacii. [Lingua-cultural type “Flapper” in American discourse. Semantic, cognitive and pragmatic aspects of representation]. Saarbrücken : LAP Lambert Academic Publishing. (in Russian)

Mushelishvili, N. L., Sergeev V. M., Shrejder Ju. A. (1996). Cennostnaja refleksija i konflikty v razdelennom obshhestve [Value reflection and conflict in a divided society]. Voprosy filosofii [Issues of Philology]. №11. 3–23. (in Russian)

Pry`xod`ko, G.I. (2013). Ocinka i komunikaciya [Assessement and communication]: Posibny`k dlya studentiv i aspirantiv. Vinny`cya: Nova kny`ga. (in Ukrainian)

Chernejko, L.O. (1990). Ocenka v znake i znak v ocenke [Assessement in sign and sign in assessment] Filologicheskie nauki [Philology Sciences]. № 2. 72–81.(in Russian)

Beukeboom, C.J., Burgers, Ch. (2019). How Stereotypes Are Shared Through Language: A Review and Introduction of the Social Categories and Stereotypes Communication (SCSC) Framework. Review of Communication Research. Vol.7, 1–37. doi: 10.12840/issn.2255-4165.017

Brewer, M. B. (1996). Ethnocentrism and Prejudice: A Search for Universals, Social Psychology of Prejudice: Historical and Contemporary Issues. Ed. Christian S. Crandall, Lewinian Press, 79-95.

Croom, A. M. (2014). Spanish slurs and stereotypes for Mexican-Americans in the USA: A context-sensitive account of derogation and appropriation. Sociocultural Pragmatics. 2(2), P. 145–179.

Dalzell, T. (2018).The Routledge Dictionary of Modern American Slang and Unconventional English.

Delacoste, F., Akira, A. (1998). Sex work: Writings by Women in the Sex Industry. 2nd ed. San Francisco: Cleis Press.

Gross, R., McIlveen R. (2016). Social Psychology. Routledge.

Hall, S. (1992). The West and the Rest: Discourse to Power. Formations of Modernity S. Hall, B. Greben (eds.). Cambridge. 270–310.

Henderson, N. (2014). What President Obama gets wrong about ‘acting white’. The Washington Post, July 24, 2014. Available at: https://www.washingtonpost.com/blogs/she-the-people/wp/2014/07/24/what-president-obama-gets-wrong-about-acting-white/

Jewell, S K. (1993). From Mammy to Miss America and Beyond: Cultural images and the shaping of US social policy. Routledge.

Kipfer, B. A., Chapman, R. A. (2007). Dictionary of American Slng. 4th ed. Harper Collins.

Lyubymova, S., Tomasevich, N., Mardarenko, O. (2018). Semantic Issues of Translating American Sociocultural Stereotypes. Advanced Education, National Technical University of Ukraine "Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute", 10, 149–157.

McGraw-Hill’s. (2007). Dictionary of American slang and colloquial expressions. 4th ed. (Ed.) Richard A. Spears.

Moore, T. (2018). What’s does ‘Gold Digger’ mean these days? MelMagazine. Available at: https://melmagazine.com/en-us/story/whats-does-gold-digger-mean-these-days

Oakes, P., Haslam, S.A. and Turner, J.C. (1994). Stereotyping and Social Reality. Oxford: BiackweIls.

Pelt, V. (2017). Does the “Oreo” Stereotype Really Exist? The A&T Register. The Student News Site of North Carolina A&T State University. Available at: https://ncatregister.com/12321/the-word/does-the-oreo-stereotype-really-exist/

Rauch, J. (2013). How not to dye. Atlantic.May 2013, Vol. 311 Issue 4, P. 64-69.

Trammell, K. (2014). Student shares experiences as a sugar baby: Not all gifts, glamour. The Red & Black. The University of Georgia, Aug 21, 2014. Available at: https://www.redandblack.com/uganews/student-shares-experiences-as-a-sugar-baby-not-all-gifts/article_d862db14-28c1-11e4-97a8-001a4bcf6878.html

Thompson, I.A. (2018). Case for Technocracy in America. Fair Observer. Jun 27, 2018. Available at: https://www.fairobserver.com/politics/technocracy-america-politics-economics-us-news-42511/

Young, X. (2018). Black is Beautiful. Available at: https://loveisconfusing.com/2018/08/11/black-is-beautiful/

Опубліковано
2020-06-24
Як цитувати
Любимова, С. (2020). ОЦІННИЙ ФАКТОР СТЕРЕОТИПІЗАЦІЇЇ СОЦІОКУЛЬТУРНИХ ГРУП В АМЕРИКАНСЬКІЙ ЛІНГВОКУЛЬТУРІ. Вісник ХНУ імені В. Н. Каразіна. Серія: Іноземна філологія. Методика викладання іноземних мов, (91). https://doi.org/10.26565/2227-8877-2020-91-03