Екологічна свідомість у педагогіці

  • В. Г. Пасинок Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-2146-1151
Ключові слова: дидактичні ігри, екологічна свідомість, еко-педагогіка, компетентність креативного педагога, креативна стилістика, креативність, креативний викладач, професійна діяльність, творчість, творчий метод педагогічної діяльності

Анотація

Пропоновану наукову розвідку присвячено проблемі еко-педагогіки, зокрема творчої діяльності педагога у професійній сфері. У зв’язку з цим, висвітлено зміст понять «креативність» та «творчість» у педагогіці, наголошено на їх зв'язок з професійною діяльністю педагога. Новітнім у статті є зв'язок екологічної свідомості педагога із використанням креативних засобів навчання, таких, як засоби креативної стилістики, дидактичні ігри. Нові оригінальні погляди розкрито у  методиці предметно-мовного навчання CLIL (Content and Language Integrated Learning) як творчому методі педагогічної діяльності, що має міжпредметний характер і використовується у викладанні предметів іноземною мовою. Поняття креативності та творчості як основні екологічні методи педагогіки вивчено в тісному зв’язку з креативними засобами та методиками, які активно застосовуються в сучасній вищій школі. У роботі креативність розуміється як результат творчої діяльності педагога. Розглянуто основні компетентності креативного педагога (за В.В. Павленко) – сила, гнучкість, витривалість  та координація розуму, які пов’язуються з постійним творчим процесом. Підкреслено важливість креативних засобів мовної гри, які є потужними прийомами розвитку свідомості і саморозвитку студента. У статті визначено функції дидактичної гри як екологічного педагогічного засобу активізації процесу навчання (функція формування інтересу до навчання, психічних новоутворень, власне навчальної діяльності, навичок навчальної й самостійної роботи, навичок самоконтролю й самооцінки, адекватних взаємовідносин і засвоєння соціальних ролей), а також виділено принципи методики CLIL , яка базується на основних поняттях: зміст, комунікація, когніція, культура.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Antonova O. Ye. Pedagogichna kreativnist u strukturi pedagogichnoyi obdarovanosti vchitelya [Pedagogical creativity in the structure of the pedagogical talent of a teacher] // Novi tehnologiyi navchannya: Nauk.-metod. zb.: u 2 ch / Ministerstvl osviti i nauki Ukrayini, Institut innovacijnih tehnologij i zmistu osviti. K. : Vinnicya, 2011. Vip. 69, ch. 2. 12 s.

Bogolyubov S.A. Ekologicheskoe pravo: Uchebnik dlya vuzov. [Environmental Law: Textbook for universities] M.: Izdatelstvo Norma, 2001. 448 s.

Goncharenko S.U. Ukrainskyi pedagogichnyi slovnyk [Ukrainian Pedagogical Dictionary.] - Kyiv: Lybid,. 1997. 326 c.

Dzyatkovskaya E.N. Ekologizaciya kak vzaimodejstvie predmetnogo i aspektnogo soderzhaniya obrazovaniya [Ecologization as interaction of subject and aspect content of education] // Pedagogika. 2013. № 4. S. 24-33.

Doronina M.V. O sistemnosti ekologicheskogo soznaniya v sovremennoj nauke i kulture: Na materiale agroekologicheskih nauk [On the systematic nature of environmental consciousness in modern science and culture: On the material of agroecological sciences] : avtoref.dis... kand. filosof. nauk: 09.00.01. Tyumen, 2005. 26 s.

Ivanova E.V. Lingvokognitivnoe modelirovanie ekologicheskogo diskursa : monografiya [Linguocognitive modeling of environmental discourse: monograph]. M. : FLINTA : Nauka, 2015. 176 s.

Pavlenko V.V. Kreativnist uchitelya yak chinnik rozvytku pedagogichnoyi tvorchosti [Creativity of a teacher as an official in development of pedagogical creativity]. Formuvannya dydaktychnoyi kompetentnosti pedagogiv doshkilnoyi ta pochatkovoyi osvity: zbirnyk naukovo-metodychnyh prats / za zag. red. V.Ye. Lytnova, N.Ye. Kolesnyk, T.V. Naumchuk. Zhitomyr : Vyd-vo ZhDU im. I.Franka, 2015. 648 s.

Pahomov Yu.N. Formirovanie ekocheloveka: Metodologicheskie principy i programmnye ustanovki [The formation of the eco-man: Methodological principles and purposes]. SPb: SPbGU, 2002. 124 s.

Samohina V.O., Dmytrenko Yu.O. Pedagogichna gumorologiya [Pedagogical Humorology] // Metodychni ta psyhologichno-pedagogichni problemy vykladannya inozemnukh mov na suchasnomu etapi: shlyahy integratsii shkoly ta VNZ / Materialy XI Mizhnaronoi naukovo-metodychnoii konfereneci. Kharkiv, 18 kvitnya, 2019. S. 134-135.

Ekologizaciya obshestvennogo soznaniya [Ecologization of public consciousness] / Access: http://isgod.ru/posts.php?id=4 (Access date:15.09.2019)

Nikolina Tsvetkova. Developing Intercultural Communicative Competence through CLIL (Content and Language Integrated Learning)// BETA-IATEFL, 2013. S. 141-156.

Опубліковано
2020-01-19
Як цитувати
Пасинок, В. (2020). Екологічна свідомість у педагогіці. Вісник ХНУ імені В. Н. Каразіна. Серія: Іноземна філологія. Методика викладання іноземних мов, (90), 88-92. https://doi.org/10.26565/2227-8877-2019-90-13