Construction of Ukranian National Identity by Hidden Curriculum

  • Ihor Shcherbak V. N. Karazin Kharkov National University, 4, Svobody sq., Kharkiv, 61022, Ukraine, i.s.shcherbak@gmail.com https://orcid.org/0000-0002-0843-4212
Keywords: national identity, nation, hidden curriculum, identity politics, discourse, discourse analysis

Abstract

The article analyzes the factors of constructing the national identity in the conditions of modern Ukrainian society. Attention is focused on such of them as education, in particular the hidden curriculum. Considered the theoretical research of the educational system as an institution that significantly influences the formation of social identities. It researches the particularity of the phenomenon of national identity, it's conditionality by the ambiguity of the nation's understanding. Indicators of national identity's substantive content are defined. The analysis results of the discursive construction of the Ukrainian national identity are shown by objectified aspect of hidden curriculum as school books. Identified political and ethnic aspects of national identity, presented in the textbooks reviewed. To determine the influence of identity policies that Implemented by the hidden curriculum, a quantitative analysis of sociological information is carried out, wherewith three groups of national identity values are singled out and their interiorization by pupils.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ihor Shcherbak, V. N. Karazin Kharkov National University, 4, Svobody sq., Kharkiv, 61022, Ukraine, i.s.shcherbak@gmail.com

Master's degree student Department of Sociology

References

Кучма Л. Д. Україна - не Росія [Електронний ресурс] / Леонід Данилович Кучма. – 2003. – Режим доступу: http://padaread.com/?book=95261.

Роль школы в социализации личности [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://ptcevolution.me/rol-shkoly-v-socializacii-lichnosti/.

Ярская-Смирнова Е. Гендерное неравенство в образовании: понятие скрытого учебного плана // Гендерные исследования. – 2000. – № 5. – С. 295-301.

Бурдье П. Система образования и система мышления [Електронний ресурс] / Пьер Бурдье – Режим доступу: http://lib.mdpu.org.ua/2011/03/14/burdjo_sistema_obrazovanija_i_sistema_myshlenija.html.

Барышникова И. В. Понятие идентичности в социологическом дискурсе / И. В. Барышникова. // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 7: Философия. Социология и социальные технологии. – 2009. – №2. – С. 166–171.

Брубейкер Р. За пределами идентичности [Електронний ресурс] / Р. Брубейкер, Ф. Купер – Режим доступу: bilim.kz/Docum/Libs/Beyond_identity_rus.doc.

Скрытый учебный план [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://takaya.eu/dictionary/rus_s/hidden_curriculum/.

Скрытый учебный план [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://vocabulary.ru/termin/skrytyi-uchebnyi-plan.html.

Марущенко О. А. «Прихований навчальний план» сучасної школи: методологія та структурування предмету дослідження / О. А. Марущенко // Гендер-PRO: Збірник наукових праць за матеріалами науково-практичної конференції студентства й наукової молоді. – Харків, 2013. –– С. 57–64.

Семенов Ю. Общество, этнос, нация [Електронний ресурс] / Ю. Семенов – Режим доступу: http://scepsis.net/library/id_1074.html.

Андерсон Б. Воображаемые сообщества. Размышления об истоках и распространении национализма [Електронний ресурс] / Б. Андерсон – Режим доступу: http://www.gumer.info/bibliotek_Buks/Sociolog/ anders/index.php.

Філіппова О.А. Ідентифікація й ідентичності крізь призму концепту «політики ідентичності» / Ольга Аркадіївна Філіппова // Українське студентство у пошуках ідентичності: / за ред В.Л. Арбєніної, Л.Г. Сокурянської. – . : ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2012. – С. 23-37

Сорока Ю.Г. Значення символу «українець»/«українка» в уявленнях українського студентства: між етнічною та громадянською інтерпретаціями / Ю.Г. Сорока // Українське студентство у пошуках ідентичності: / за ред В. Л. Арбєніної, Л.Г. Сокурянської. – . : ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2012. – С. 88–105.

Филлипс Л. Дж. Дискурс-анализ. Теория и метод / Л. Дж. Филлипс и М. В. Йоргенсен. [пер. с англ]. -X.: Изд-во Гуманитарный Центр. – 2004. – 336 с.

Кулік В. Дискурс українських медій: ідентичності, ідеології, владні стосунки / В. Кулік. – К. : Критика, 2010. – 656 с.

Published
2017-09-18
How to Cite
Shcherbak, I. (2017). Construction of Ukranian National Identity by Hidden Curriculum. Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Sociological Studies of Contemporary Society: Methodology, Theory, methods", 38, 68-75. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/ssms/article/view/8591
Section
Empirical Researches of Modern Society