Do Sociologists Need the Professional Ethics? (Experience of the University Teacher)

  • Svitlana Shevchenko Kyiv National University of Culture and Arts, 36, Ievgen Konovalec St., Kyiv 01601, Ukraine, svetls@ukr.net https://orcid.org/0000-0002-6369-9096
Keywords: teaching sociology, sociologist ethics, professional ethics, ethical dilemmas, scientific ethics, sociological research

Abstract

This article deals with teaching experience of the subject «Sociologist’s Professional ethics». The article describes which topics were proposed in the course, what was the logic and the structure of the course, how the students perceived every topic. The article gives the small summary, based on teacher’s observations and students’ direct speech for every topic. Thе article describes what topics should be additionally included into the course (the relationship between the sociologists and the media), what topics should be covered more (code of professional sociology ethics). It was found that the greatest interest is connected with the discussion of real cases that have occurred in modern Ukrainian sociology related to ethical problems. The discussing about complex ethical dilemmas of modern society is also very interesting for the students. The article substantiates the importance of this course in the sociologist’s professional development and provides some ideas for further improvement of the course.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Svitlana Shevchenko, Kyiv National University of Culture and Arts, 36, Ievgen Konovalec St., Kyiv 01601, Ukraine, svetls@ukr.net

PhD in sociology, Senior Lecture of Department of Sociology

References

Прикладна етика: навч. посіб. / [Аболіна Т. Г., Нападиста В. Г., Рихліцька О. Д. та ін.] ; за наук. ред. Панченко В. І. – К.: «Центр учбової літератури», 2012. – 392 с.

Бергер П. Л. Приглашение в социологию: Гуманистическая перспектива / Бергер П. Л. – М.: Аспект Пресс, 1996. – 168 с.

Буравой М. За публичную социологию / Буравой М. // Общественная роль социологии. М.: ООО «Вариант», ЦСПГИ, 2008. – 176 с.

Веселкова Н. В. Об этике исследования / Веселкова Н. В. // Социологические исследования. – 2000. – № 8. – С. 109-114.

Гидденс Э. Социология / Энтони Гидденс. – М.: Эдиториал УРСС, 1999. – 704 с.

Етика. Естетика: навч. посібник ; за наук. ред. Панченко В. І. – К.: «Центр учбової літератури», 2014 – 432 с.

Копець Л. Класичні експерименти в психології: навч. посіб. / Л. Копець. – К.: ВД «Києво-Могилянська акад.», 2010. – 283 с.

Малахов В. А. Етика: курс лекцій : навч. посібник / Малахов В. А. – 4-те вид. – К.: Либідь, 2002. – 384 с.

Мирская Е. З. Р. К .Мертон и этос классической науки / Мирская Е. З. // Философия науки. – Вып. 11. – с. 11 – 27.

Ніколаєвська А. М. Соціологія і українське суспільство: професійно-етичний вимір / Ніколаєвська Алла Михайлівна // Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна серія «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи» – 2010. – № 891 – с. 9-13.

социальной политики). – М.: ООО «Вариант», ЦСПГИ, 2008. – 176 с.

Паніна Н. Кодекс професійної етики соціолога / Паніна Н. // Соціологія: Теорія, методи, маркетинг. – 2004. – № 3. – С. 9 – 21.

Общественная роль социологии / [под редакцией П. Романова и Е. Ярской-Смирновой] (из библиотеки Журнала исследований

Пасісниченко В. В. Сучасний дискурс публічної соціології М. Буравого / Пасісниченко В. В., Пасісниченко І. М. // Сучасне суспільство: політичні науки, соціологічні науки, культурологічні науки. – 2012.

Попова І.М. Соціологія. Пропедевтичний курс: підручник для студ. вищих навч. закладів / І. М. Попова. – Київ: Тандем, 1998. – 271 с.

Феномен Майдану в українському суспільстві: соціологічні інтерпретації. Матеріали Міжнародних соціологічних читань пам'яті Н. В. Паніної. – Київ: Інститут соціології НАН України, 2015. – 164 с.

Published
2017-09-18
How to Cite
Shevchenko, S. (2017). Do Sociologists Need the Professional Ethics? (Experience of the University Teacher). Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Sociological Studies of Contemporary Society: Methodology, Theory, methods", 38, 87-91. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/8643
Section
Sociological Education: Current Challenges and Effective Teaching Practices