Визначення найбільш значущіх медико-соціальних факторів щодо порушень фізичного розвитку школярів в умовах сучасного соціуму

  • Tetyana Peresypkina Харківський національний медичний університет https://orcid.org/0000-0003-3408-1091
  • Halyna Holubnycha ДУ «Інститут охорони здоров’я дітей та підлітків Національної академії медичних наук України» https://orcid.org/0000-0001-7832-2091
  • Tetiana Sydorenko ДУ «Інститут охорони здоров’я дітей та підлітків Національної академії медичних наук України» https://orcid.org/0000-0002-2189-7158
Ключові слова: діти шкільного віку, фізичний розвиток, медико-соціальні фактори

Анотація

АНОТАЦІЯ. Важливим критерієм здоров’я дітей є фізичний розвиток. У період зростання дітей дія факторів мікро та макросоціуму, який змінюється, здатна мати значний вплив на формування здоров’я, фізичного розвитку. Тому, метою роботи було визначення медико-соціальних факторів щодо порушень фізичного розвитку школярів в умовах сучасного соціуму. Матеріали та методи. З дотриманням умов Гельсинської декларації було проведено анонімне анкетування учнів закладу загальної середньої освіти великого промислового міста (376 школярів) за спеціально розробленою анкетою, яка містила питання щодо показників фізичного розвитку (маса та зріст дитини), режиму дня (у тому числі із визначенням витрат часу на гаджети, проведення вільного часу), питання, які стосувалися шкідливих звичок та навичок ведення здорового способу життя школярів, їх фізичної активності, стосунків в родині, а також питань самооцінки власного здоров’я та свого тіла (фізичного розвитку). Для розрахунку найбільш значущих медико-соціальних факторів впливу на формування фізичного розвитку була застосована методика С. Кульбака. Результати. Встановлено, що переважна кількість школярів мали гармонійний фізичний розвиток (44,4 % учнів), дисгармонійний фізичний розвиток визначено у 55,6 % школярів, який переважно був за рахунок порушень маси тіла (65,6 %). Встановлено відмінності між об’єктивною оцінкою (у відповідності до нормативних критеріїв фізичного розвитку) та суб’єктивною оцінкою (учнями) власного тіла, як результату фізичного розвитку. Найбільш адекватною до нормативних показників є самооцінка дітей із надлишковою масою тіла, а найбільш відмінною – серед учнів із низькою масою тіла, які в переважній більшості випадків, оцінюють власне тіло як «нормальне» (у 71,8 % випадків). За формулою С. Кульбака серед розрахованих чинників із максимально високими діагностичним коефіцієнтом негативного впливу на фізичний розвиток є: «матеріальна нестабільність», як причина не дотримання здорового способу життя (ДК = – 10,0); відсутність спілкування із батьками з питань щодо стану здоров’я та чинників, що його формують (ДК = – 5,0); нічний сон менше 6 годин (ДК = – 5,0); відсутність харчування в освітньому закладі протягом навчання (ДК = – 4,0); наявність досвіду використання Vape, JUUL (ДК = – 3,0); майже постійне (більше за 3-5 годин на день) використання комп’ютеру (ДК = – 5,0). Висновки. Визначені особливості щодо впливу медико-соціальних чинників на фізичний розвиток дітей шкільного віку доцільно використовувати для запровадження профілактичних програм з метою зниження впливу негативних чинників, підвищення освітньої складової роботи із батьками, як критерій ранньої діагностики відхилень у фізичному розвитку.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Tetyana Peresypkina, Харківський національний медичний університет

д.м.н., професор кафедри громадського здоров’я та управління охороною здоров’я, Харківський національний медичний університет, пр. Науки, 4, Харків, Україна, 61000

Halyna Holubnycha, ДУ «Інститут охорони здоров’я дітей та підлітків Національної академії медичних наук України»

к.м.н., старший науковий співробітник відділення наукової організації медичної допомоги школярам і підліткам ДУ «Інститут охорони здоров’я дітей та підлітків Національної академії медичних наук України», Харків, Україна, пр. Ювілейний, 52 – А, 61031

Tetiana Sydorenko, ДУ «Інститут охорони здоров’я дітей та підлітків Національної академії медичних наук України»

провідний науковий співробітник відділення наукової організації медичної допомоги школярам і підліткам, ДУ «Інститут охорони здоров’я дітей та підлітків Національної академії медичних наук України», Харків, Україна, пр. Ювілейний, 52 – А, 61031

Посилання

United Nations (2017) Resolution adopted by the General Assembly on 6 July 2017, Work of the Statistical Commission pertaining to the 2030 Agenda for Sustainable Development. URL: https://www.undp.org/sustainable-development-goals

Reducing noncommunicable diseases: a signature roadmap for the WHO European Region: a signature roadmap for the WHO European Region. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe; 2022.

URL: https://www.who.int/europe/publications/i/item/WHO-EURO-2022-6620-46386-67147

Nakaz Ministerstva okhorony zdorovia Ukrainy vid 13.09.2013 № 802 «Kryterii otsinky fizychnoho rozvytku ditei shkilnoho viku». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1694-13#Text

Fayura О, Маksymuk А, Аbrahamovych О, Аbrahamovych М, Tsyhanyk L,

Tolopko S, Ferko M. Risk Factors: Method of Determination and Evaluation, Prognosis in Medicine (Literature Review; Examples of Use in Own Clinical Practice) – First Notice. Lviv Clinical Bulletin. 2021; 1(33)-2(34): 51-64. https://doi.org/10.25040/lkv2021.01-02.051

International Report «Spotlight on adolescent health and well-being: Findings from the 2017/2018 Health Behavior in School-aged Children (HBSC) survey in Europe and Canada».

Опубліковано
2022-11-28
Як цитувати
Peresypkina, T., Holubnycha, H., & Sydorenko, T. (2022). Визначення найбільш значущіх медико-соціальних факторів щодо порушень фізичного розвитку школярів в умовах сучасного соціуму. Актуальні проблеми сучасної медицини, (10). https://doi.org/10.26565/2617-409X-2022-10-03
Розділ
Оригінальні дослідження