Active learning methods at the faculty of sociology: the experience of the teacher

  • Liudmyla Iuzva Taras Shevchenko National University of Kyiv, 64/13, Volodymyrska Street, Kyiv 01601, Ukraine, luydmilay@ukr.net https://orcid.org/0000-0003-1448-5478
Keywords: education, reflection, active learning methods, sociological education

Abstract

The modern education system is in crisis. It applies to all types of educational institutions and universities in particular. Create a new «rational» modern university model provides a waiver of outdated methods of teaching and learning. Such a refusal, in particular, the implementation of the learning process of active methods of teaching and learning. The author conducted a pilot project online with the use of mixed methods (quantitative and qualitative) to construct the image of education in the consciousness of modern Ukrainian student. The results showed the same aspects that have long been articulated in Ukrainian society. On this basis, it was again the expediency of introducing innovative methods in the process of university education. In the article the pedagogical principles and system of pedagogy within which can be implemented by active methods of teaching and learning. Also described are real examples of active methods for copyright Sociology courses (for students of different levels of education). Many years of experience implementing and implementing the described methods will insist on their effectiveness and feasibility.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Liudmyla Iuzva, Taras Shevchenko National University of Kyiv, 64/13, Volodymyrska Street, Kyiv 01601, Ukraine, luydmilay@ukr.net

PhD in Sociology, assistant of Department of Methodology and Methods of Social Researches of School of Sociology

References

Заячук Ю. Глобальні тенденції та аспекти сучасних реформ у галузі вищої освіти/ Юлія Заячук. // Емпіричні дослідження для реформування освіти в Україні: Збірник матеріалів І Міжнародної наукової конференції Української асоціації дослідників освіти (11 лютого 2017 р.)/ За ред. С.Щудло, О.Заболотної, О.Ковальчук. – Київ – Дрогобич: ТзОВ «Трек-ЛТД», 2017. – С. 57–59.

Голощапова О. В. Сучасна зброя вчителя - активні методи навчання [Електронний ресурс] / Олена Вікторівна Голощапова // Київський унівенрситет імені Бориса Грінченка. – 2012. – Режим доступу до ресурсу: http://osvita.ua/school/lessons_summary/edu_technology/30464/

Бондаренко К. І. Активні методи викладання [Електронний ресурс] / К. І. Бондаренко // Сучасні підходи та інноваційні тенденції у викладанні іноземних мов – Режим доступу до ресурсу: http://interconf.fl.kpi.ua/node/1252

Климанська Л. Д. Активні методи навчання у соціології [Електронний ресурс] / Л. Д. Климанська // Львівська політехніка. – 2014. – Режим доступу до ресурсу: http://edu.lp.edu.ua/moduli/aktyvni-metody-navchannia-u-sotsiolohii

Юзва Л. Застосування рефлексивних методик у емпіричних соціологічних дослідженнях освіти / Людмила Юзва. // Емпіричні дослідження для реформування освіти в Україні: Збірник матеріалів І Міжнародної наукової конференції Української асоціації дослідників освіти (11 лютого 2017 р.)/ За ред. С.Щудло, О. Заболотної, О. Ковальчук. – Київ – Дрогобич: ТзОВ «Трек-ЛТД», 2017. – С. 190–193.

Published
2017-09-18
How to Cite
Iuzva, L. (2017). Active learning methods at the faculty of sociology: the experience of the teacher. Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Sociological Studies of Contemporary Society: Methodology, Theory, methods", 38, 108-114. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/8676
Section
Sociological Education: Current Challenges and Effective Teaching Practices