The Discourse-Analytical Approach Application in Commercial Advertising Study

  • Olha Herus Lviv National Polytechnic University, campus building 29, 4, vul. Ye. Konovalets, Lviv, 79013, Ukraine, olha.i.herus@lpnu.ua https://orcid.org/0000-0003-1780-3793
Keywords: discourse, discourse analysis, critical discourse analysis, discursive practices, advertising

Abstract

The article contains a comparative characteristic of modern discourse analysis methods. The study of non-verbal communication elements is of particular importance in the context of constructing social practices. Such studies require from a sociologist the ability to recognize signals. The author considered a number of schools and trends that have been established as independent research practices with their own methodology. Each approach is characterized by theoretical references, including a special understanding of discourse, discourse and social practice. The use of these theories allowed to determine the optimal theoretical and methodological scheme for the study of social consumption practices and their constructing in the modern commercial advertising field.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Olha Herus, Lviv National Polytechnic University, campus building 29, 4, vul. Ye. Konovalets, Lviv, 79013, Ukraine, olha.i.herus@lpnu.ua

Phd (Sociology), Associate professor, Department of Sociology and Social Work

References

Кулик В. Дискурс українських медій: ідентичності, ідеології, владні стосунки / В. Кулик. – К.: Критика, 2010. – 657 с.

Коваліско Н. В. Комерційна реклама і споживання: соціологічний дискурс : монографія / Н. В. Коваліско, О. І. Герус. – Львів, 2017. – 183с.

Филлипс Н. Что такое дискурс анализ? [Электронный ресурс] / Н. Филлипс, Н. С. Харди; пер. с англ. Е. Кожемякина. – 2002. – Режим доступа: http://discourseanalysis.org/ada1/st4.shtml. – Загл. с экрана.

Семигіна Т. В. Використання дискурс-аналізу в дослідженнях із соціальної роботи / Т. В. Семигіна // Наукові записки. Том 19, Спеціальний випуск : у двох частинах. Частина 2/ Національний університет «Києво-Могилянська академія». – 2001. – Том 19. – С. 322 – 325.

Keller R. Entering Discourses: A New Agenda for Qualitative Research and Sociology of Knowledge [Web resource] / R. Keller // Qualitative Sociology Review. – 2012. – No. 8(2). – P.46 – 75. – Access mode: http://www.qualitativesociologyreview.org/ENG/Volume22/ QSR_8_2_Keller.pdf. – The title from the screen.

Герус О. И. Дискурс-анализ практик потребления в социологической перспективе: концептуальные подходы / О. И. Герус // Веснік Гродзенскага дзяржаўнага ўніверсітэта імя Янкі Купалы. Серыя 5. Эканоміка. Сацыялогія. Біялогія. – Гродно: ГрГУ, 2015. – №1(188). – С. 111–119. – Режим доступа: http://vesnik.grsu.by/s_n/pre_188_ru.pdf. – Загл. с экрана.

Серажим К. Дискурс як соціолінгвальне явище: методологія, архітектоніка, варіативність / К. Серажим; за ред. В.Різуна. – К., 2002. – 392 с.

Ушанова И. А. Возможности применения методов дискурс-анализа в междисциплинарных проектах [Электронный ресурс] / И. А. Ушанова // Новгородский МИОН. – Великий Новгород, 2003. – Режим доступа: http://mion.novsu.ac.ru/ display_analyticsitem?id=300250072608. – Загл. с экрана.

Фуко М. Дискурс и истина [Электронный ресурс] / М. Фуко; Перевод с англ. А. Корбута // Логос. – № 2 (65). – 2008. – Режим доступа: http://www.intelros.ru/pdf/logos_02_2008/07.pdf. – Загл. с экрана.

Горелов В. Анализ дискурса в социальной теории: Мишель Фуко и Тьюен А. ван Дейк [Электронный ресурс] / В. Горелов – Москва: Моск. обществ. науч. фонд. – 2000. – cерия «Научные доклады». – Режим доступа: http://ecsocman. hse.ru/data/746/693/1219/glava_6.pdf. – Загл. c экрана.

Переверзев Е. Современный культурологический анализ дискурса [Электронный ресурс] / Е. Переверзев // Современный дискурс-анализ. Электронный журнал. – 2009. – Выпуск 1, том 1. – Режим доступа: http://discourseanalysis.org/ada1/st5.shtml. – Загл. с экрана.

Кожемякин Е. Дискурсный подход к изучению культуры [Электронный ресурс] / Е. Кожемякин // Современный дискурс-анализ. Электронный журнал. – 2009. – Выпуск 1. – Том 1. – Режим доступа: http://discourseanalysis.org/ada1/st6.shtml. – Загл. с экрана.

Йоргенсен М. В. Дискурс-анализ. Теория и метод / М. В. Йоргенсен, Л. Дж. Филлипс. – Х.: Изд-во «Гуманитарный Цeнтp», 2008. – 352 с.

Макаров М. Л. Основы теории дискурса / М. Л. Макаров. – М.: ИТДГК «Гнозис», 2003. – 280 с.

Куранова С. І. Дискурс-аналіз як інтегративний комунікативно орієнтований метод у лінгвістиці / С. І. Куранова // Сучасні дослідження з іноземної філології. – 2011. – Вип. 9. – С. 253-263. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Sdzif_2011_9_41. – Загол. з екрану.

Павленко Н. О. Основні підходи та методи дослідження дискурсу / Н. О. Павленко //Вісник Житомирського держ. університету ім. І.Франка. – 2005. – № 22. – С. 126 – 128.

Переверзев Е. Дискурсивная психология [Электронный ресурс] / Е. Переверзев // Современный дискурс-анализ. Электронный журнал. – 2009. – Выпуск 1, том 1. – Режим доступа: http://discourseanalysis.org/ ada1/st3.shtml. – Загл. с экрана.

Шерстюк Н. В. Дискурс: від становлення поняття до соціально-конструкціоністських теорій дискурс-аналізу / Н. В. Шерстюк // Нова парадигма. – 2013. – Вип. 114. – С. 50-58. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nopa_2013_114_8. – Загол. з екрану.

Keller R. Sociology of Knowledge Approach to Discourse Analysis. A Research Programm for the Analysis of Social Relationships of Knowledge and Politics of Knowledge [Web resource] / R. Keller. – 2011. – Access mode: http://link.springer.com/article/10.1007/s10746-011-9175-z#page-1. – The title from the screen.

Герус О. І. Реклама як соціокультурне поле: дискурсивна складова / О. І. Герус // Альманах «Грані». – Дніпропетровськ, 2015. – № 5 (121).– С. 37 – 41. – Режим доступу: http://grani.org.ua/index.php/journal/article/view/200. – Загол. з екрану.

Герус О. І. Специфіка соціалізаційних дискурсів комерційної реклами на прикладі операторів мобільного зв’язку України [Текст] / О. І. Герус // Сучасні суспільні проблеми у вимірі соціології управління: Збірник наукових праць ДонДУУ. Т. XIV. Вип. 258, Серія «Соціологія». – Донецьк: ДонДУУ, 2013. – С. 435 – 441.

Герус О. І. Дискурси в полі комерційної реклами: ціннісний аспект [Текст] / О. І. Герус // Міжнародний науковий форум: соціологія, психологія, педагогіка, менеджмент: збірник наукових праць / Ред. кол.: Євтух В. Б. (гол. ред.) – К.: Фенікс, 2013. – С. 138 – 145. – Режим доступу: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/4434. - Загол. з екрану.
Published
2018-02-23
How to Cite
Herus, O. (2018). The Discourse-Analytical Approach Application in Commercial Advertising Study. Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Sociological Studies of Contemporary Society: Methodology, Theory, methods", 39, 101-109. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/9901
Section
Theoretical and Methodological Problems of Sociology